‘רואה ב98% מהערבים אויבים’: בנצי גופשטיין הורשע בהסתה לגזענות

יו"ר 'להבה' הורשע בהסתה לגזענות - וזוכה משאר העבירות שייחסה לו הפרקליטות, הכוללים שלושה אישומים בעבירה של הסתה לאלימות ואישום של הסתה לטרור
חיים טוויל
ד' שבט התשפ"ד / 14.01.2024 16:23

בית משפט השלום בירושלים הרשיע את יו”ר ארגון להב”ה בנצי גופשטיין בעבירה של הסתה לגזענות, בגין נאום אותו נשא לפני 10 שנים, באזכרה לרב מאיר כהנא הי”ד שנערכה בירושלים.

נתקלתם בבעיה ברישום לגן ילדים, בתי ספר וסמינרים? • כל המידע כאן

לצד זאת, זיכה בית המשפט את גופשטיין משאר העבירות שייחסה לו הפרקליטות בכתב האישום, הכוללים שלושה אישומים בעבירה של הסתה לאלימות, וכן מעבירה של הסתה לטרור.

באישום הראשון, ממנו זוכה,  יוחסה לגופשטיין  עבירה של הסתה לאלימות בגין דברים שאמר בשנת 2012 לכתב ערוץ 7:  “הנערים הרימו את הכבוד היהודי מהרצפה ועשו את מה שהמשטרה היתה צריכה לעשות, עשו דין בפורעים הערביים שהטרידו את הבנות היהודיות. חבל שהם נותנים את זה לבחורים לעשות ושלא המשטרה מטפלת בזה…בנות יהודיות הן לא הפקר..”.

בית המשפט פסק כי דבריו של הנאשם אינם קריאה לאלימות.

האישום השני מבוסס על דברים שאמר הנאשם לאברי גלעד בסרט ‘חוצים את הקווים’ ששודר בערוץ 12 בשנת 2013. בין היתר, אמר הנאשם כי מבחינה הלכתית, מותר לפגוע בערבים שהם אויבים, וכי בחור ערבי שמתחיל עם יהודייה לא צריך להסתובב ברחוב עם היהודייה שלו.

בית המשפט קבע כי אין בדברים שנאמרו קריאה מפורשת לנקיטת מעשה אלימות נגד ערבים. עוד נקבע, כי מדובר בסרט שעבר עריכה, ולנוכח חלוף הזמן ממועד השידור ועד למועד הגשת כתב האישום, לא ניתן לאתר את חומרי הגלם, ולבחון את הדברים שאמר הנאשם בהקשרם המלא. לפיכך, נפסק כי לא ניתן לשלול את טענת הנאשם כי בהמשך דבריו ציין כי יש לפעול בהתאם לחוק בלבד, וכי דברים אלה הוסרו בעריכה.

האישום השלישי מבוסס על דברים שאמר לכתב אוהד בן חמו בחודש דצמבר 2013 בחתונת בתו שנישאה ל’נער גבעות’: “אין פלסטינים בחתונה אצלנו. אין ערבים בחתונה. אצלנו זה על טהרת העבודה העברית. בוא נגיד שאם היה פה מלצר ערבי הוא לא היה מגיש את האוכל, אלא היה מחפש את בית החולים הקרוב”, וכן על דברים שאמר בריאיון בתכנית ‘שישי בבוקר’ ששודרה בערוץ 10: “החברה שלי שהיו נמצאים בחתונה ומלצר ערבי זה לא דבר שהולך ביחד”.
בית המשפט קיבל את עמדת גופשטיין כי מדובר בתיאור מציאות קיימת, ולא בקריאה למעשה אלימות, וזאת בהתבסס, בין היתר, על דברים שאמר הנאשם בראיון בשידור חי בתכנית בוקר ששודרה בערוץ 10, לפיהם נערי הגבעות אינם מסתדרים עם אויבים ערבים.

האישום החמישי ייחס לנאשם הסתה לטרור לנוכח העובדה שבחתונה של פעילי ארגון להבה, עלה הנאשם לבמה ושר את השיר “ברוך הגבר אשר נכנס למערה, דרך הנשק וירה”, אשר מהלל ומשבח את מעשה הטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערכת המכפלה.

בית המשפט דחה את טענת הנאשם כי מדובר בשיר סאטירי. עם זאת, נקבע כי לא הוכחה אפשרות ממשית כי הדברים יובילו לביצוע מעשה טרור, זאת בהתחשב באופיו הפרטי של אירוע החתונה, בעובדה שאווירה ששררה בחתונה לא היתה חריגה, ובכך שהרושם העולה הוא שלא היתה התייחסות של אורחי החתונה למילות השיר שהושמע.

האישום הרביעי הם  בדברים שאמר בעצרת לזכרו של הרב כהנא שנערכה בשנת 2014. בין היתר אמר הנאשם: “האויבים שבתוכנו הם סרטן. ואם לא ניקח את הסרטן ונזרוק אותו, אנחנו לא נמשיך להתקיים וימותו כאן יהודים כל יום. לצערנו הסרטן הזה שלח גרורות לכל מקום – אתמול בתל אביב, בירושלים, ערד, באר שבע. אין מקום שאין לסרטן הזה גרורות, אותן גרורות שעוד הרב כהנא הזהיר אותנו. הסרטן הזה, הסרטן הזה המסוכן של הדו קיום”. עוד אמר כי הסרטן של הדו קיום מסוכן, ויצא כנגד שרים בממשלה שנותנים משרות בכירות לערבים.

נדחתה טענתו של גופשטיין כי התכוון בדבריו לאויבי ישראל בלבד. נקבע כי מכלול אמירותיו מעיד כי הוא רואה ב-98% מערביי ישראל אויבים, וכי מדובר באמירות גזעניות נגד אנשים ממוצא ערבי בשל לאומיותם. עוד נקבע, כי הדברים נאמרו מתוך כוונה להסית לגזענות, בין היתר, בהתחשב בכך שמדובר היה בעצרת לזכרו של הרב כהנא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות