נער נעצר לשנה וחצי בגין ריגול. ואז התברר: הופעל בידי קצינים מצה”ל

נער בן 17 הואשם בריגול חמור והוחזק בתנאי מעצר קשים למשך כשנה וחצי, לאחר שהואשם בפרסום מידע סודי ברשתות • במשטרה לא בדקו לעומק את גרסתו כי פעל בהוראת קצינים בצה"ל • גרסתו אומתה לבסוף בידי צוות בדיקה שהקים אמ"ן - אך המידע לא הועבר לפרקליטות
חרדים 10
א' שבט התשפ"ד / 10.01.2024 22:01

נער בן 17 הואשם בריגול חמור והוחזק בתנאי מעצר קשים במשך כשנה וחצי, לאחר שפרסם חומרים מסווגים ברשת – מבלי שבמשטרה בדקו לעומק את גרסתו לפיה הופעל בידי שני אנשי מודיעין ובאישור קצין בדרגת תת אלוף. כך חשף הערב (רביעי) מיכאל האוזר טוב ב’הארץ’.

לפי המידע שהגיע לידי ‘הארץ’, שני הקצינים שלחו לנער ידיעות מסווגות וביקשו שיפרסם אותן בעמודים שהפעיל ברשת בניסיון לייצר “מבצע השפעה” – אף שלא הוסמכו לכך. את המהלך יזם ואישר תת אלוף רומן גופמן, אז מפקד אוגדה 210 בפיקוד הצפון – ללא הסמכה וללא יידוע של אגף המודיעין.

כתב האישום נגד הנער בוטל בחודש שעבר, לאחר שהתברר כי אכן הופעל בידי צה”ל.

בן ה-17 נכלא תחילה לפרק זמן של כחודשיים בבידוד מלא, לאחר שגורמי הביטחון עלו על פרסומיו ברשת. בהמשך הוא נשלח לחלופת מעצר בביתו, שכללה איזוק אלקטרוני ואיסור על מפגש עם כל אדם מלבד הוריו.

בחקירתו הוא טען כי הופעל בידי קצינים, אך בדיווח נטען שבמשטרה בדקו את גרסתו באופן שטחי בלבד, ושללו אותה לאחר שבצבא הכחישו קשר אליו.

המידע על הפעלתו של הנער עלה במסגרת תחקיר פנימי שקיים אגף המודיעין בשלב מוקדם של הפרשה, אולם לא הועבר לפרקליטות שניהלה את התיק, ומשום כך המשיך הנער לשבת חודשים נוספים בתנאי מעצר קשים.

הפעלת הנער התגלתה בעקבות חקירה אחרת, שנפתחה לאחר שבשב”כ זיהו ברשת פרסומים שכללו מידע מסווג.

הנער, תלמיד מצטיין, לימד את עצמו ערבית ברמה גבוהה ונהג לתפעל עמודים שונים ברשתות חברתיות בהם פרסם מידע על הנעשה במדינות ערביות ובכלי תקשורת ערביים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות