5 טון, 130 קמ”ש, 2 מקלעים – ונהג באמצע: ג’יפ ‘בארי’ החדש של צה”ל
מתחילת התמרון, לוקחת הבלנ”ם -בית הספר לניוד מבצעי – חלק משמעותי בפעילויות בעומק רצועת עזה. לוחמיה כבר מכירים היטב עשרות כלי רכב שעושים בהם שימוש אופרטיבי, אבל בחודש האחרון, התחדשה היחידה בג’יפ מיוחד מסוג אחר, שקיבל את השם ‘בארי’, על שם הקיבוץ.
איפה אתם רוצים את הדירה שלכם? הגרלת ‘דירה בהנחה’ • כל הפרטים
“הוא שונה מכל רכב שהכרנו עד היום בצה”ל”, מצהיר סגן נ’, מפק”ץ בבלנ”ם, “הוא מהיר מאוד, ורסטילי, מבצעי וממוגן יותר”.
ואכן, עם מהירות שיא של כ-130 קמ”ש, משקל של 5 טון, ונהג שיושב באמצע – 56 רכבי ה’פלייר’ גרסה 72 נועדו לעמוד כמעט בכל תוואי שטח, ולספק הגנה מירבית ליושב בתוכו.
“‘הבארי’ עומד בהריסות, בחולות עמוקים וגם בשדות ושטחים חקלאיים”, מדגיש המפק”ץ, “וכל זה מבלי להתפשר על המהירות הגבוהה שמאפיינת אותו. זה שילוב שחשוב שיהיה – במיוחד כשאנחנו נלחמים בתוך הרצועה”.
בעקבות המלחמה, אימצו בצה”ל לא רק אמל”ח חדש, אלא גם עוד כלי רכב שיוכלו להגיע לנקודות התרחשות כמה שיותר מהר, ולספק כוח אש ברמה גבוהה. “הייעוד שלו הוא להיות רכב התערבות, שיוכל להגיע לכל מקום בארץ ולהוות שחקן חיזוק מכריע”, אומר סגן נ’.
כשחושבים על האמר או על ג’יפ רגיל, מדמיינים את הנהג יושב בצד, סמוך לחלון – אך בבלנ”ם מסבירים שלא כך ב’בארי’: “כשמושב הנהג ממוקם באמצע הרכב, לגלגלים יש הרבה יותר טווח תנועה, ואפשר לקרוא את השטח בקלות. מבחינה מבצעית, אפשר למקם שני לוחמים עם מקלע בשני הצדדים של הנהג, וזה משפר משמעותית את הקטלניות בשדה הקרב”.
אחת התכונות המשמעותיות ביותר של ה’בארי’ היא האפשרות להגדיר אותו למשימה אליה יידרש.
“לכל גלגל יש בולם אוויר שיכול להתרוקן ולהתמלא. בלחיצת כפתור אני יכול להרים ולהוריד איזה גלגל שאני רוצה, וזה מאפשר לי לעבור שיפועי צד בצורה הרבה יותר טובה”, מסביר סגן נ’, “יש גם התאמה למצבי פינוי וחילוץ פצועים, נסיעת שטח, שיפועי צד, וכן מצב תקיפה. זה מאפשר לנו להתאים את עצמנו במהירות גם תחת אש”.
יתרון נוסף שהופך את ‘בארי’ לבטוח יותר, הוא היכולת של השמשה הקדמית להיפתח. כך אם יקלע הרכב לשריפה או לבעיה אחרת, יוכל הנהג להיחלץ ממנו במהירות ולצאת מכלל סכנה.
תגובות
אין תגובות