נתונים שחשף משרד הכלכלה לדרישת עמותת הצלחה – והתפרסמו בחדשות 12 – חושפים את מימדי מגמת עליות המחירים על רקע המלחמה.
מהנתונים עולה, כי המחירים עלו בשיעור של עד 23%.
מחירו של סל מוצרים לדוגמה עלה מ-1,150 שקל בחודש ספטמבר ל-1,400 שקלים בנובמבר.
מעיין פרתי מחדשות 12 מציינת, כי המידע נמסר לאחר ניסיונות עיכוב מצד משרד הכלכלה בראשו עומד ניר ברקת, אך הועבר הודות לדרישה לפי חוק חופש המידע.
הממצאים שנמסרו מצביעים על כך כי גם הנתונים שבידי הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה מצביעים באופן ברור על מגמה של עליות מחירים במלחמה.
לדרישת עמותת הצלה, העבירה הרשות להגנת הצרכן נתוני אכיפה שעלו מביקורות שביצעה, ונערכו בין 29 באוקטובר ועד ל-7 בינואר.
הרשות בתשובתה כתבה: “בתקופה זו בוצעו 132 ביקורות בבתי עסק בתחום המזון, מהן 80 בבתי עסק של קמעונאים גדולים, 47 בבתי עסק בינוניים ו-5 בבתי עסק קטנים. ב-117 בתי עסק אותרו הפרות”.
המשמעות: הפרות ב-88% מבתי העסק שנבדקו.
מבקרי הרשות איתרו בבתי עסק הפרות של חובת סימון מחירים, הבדלי מחירים בין המחיר שצוין על המדף ובין הקופה, הסתרת מוצרים שמחירים תחת פיקוח והיעדר הקצאת שטחי מדף למוצרים כאלו.
בנוסף נמצאה הטעיה בארץ הייצור של תוצרת חקלאית – זאת על רקע דיווחים כי רשתות מזון מסוימות ייבאו מוצרים מטורקיה והסתירו את הדבר מהצרכנים.
לפי חדשות 12, הרשות להגנת הצרכן סירבה למסור את מועדי ומיקומי הביקורות, את שמות בתי העסק המפרים ואת מהות ההפרות שנמצאו בהם, בנימוק שהמידע מהווה חומר חקירה – וחוק חופש המידע לא חל עליו.
עם פרוץ המלחמה, ובשל היעדרות עובדים רבים ממקומות העבודה, הורה משרד הכלכלה על מתן הקלה זמנית לרשתות הקמעונאיות, שפטרה אותן מהחובה הקבועה בחוק לסמן מחירים על גבי המוצרים עצמם. במשרד הכלכלה אמרו כי הפטור מסימון המחירים על גבי המוצרים הותנה בכך שהמחיר יוצג על גבי המדפים.
לאחר הארכה, הפטור פג ב-18 בנובמבר – ומאז רשתות המזון שוב מחויבות להציג מחירים על גבי המוצרים ולא רק על המדפים. אלא שבדיקת הרשות להגנת הצרכן מעלה כי יש בתי עסק שהחליטו להמשיך את הפטור בניגוד לחוק.
אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה: “התמונה שעולה מנתוני האכיפה – או שמא נכון יותר נכון נתוני אי האכיפה – היא מדאיגה. הרשות ביצעה מעט פעולות אכיפה וביקורת בתקופה שלאחר פרוץ אירועי הלחימה. ברוב מוחלט של הביקורות נמצאו הפרות שונות – דבר שמבהיר מדוע צריכה אכיפה.
“דווקא בתקופות כאלה, בהן קיים חשש גדול לניצול המצב ומצוקות הצרכנים, נכון לנקוט פעולות נחושות יותר ולגלות יוזמה. אין ספק כי הנתונים ממחישים את הצורך בחיזוק עצמאות הרשות ומינוי של ממונה קבוע לעמוד בראשה כדי שניתן יהיה לשלול את החשש מהתערבויות בלתי הולמות בעבודתה מחד, ולטייב את פעולותיה המקצועיות מאידך”.