בגץ בצו ביניים נגד השר בן גביר: אל תתערב בפעילות המשטרה בהפגנות

בית המשפט הוציא את צו הביניים לאחר ציוץ של השר, שטען שההנחיה שלו למשטרה הייתה למנוע הפגנה של מפלגת חד"ש • "על השר להימנע מלהתייחס לאופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים שנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע"
אריה ריבקינד
כ"ט טבת התשפ"ד / 10.01.2024 10:12

בג”ץ הוציא הבוקר (רביעי) צו ביניים נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בו הוא נדרש להימנע מהוראות אופרטיביות למשטרה בנוגע להפגנות.

הצו ניתן  על רקע הנחיה מעשית שנתן השר בן גביר למשטרה בחודש נובמבר על הפגנה של מפלגת חד”ש נגד המלחמה של ישראל בעזה. השר צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו: “בהתאם להנחייתי, משטרת ישראל מנעה עד כה קיום מפגני הזדהות עם הנאצים מהחמאס”.

לפי צו הביניים של בג”ץ, “השר יימנע מלתת הנחיות והוראות אופרטיביות למשטרה בדבר יישום מדיניותו בכל הנוגע למימוש זכות ההפגנה וחופש המחאה”.

“בכלל זאת”, נכתב, “יימנע השר מכל התייחסות לאירוע מבצעי קונקרטי באופן שעשוי לעלות כדי מתן הוראה אופרטיבית למשטרה כיצד עליה להפעיל סמכותה באותו אירוע – במישרין או בעקיפין, מראש או למפרע. כן יימנע השר מלהתייחס, בין היתר, לאופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר”.

הצו הוצא בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח בנובמבר האחרון, בדרישה להורות לבן גביר להימנע ממתן הוראות והנחיות למשטרת ישראל בכל הנוגע למימוש זכות ההפגנה וחופש המחאה.

האגודה ציינה בעתירה, כי בן גביר פועל בניגוד מוחלט להנחיות היועמ”שית שהורתה לו בעבר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה באופן ישיר או עקיף, בפרט בכל הנוגע למחאות ציבוריות כנגד השלטון.

השר בן גביר הגיב, כי “החלטת בג”ץ שמונעת ממני הסמכות למנוע תמיכה באוייב בשעת מלחמה, היא בלבול מוסרי חמור”.

לדבריו, “מדינת ישראל נלחמת על קיומה וביטחונה, ולא נתפס כיצד ניתן לקבל החלטה כזאת המאפשרת לאוייב להפגין נגד חיילנו במיוחד בזמן שיום יום אנו קוברים את מיטב לוחמנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות