אישור התקציב: שרים איימו, יצאו בזעם, ונתניהו עקץ את “המתדרכים”

בישיבת אישור התקציב המעודכן לשנת 2024 תקף קיש את סמוטריץ: "לא מעוניין לשמוע אותך" - ועזב • נתניהו עקץ את השרים שיצאו: "יצאת ולא תדרכת - לא יצאת" • מיקי זוהר: "אני רק לשירותים" • סמוטריץ' לבן גביר: "אתה מכין את המשטרה לכבוש את איראן עם התקציב שאתה מבקש"
חרדים 10
ד' שבט התשפ"ד / 14.01.2024 21:40

ישיבת ממשלה סוערת במיוחד התקיימה היום (ראשון) על דיון ואישור הצעת התקציב המעודכנת לשנת 2024 – לאור השינויים הנדרשים בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’.

נתקלתם בבעיה ברישום לגן ילדים, בתי ספר וסמינרים? • כל המידע כאן

בתחילת הישיבה הציג שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ סקירה של התקציב ובמהלכה תקף אותו שר החינוך יואב קיש.

“אני לא מעוניין לשמוע לא אותך ולא את אנשיך”, אמר השר קיש לסמוטריץ’ – ועזב את החדר, על רקע הכוונה לבצע קיצוץ רחב בתקציבי החינוך.

ראש הממשלה פנה לקיש: “יואב, תקשיב”, אך השר ענה: “אני לא מעוניין”.

גם שר התרבות מיקי זוהר קם כדי לעזוב את החדר וראש הממשלה עקץ: “יצאת ולא תדרכת, לא יצאת”. זוהר השיב לנתניהו: “אני רק יוצא לשירותים”.

לפי חדשות 12, בשלב זה, שר האנרגיה אלי כהן אמר: “אפשר לתדרך גם בלי לצאת מהחדר”.

בהמשך הסקירה שערך, השר סמוטריץ’ עקץ את השר כהן ששאל שאלות: “אני לא אשם ששר החוץ כץ לא עשה לך חפיפה לפני. אתה שואל שאלות מחוסר הבנה”. השר כ”ץ הבהיר: “אלי עבר חפיפה טובה”.

השר בן גביר אמר בישיבה על תקציב המשטרה: “אפשר לסגור את המשטרה. חבל על הזמן בתקציב הנוכחי”.

שר המשפטים לוין הגיב: “השר בן גביר, תחשוב על זה כך: יש לזה יתרון, אם אין משטרה – אין פרקליטות”.

השר בן גביר: “יסגרו הכל, אבל המתיישבים ידפקו, הרי כולם יטענו שזה בגללם ובמקום להביא תועלת להתיישבות הוא (-סמוטריץ’) עושה נזק”.

סמוטריץ’ ענה לו: “אתה מכין את המשטרה לכבוש את איראן עם התקציב שאתה מבקש”.

השר גדעון סער אמר בדבריו בישיבה שיצביע נגד הצעת התקציב. “ניהול סיכונים כלכלי במצב בו מצויה ישראל חייב להיות זהיר ושמרני. צריך לצמצם גובה הגרעון הצפוי בתקציב מעבר למה שמוצע פה. ישראל נכנסה למשבר ביטחוני ארוך שהוא גם משבר כלכלי המחייב נקיטת צעדים כלכליים משמעותיים.
החלטות קשות פוליטיות והחלטות שמהוות דוגמא אישית. כגון: קיצוץ בשנת 2024 בשכר הבכירים בשירות הציבורי – נבחרי ציבור ועובדי ציבור בכירים, יקלו על גיוס הציבור להתמודדות מול המציאות הכלכלית הקשה, אך כאלה חסרות בהצעת התקציב שהובאה לממשלה”.

השר בדבריו הציע לנקוט מהלך של שחרור ״רווחים כלואים״ שיאפשר גביית סכומים גדולים מאוד של מס דיבידנד מחברות, דבר שייצר מקור הכנסה גדול וצמצום משמעותי של הגרעון הצפוי.

בכאן חדשות דווח, כי לפני שהחלה ישיבת הממשלה, התקיימה פגישת משא ומתן אצל נתניהו בין שר האוצר לשר בן גביר על תקציב המשטרה. בן גביר דרש בעקבות ה-7 באוקטובר להוסיף תקציבים לטובת מרכיבי ביטחון ביישובי קו תפר בתוך הקו הירוק, כמו גדרות, שערים, מצלמות ותקציבים לכיתות הכוננות ביישובים. בתקציב הנוכחי אין הרחבה, אלא קיצוץ של מאות מיליונים בתקציב המשטרה.

בפגישת המו”מ אצל ראש הממשלה, אמר שר האוצר: “מרכיבי ביטחון זה רק ביהודה ושומרון. לא נשים עכשיו גדר בכל יישוב”.

בן גביר השיב: “כשאתה אומר רק לתת ליו”ש אתה הופך את המתיישבים לשנואים”. נתניהו הציע להם לשבת ולדבר בנפרד אבל סמוטריץ’ הודיע: “אין על מה לדבר” – והמשא ומתן התפוצץ.

במהלך הישיבה, נגיד בנק ישראל אמיר ירון קרא לקיצוץ עמוק יותר בתקציב – ולהעלאת המע”מ כבר השנה, כדי לשדר רצינות לשווקים ולמנוע את הורדת דירוג האשראי.

נתניהו הסכים להכליל בתקציב המעודכן את הצעת האוצר להעלאת המע”מ ב-1% לרמה של 18% בשנת 2025 ובתמורה להגדיל את נקודות הזיכוי להורים לילדים עד גיל 3.

הוא הבהיר לשרים, כי לא הסכים להתפשר על סעיף זה “משום שהוא משרת את אנשים בני 40-30 שמשרתים עכשיו במילואים”.

שר האוצר הפציר בשרים לאשר את הצעת התקציב ואמר: “כל יומיים אתם באים עם החלטת ממשלה ‘תתנו פה’, ‘תתנו פה’ ולא מוכנים להתגמש בכספים הקואליציוניים ובמשרדים – אל תבואו ותבקשו ממני לתת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות