“קטסטרופה לקיום המדינה”: זה המחיר שנשלם על עסקת חטופים

רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, מתנגד למתווה שחרור החטופים שהציע ארגון הטרור • "האם יש פטנט לשנות את דעתו של חמאס? לדעתי לא, חמאס הוא ארגון דתי, מטרתו השמדת ישראל. אלה הם הפרטנרים בצד השני"
חרדים 10
י"ב שבט התשפ"ד / 22.01.2024 11:35

רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת שבויים ונעדרים במוסד, שוחח היום (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM, והצהיר כי ישראל צריכה לדחות בתוקף את התנאים שהציב חמאס לשחרור החטופים.

נתקלתם בבעיה ברישום לגן ילדים, בתי ספר וסמינרים? • כל המידע כאן

“ישראל לא מנהלת את המו”מ עם קטאר ומצרים, ישראל מנהלת את המו”מ עם חמאס. אבל חמאס הוא כרגע לא פרטנר למו”מ. כשעושים מו”מ, לשני הצדדים יש אינטרס, כאן יושבים שני צדדים שבסופו של דבר האינטרס שלהם זה להשמיד אחד את השני. חמאס נמצא כרגע בלחץ, ברור לו שהמלחמה הזו לא מחזירה אותו בטווח הארוך לשלטון. הוא מסתכל על התקשורת ישראלית, רואה מה קורה בישראל – והלחץ שמופעל על ידי משפחות החטופים על הממשלה, והוא אומר לעצמו: ‘כולם יעשו את עבודתי ובסופו של דבר יפסיקו את המלחמה הזו ואני אחזור לשלוט בעזה'”,

כשנשאל מה ישראל יכולה לעשות – השיב איגרא: “אנחנו במצב, ככל שמדובר בחטופים, מאוד מאוד לא פשוט, כאשר במשוואה הזו צריך להכניס עוד דבר – כניעה לרצונו של החמאס, יש לה משמעות רבת היקף, לדעתי קטסטרופלית, להמשך קיומה של מדינת ישראל כפי שאנחנו מכירים אותה. אם הוא היה דורש מחירים סבירים, אז לא הייתה כניעה. אבל מה חמאס דורש והוא אומר את זה באופן ברור? ‘אתם תפסיקו את המלחמה, תיסוגו מעזה, תתנו לי ערבויות בינלאומיות להמשך שלטוני בעזה, תשחררו את כל הרוצחים, כולל את אלו מהשבעה באוקטובר’. אלו דרישותיו, הוא לא זז מהן מעל חודשיים”.

איגרא נשאל האם לישראל יש דרך  לנסות לשבור את העמדות האלה – והשיב: “ההצעה שעומדת כרגע על הפרק היא הצעה של ‘אנחנו מדברים עם עצמנו’, החמאס לא הגיב לזה בחיוב, הוא לא היה מוכן לדבר על שום דבר. זה שכל פעם מישהו מעלה על השולחן הצעה יצירתית כוללת התערבות של המפרץ וסעודיה בהמשך השלטון ברצועה, אף אחד מההצעות האלה לא מקובלות על החמאס. הוא אומר כל הזמן ‘אם אתם רוצים לראות חטופים, אני דורש את כניעתכם’.

“האם יש פטנט לשנות את דעתו? לדעתי לא, חמאס הוא ארגון דתי, מטרתו השמדת ישראל. אלה הם הפרטנרים בצד השני”.

על ההבדל בין המצב בעת העסקה הקודמת לשחרור החטופים, לבין המצב כעת – אמר איגרא: “היה משהו אחר, באותה עת חמאס חשב שהוא יוכל דרך ההפוגה להפסיק את הלחימה. הוא חשב שהלחץ הבינלאומי וההפוגה עצמה יפסיקו בסופו של דבר את הלחימה, הוא הסתכל על הפרדיגמה הקודמת של סבבים. הפעם זה לא עבד לו, הוא הבין שמזה יותר לא עובד, הבין את הנחישות של הציבור בישראל, ועל הרקע הזה שינה את עמדותיו. גם הלחץ של המשפחות והציבור בישראל הלך וגבר. סינוואר הוא לא איש שינהל שכונה בחאן יונס.

“הלחץ הצבאי שלנו כן עובד לנו, ולאט לאט אנחנו מתקדמים ומתקרבים לחמאס. בצד השני ישראל לא צריכה לעצור את הסיוע, אלא לנהל את הסיוע. כרגע היא נותנת סיוע ושם הוא מנוהל על ידי חמאס, חמאס משתמש בסיוע לחיזוק עצמו בתוך הרצועה.

“מדינת ישראל, בזה שהיא לא מציגה אלטרנטיבה לשלטון חמאס, ולא מנהלת את הסיוע, מאותו הרגע שהיא לא עושה את זה, חמאס משתמש בזה לחיזוקו – בזה אנחנו לא מחלישים אותו. חוסר הפעולה, מדינת ישראל יכולה לחלק את הסיוע, לייצר את המנגנון הזה. ברגע שהיא תתחיל באמת לשלוט, לא רק לכבוש את השטח, המצב יתהפך בהנהגת חמאס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות