שיא: 82,453 בקשות להכרה כנפגעי פעולות איבה מאז ה-7 באוקטובר

הביטוח הלאומי בדיווח לוועדת העבודה והרווחה: עד כה שולמו 768,923,403 שקלים לנפגעים • תושבי העוטף וניצולי הנובה דורשים הכרה קהילתית ומענים מותאמים • הביטוח הלאומי: "נתנו כל מה שאפשר על פי החוק הקיים ועל בסיס תצהירים בלבד"
אריה ריבקינד
כ"ט טבת התשפ"ד / 10.01.2024 13:50

ועדת העבודה והרווחה קיימה היום (רביעי) דיון על  טיפול המוסד לביטוח לאומי בנפגעי פעולות איבה – על רקע מלחמת ‘חרבות ברזל’.

בפתח הדיון אמר יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר: “על פי הנתונים שהגיעו לוועדה, אנחנו עומדים בפני מעל 82,000 תביעות של אזרחים לביטוח הלאומי. לא היה דבר כזה מקום המדינה. הביטוח הלאומי צריך היערכות מיוחדת כדי לעמוד במשימה הזאת והמשימה שלנו היא לתמוך, לקדם ולתת לו את הכלים שהוא צריך כדי לוודא שלא יהיה אף אחד שזכאי לסיוע ולא יקבל אותו בגלל ביורוקרטיה”.

המשנה ליועמ”ש הביטוח הלאומי, עו”ד שלומי מור דיווח לוועדה על היקף הבקשות להכרה שהוגשו, על המענים לנפגעים ועל פעילות המוסד לביטוח לאומי מאז פרוץ הלחימה.

“אנחנו עומדים כרגע על 82,453 בקשות להכרה של נפגעים מאז ה-7 באוקטובר, חלקם הגדול נפגעים בנפש. ההערכה היא שמרבית הבקשות יאושרו. לשם השוואה, מקום המדינה עד ה- 6/10/23 הוכרו 9,027 איש בלבד. מה-7 באוקטובר ועד היום שילם המוסד לביטוח הלאומי 768,923,403 שקלים לנפגעי המלחמה, זאת בנוסף לתשלומים השוטפים שהיו לפני כן. זה כולל תשלום וסיוע למשפחות החטופים, למשפחות של פצועים, לחטופים ששבו וסיוע ראשוני לנפגעים”.

עו”ד מור הוסיף: “מדובר בתרחיש שאף אחד לא נערך אליו, ואנחנו עושים ככל שביכולתינו כדי לתת מענה מהיר ויעיל לכל הפונים. באוקטובר-נובמבר הענקנו מענה ראשוני על בסיס תצהירים בלבד, בלי לבקש יותר הוכחות ובלי להכביד בפרוצדורות, נתנו כל מה שאפשר על פי חוק, אבל לא נוכל לעולם להמשיך כך.

“אנחנו כבולים בשלשלאות החקיקה ואיפה שאין מסגרת חוקית שבה נוכל להשתמש – לא נוכל להמשיך ולסייע. צריך יהיה לתת מענה מתאים בחקיקה לאירועים מהסוג הזה, אחרת אני חושש שהמדינה לא תוכל לתת מענה טוב ומתאים לנפגעים”.

עו”ד מור ציין מספר פערים שיש עדיין לתת להם מענה, כמו הצורך בהכרה קהילתית, במענים מותאמים לצעירים שנפגעו במסיבות, סיוע למעגלי תמיכה משפחתיים של משפחות חטופים, מתן שיקום מקצועי ונפשי לפני קביעת אחוזי נכות ועוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות