הדיון בבית הדין בהאג בתביעה נגד ישראל • הצטרפו כעת לשידור חי

מהו הרכב השופטים, כמה זמן ייערכו הדיונים, מתי צפויה להתפרסם ההחלטה, מהן אפשרויות ההכרעה, וכיצד תתמודד ישראל עם הטענה שהיא מבצעת "רצח עם" בעזה? • כל מה שצריך לדעת על התביעה המרושעת נגד ישראל
חרדים 10
א' שבט התשפ"ד / 11.01.2024 11:12

בית הדין הבין לאומי בהאג התכנס היום (חמישי) לדון בפעולות ישראל ברצועת עזה במהלך מלחמת חרבות ברזל.

דרום אפריקה, שהגישה את התביעה המרושעת לבית הדין, טוענת כי ישראל מבצעת “רצח עם” בעזה ומפירה את האמנה הבין-לאומית למניעת רצח עם. בעקבות זאת, התובעת מבקשת מבית הדין להוציא צו ביניים לישראל, שישעה לאלתר את פעולותיה הצבאיות ברצועה.

תפקידו של בית הדין הבין לאומי הינו לדון בסוגיות וסכסוכים בין מדינות, והוא ממוקם בארמון השלום בהאג שבהולנד.

לפי ‘כאן חדשות’, הרכב השופטים בדיון יכלול 17 שופטים, בהם 15 מטעם בית הדין, שופט מטעם המדינה התובעת דרום אפריקה, ונשיא בית המשפט העליון לשעבר הפרופסור אהרן ברק, שנבחר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לשפוט מטעם ישראל.

הדיונים יחלו בשעה 11:00 בבוקר ויסתיימו בשעה 14:00 – שעון ישראל.

לבקשת ישראל ודרום אפריקה, זמן הצגת הטיעונים של כל מדינה הוארך משעתיים לשלוש שעות. היום תציג את טיעוניה דרום אפריקה, ומחר יהיה זה תורה של ישראל.

בשלב זה הדיונים יתמקדו בבקשה לסעדים זמניים, קרי בבקשה להוציא צווים נגד ישראל.

בישראל מעריכים כי קיימת סבירות גבוהה שיוצא נגדה צו, אולם קיימים מגוון סוגי צווים. הצו החמור ביותר הינו צו שידרוש להפסיק את הלחימה ברצועת עזה, אך קיימת אפשרות לכך שבית הדין יחליט על הוצאת צו הצהרתי – שיקרא למשל לחקור התבטאויות של אישים מסוימים או לאפשר הכנסה של סיוע הומניטרי לרצועה.

הכרעה בעניין הצווים הזמניים צפויה להתקבל בשבועות הקרובים ויתכן שאף בעוד שבוע או שבועיים.

בשלב זה בית הדין לא יכריע בשאלה האם ישראל מבצעת “רצח עם” בעזה. שכן, שאלה זו נבחנת במסגרת התיק הכללי שהדיונים בו עשויים להימשך שנה או יותר.

ישראל תטען בפני השופטים כי לא הוכחה כוונה ברף הנדרש לבצע רצח עם – גם לא באמצעות האמירות אותן צירפה דרום אפריקה לתביעה.

את עיקר הטיעונים מטעם ישראל ישמיע עורך הדין הבריטי פרופסור מלקולם שו. לאחר ההחלטה על מינויו, שוחח פרופסור שו עם ‘כאן חדשות’ ואמר כי הוא חש כבוד רב לייצג את ישראל, ושמח על האפשרות להציג את טיעוניה.

הצוות הישראלי כולל את המשנה ליועמ”שית לעניינים בין לאומיים גיל-עד נועם, ויועמ”ש משרד החוץ טל בקר. השניים צפויים להציג את הטיעונים המדיניים בתחילת הדיון – כל עוד לא יהיה שינוי.

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות