צה”ל: איתרנו בח’אן יונס מנהרה שחטופים שהו בה בתנאים קשים

הרמטכ"ל ללוחמים בעזה: אחרי שנלחמנו ברצועה - נדע לטפל גם בלבנון • קבינט המלחמה ידון הערב בהצעות לחידוש המו"מ לשחרור חטופים • ישראל תאפשר הכנסת 400 משאיות לעזה ביום. ליברמן: כניעה! • ארדואן מאיים על ישראל: "אתם תזכו להכיר את טורקיה" • עדכונים שוטפים
חרדים 10
כ"ט טבת התשפ"ד / 10.01.2024 02:22
היום ה-96 למלחמה I עדכונים שוטפים:

23:30 – ערב הדיון בבית הדין בהאג: נתניהו הבהיר בחשבון הטוויטר שלו באנגלית כי ישראל לא תעודד הגירה מרצון מרצועת עזה. “לישראל אין כוונה לכבוש את עזה או להביא לעקירת האוכלוסייה האזרחית. ישראל נלחמת במחבלי חמאס, לא באוכלוסייה הפלשתינית, ואנו עושים זאת תוך ציות מלא לחוק הבינלאומי”.

22:50 – הטלגרף הבריטי: ח’אמנאי מעורב אישית בהחלטה להטלת המצור של החות’ים במצר באב אל-מנדב. מקורות באיראן, שטוענים כי המנהיג העליון היה מעורב באופן אישי בהחלטה להטלת המצור של החות’ים על תנועת כלי השיט במצר באב אל-מנדב. על פי הדיווח, באיראן רואים במצור את אחת הטקטיקות היעילות ביותר לפגיעה בישראל במסגרת המלחמה.

בתוך כך, הולכות ומתחזקות ההערכות כי צפויה בזמן הקרוב תקיפה יזומה של ארה”ב ובריטניה נגד מטרות של החות’ים בתימן – במיוחד אחרי התקיפה הגדולה אתמול.

20:40 – בהצהרה שדובר צה”ל, תא”ל דניאל הגרי, מסר לתקשורת הערב, הוא אמר כי כוחות צה”ל איתרו בח’אן יונס מנהרה שבה הוחזקו חטופים. “הם שהו שם בתנאים קשים, נציג לעולם את הפשעים של חמאס”.

20:05 –  הרמטכ”ל הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב במרכז רצועת עזה יחד עם מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן ומפקדים נוספים.

הרמטכ״ל אמר ללוחמים: “הלחימה הזו היא לחימה במרחב מאוד מאוד מסובך, יש בו תת קרקע, יש בו על קרקע, יש בו אויב שנערך הרבה מאוד זמן להגנה בצורה סדורה, יש כאן אוכלוסייה, הרבה מאוד בתים – מרחב מאוד מאוד מסובך ללחימה. כשמגיעים לפוצץ מערכת כזו כפי שפוצצתם בימים האחרונים כאן לאורך ציר טנצ’ר, משימה מאוד מורכבת, צריך להגיד – אנחנו עושים כאן פעולות שאף פעם לא עשינו. ברגע שקורה דבר לא טוב, וקרה לנו כאן דבר מאוד לא טוב, איבדנו לא מעט אנשים ונפצעו לנו אנשים, הדבר היחיד שנשאר לנו כמפקדים – למידה למידה למידה.

“לחימה ארוכה, הרבה זירות, יש לנו הרבה אתגרים, אני רואה את היכולות כאן, אני יודע היטב שזה יודע להתמודד עם כל בעיה בעזה, אין בעזה קילומטר מרובע שאתם לא יודעים להיכנס ולפרק אותו, אין דבר כזה, אחרי מה שעשיתם – לא קיים דבר כזה. אחרי מה שעשיתם, אין כפר בלבנון, אין שס”ם בלבנון שאתם לא יכולים להיכנס ולפרק אותו. אנחנו נשים אתכם במקומות שצריך, אתם תעשו שם את מה שצריך, מלחמה ארוכה בצד השני נצא עם תוצאות טובות״.

19:35 – ראש ממשלת קטאר העביר לראש המוסד דדי ברנע הצעה חדשה לעסקה, ובמקביל – משלחת שב”כ חזרה הערב ממצרים בעקבות יוזמה מצרית חדשה. במסגרת המתווים שהוצעו נכללים השלבים הבאים: שחרור חטופים בשלבים, הפסקת הלחימה בפועל.

19:15 –  חדשות 12: 25 מחבלי חמאס טופלו בבתי חולים בארץ, חלקם לצד לוחמים שנפצעו בעזה.

18:55 – מקורות מצריים לערוץ א-שרק הסעודי: המשלחת הישראלית ביקרה בקהיר כדי לקדם עסקה לשחרור חטופים ולהגביר את הסיוע שנכנס לרצועה. “המשא ומתן מתנהל בתיאום עם ארה”ב וקטאר ולא במנותק מהן”, הודגש. על פי הדיווח, ישראל קשרה את החזרת העקורים לבתיהם בצפון הרצועה – בתמורה לעסקת חטופים רחבה. עוד פורסם כי קהיר הודיעה לישראל על סירובה המוחלט לכל מהלך ישראלי בציר פילדלפי.

18:05 – חמינאי צייץ בעברית: “פשעי הישות הציונית ייזכרו גם אחרי שתיעלם מעל פני האדמה”

17:50 – במהלך ביקורו בבחריין, התייחס מזכיר המדינה של ארה”ב אנתוני בלינקן להתקפה של החות’ים בים סוף והאשים את איראן במעורבותה באירוע: “הבהרנו לאיראן שהתמיכה שהיא מעניקה לחות’ים צריכה להפסיק – אנחנו לא היחידים שהעברנו את המסר”.

17:10 –  יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, מגיב לדיווחים על כך שישראל צפויה להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. “ההחלטה של ממשלת ישראל להעלות את כמות המשאיות הנושאות ‘סיוע הומניטרי’ לרצועת עזה ל-400 משאיות ביום היא החלטה הזויה ושערורייתית שמחזקת את מפלצות האדם מחמאס ומספקת להם אוויר לנשימה. ההחלטה המנותקת הזו, היא עוד הוכחה לכך שיכולת העמידה בלחצים של ההנהגה שלנו שואפת לאפס.

“בעוד ‘סיוע הומניטרי’ ודלקים מוזרמים מדי יום לרצועה, נציגי הצלב האדום עדיין לא ביקרו את החטופים שלנו למרות כל ההבטחות וההצהרות. כך לא מנהלים מלחמה, כך נכנעים לטרור”.

17:10 –  מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בשעות האחרונות מפקדה מבצעית ועמדת שיגור של חיזבאללה בדרום לבנון. כמו כן, זוהו שלושה שיגורים משטח לבנון לעבר מרחב ערב אל-עראמשה שנפלו בשטחים פתוחים. צה”ל תוקף את מקור הירי בשטח לבנון.

17:00 – ישראל היום: ישראל צפויה לאפשר בימים הקרובים הכנסה של 400 משאיות סיוע הומניטרי לעזה, מדי יום. ההבטחה להעלות עוד את מספר המשאיות ניתנה למזכיר המדינה בלינקן בפגישותיו בישראל. לפני פרוץ המלחמה, היו נכנסות לעזה 800 משאיות ביום וכיום כבר מדובר על 200 משאיות. המשמעות היא שבקרוב מספר משאיות הסיוע יעמוד על כמחצית ממה שהיה בימי שגרה.

16:52 – צבע אדום בנחל עוז שבעוטף

16:41 – אזעקה הופעלה בערב אל-עראמשה בשל שלושה שיגורים.

16:10 – קבינט המלחמה ידון הערב בהצעות לחידוש המו”מ לשחרור חטופים. ראש המוסד דדי ברנע ואלוף (במיל’) ניצן אלון, מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים, יציגו בפני הקבינט את העדכונים. בדיון צפויות להתקבל גם החלטות לגבי ההמשך.

15:25 – נשיא טורקיה ארדואן טוען שהמודיעין הטורקי חשף רשת ריגול ישראלית במדינה, ואיים: “זה בפירוש הפתיע את ישראל. רק חכו – אלה רק הצעדים הראשונים. אתם תזכו להכיר את טורקיה!”.

14:55 –  ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעדכון ביטחוני. הפגישה, שהתקיימה בקריה, נמשכה 50 דקות. הפגישה נכחו המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, האלוף אבי גיל, וראש המל”ל צחי הנגבי

14:25 – החות’ים בתימן טוענים כי תקפו ספינה אמריקנית שמשנעת לישראל “מספר רב של טילים בליסטיים וימיים ומזל”טים”. לדברי דובר החות’ים, התקיפה הייתה “תגובה ראשונית” על התקיפה של ארה”ב נגדם שבה נהרגו 10 אנשי ארגון הטרור.

 דובר החות’ים מאשר כי הם תקפו את הספינה בטילים בליסטיים ובכט”מים. לדבריו, הם ימשיכו למנוע מ”ספינות ישראליות או כאלה ששטות לנמלים” של ישראל לעבור, עד להפסקת אש ול”הסרת המצור על עזה”. עד כה הם התנו את מעבר הספינות לנמלים בקידום סיוע הומניטארי לעזה

13:35 – דיווח בסקיי ניוז בערבית: “הפגישה בין אבו מאזן לבלינקן הייתה מתוחה”.  לפי הדיווח, בלינקן קרא לאבו מאזן לבצע רפורמות ברשות הפלסטינית, ומנגד יו”ר הרשות ביקש ממנו לבצע רפורמה במדיניות האמריקנית. לאחר הפגישה, אבו מאזן המריא במסוק ירדני לפסגה משולשת בעקבה עם מלך ירדן עבדאללה השני ונשיא מצרים א-סיסי.

13:15 – משרד הבריאות העזתי של חמאס טוען: ביממה האחרונה נהרגו 147 פלסטינים בתקיפות צה”ל ברצועה, מתחילת המלחמה: 23,357 פלסטינים נהרגו ו-59,410 נפצעו.

13:05 – משרד החוץ של ארה”ב פרסם הודעה לאחר פגישת בלינקן עם אבו מאזן: “היה דיון פרודוקטיבי לגבי רפורמות מנהלתיות. ארה”ב תומכת בצעדים ליצירת מדינה פלסטינית”.

מחוץ למקום הפגישה, עשרות אנשים הפגינו נגד השר האמריקני. יו”ר הרשות התייחס לקריאות לפנות תושבים מהרצועה החוצה, והבהיר: “לא נרשה להגלות אף פלסטיני, מעזה או מהגדה. ההצהרות של שרים ובכירים ישראלים הקוראים לגירוש העם הפלסטיני מסוכנות”.

10:55 – דובר צה”ל:  מטוס קרב של חיל האוויר תקף במרחב לבונה תשתיות טרור ומבנה צבאי.

בנוסף, לאחר אישור חיזבאללה על חיסולו של בכיר בגדודי ההתנגדות, בצה”ל הודיעו כי בשעות הלילה מטוס קרב של חיל האוויר תקף מפקדה צבאית במרחב כפר שובא.

כמו כן, אתמול לוחמי צה”ל תקפו והשמידו עמדת תצפית של חיזבאללה במרחב אליחאם. בשעות הבוקר, לוחמים תקפו מבנה צבאי במרחב א-נקורה ממנו זוהה ירי לעבר שטח מדינת ישראל.

10:30 – בחיזבאללה הודיעו רשמית על מותו של נאבע’ אל-קאדרי, בכיר בהתנגדות הלבנונית, שחוסל הלילה בתקיפה בכפר שובא. מתחילת המלחמה: ארגון הטרור הודיע על 159 הרוגים משורותיו.

10:25 – בלבנון מדווחים: כטב”ם ישראלי תקף באזור א-לבונה בדרום המדינה.

10:25 – העיתון הלבנוני אל-אח’באר: ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל יצר קשר עם הנהגת חמאס והג’יהאד האיסלאמי כדי לדון בחידוש המו”מ לעסקת חטופים. דווח כי השיחות התקיימו לאחר שהמשלחת הביטחונית הישראלית שביקרה שלשום במצרים, העבירה הצעה מתוקנת שכללה סעיפים חדשים שנוגעים להפסקת האש, לסיוע ההומניטרי ולמנגנון של שחרור החטופים והאסירים הפלסטינים.

10:20 –  ח”כ ניסים ואטורי ברדיו קול ברמה: “עדיין אומר שיש לשרוף את עזה. שהמחבלים לא יחשבו שמתייפיפים מולם. לא מתנצל ואין לי רחמים על מי שנשאר שם”. ואטורי התייחס לאמירה דומה שלו לפני כחודש.

אתמול הודיע משרד המשפטים כי הוא בודק התבטאויות של נבחרי ואישי ציבור בחשד להסתה. הודעה זו מגיעה ערב הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל באשמת רצח עם בשל פעילותה ברצועת עזה. התבטאויות ברוח זו מהוות פרק משמעותי מהתביעה כנגד ישראל.

10:20  – בעזה מדווחים על 58 הרוגים ועשרות פצועים נוספים במרכז הרצועה ביממה האחרונה.

10:00 –  דיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג’דיד הפרו-קטארי: לפי  מקורות מצריים, המשא ומתן לעסקת חטופים בתיווך מצרים שחודש באופן רשמי נמשך “מהמקום שבו הופסק” – לאחר שהוקפא בעקבות חיסולו של סאלח אל-עארורי. דווח כי לפני החיסול, מצרים קיבלה מחמאס תגובה מקיפה, תיקונים “ליוזמה המצרית להפסקת המלחמה”.

על פי הדיווח, חמאס דרש ערבויות לכך שישראל לא תחדש את המלחמה אחרי שחרור החטופים מהשבי בעזה. לצד זאת, על פי המקור – מתנהל “מאמץ ישראלי לשחרור חטופים, מבלי להתחייב להפסקת אש כוללת. ישראל מפעילה לחץ על מצרים ועל קטאר כדי שילחצו על חמאס ללכת להסכם עם הפסקת אש זמנית”.

09:25 –  דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח’באר שמקורב לחיזבאללה: סמוך לחצות הותקף בית משפחת קצב במרכז כפר שובא. בתקיפה נהרג נאבע’ אל-קאדרי ונפצע בעל הבית, אבראהים קצב. על פי דיווחים בלבנון, אל-קאדרי הוא בכיר בגדודי ההתנגדות הלבנונית בכפר שובא.

09:30 –  על פי דיווח בעיתון אל אחבאר הלבנוני, כוחות מיוחדים של צה”ל פועלים בסודן, סיני ולוב בשל החשש מפני העברת חטופים למצרים ומשם למדינות ערביות אחרות.

09:15 –  הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב בשעה 19:00 להמשך הדיון על עזה ביום שאחרי המלחמה

08:35 – בבלגיה קוראים: לפעול בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג נגד ישראל בגלל “רצח עם”. סגנית ראש ממשלת בלגיה התייחסה למלחמה ברצועת עזה, ואמרה: “לא יכולים לעמוד מנגד ולצפות בסבל האנושי העצום בעזה, עלינו לפעול נגד איום הג’נוסייד. אני רוצה שבלגיה תפעל בבית הדין הבין-לאומי לצדק בעקבות התביעה של דרום אפריקה. אציע את זה בממשלה הבלגית”.

07:30 –   תחקיר ארגון זכויות האדם UN Watch חושף: קבוצת טלגרם של 3,000 מורים של אונר”א (סוכנות האו”ם לסיוע לפליטים הפלסטינים) בעזה מלאה בפוסטים החוגגים ומשבחים את טבח חמאס ב-7 באוקטובר. התחקיר מגלה כי שעות לאחר תחילת הטבח כינו מורים את המרצחים “גיבורים”, היללו את “החינוך” שקיבלו המחבלים, ושיתפו בשמחה תמונות של ישראלים הרוגים וחטופים.

צילום: באדיבות המשפחה

06:00 – הותר לפרסום: רס”ל במיל’ אלקנה נוילנדר הי”ד, בן 24 מאפרת, שירת כחובש קרבי במפקדת עוצבת “הבזק” (99) ונפל אתמול בקרב במרכז רצועת עזה. במקביל לשירותו במילואים, אלקנה ז”ל התנדב גם במד”א כחובש. חברו, פרמדיק מד”א משה בניטה סיפר עליו: “היה מתנדב דגול, תמיד היה לו חשוב לדעת כל מה שקורה על מנת לתרום מעצמו ולהציל חיים בכל הזדמנות”.

בקרב בו נפל נוילנדר הי”ד, נפצע לוחם במילואים בגדוד 7220, חטיבת ׳יפתח׳ (11) באורח קשה. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, משפחתו עודכנה.

04:20 – בהודעה הרשמית של פיקוד המרכז האמריקני מדגישים: “אמש בשעה 21:00 בערב (שעון ארה”ב) סוכלה מתקפה משולבת גדולה של החות’ים לעבר נתיב שיט בדרום הים האדום, ששימש עשרות אוניות סוחר. במתקפה יורטו 18 כטב”מים, 2 טילי שיוט וטיל בליסטי חוף-ים שיצאו משטח בשליטת החות’ים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק”.

03:25 – גורם רשמי בצבא ארה”ב אישר ל-CNN כי חיל הים האמריקני הפיל טילים וכתב”מים חות’יים ששוגרו מתימן. 24 הטילים והמזל”טים ששוגרו, יורטו מעל ים סוף בתגובה לאחת מהתקיפות החות’יות הגדולות שהתרחשו בים האדום בחודשים האחרונים. לפי הערכות ראשוניות, לא נפגעו ספינות בתקיפות.

02:20 –  בכירים בארגון הבריאות העולמי הזהירו מפני קריסה אפשרית של מערכת הבריאות בדרום ובמרכז עזה, בעקבות עזיבה של רופאים וחובשים את האזור “מטעמי בטיחות”.

בארגון טענו כי רק שליש מבתי החולים בעזה מתפקדים חלקית. בהם אחד בצפון ו-10 בדרום.

02:00 –  מועצה מקומית אפרת הודיעה על נפילתו בקרב של רס”ל אלקנה נוילנדר הי”ד.

“חיבוק ותנחומים להורים היקרים אברי ונאוה משכונת הזית. לאחים ולאחיות שרה יסכה, אריאל, ידידיה, יעל הודיה, אפרת ונעמי”, נאמר בהודעת האבל.

נוילנדר יובא למנוחות בשעה 14:00 בצהרים בחלקה הצבאית בבית העלמין בכפר עציון.

01:30 –  חברת האבטחה הימית הבריטית ‘אמברי’ קיבלה דיווחים על תקרית בים סוף, כ-50 מיילים מערבית לנמל חודיידה שבתימן. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי ככל הנראה מדובר בספינה שהותקפה. לא דווח על נזק או נפגעים.

00:10 –  דיווחים פלשתיניים: לפחות 9 הרוגים בתקיפה של צה”ל על בית ששייך למשפחת נופל ברפיח. לפי דיווחים בעזה, נהרגו בתקיפה שישה מבני משפחת נופל ועוד  הרוגים “לא מזוהים”. במקביל, הרוגים ופצועים בתקיפה של דירה בג’בליה.

00:10 –  רשת אל ג’זירה מדווחת על תקיפה נוספת של כלי שיט בים האדום על ידי החות’ים.

00:01 – שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ בעקבות הדרישה האמריקנית להעביר כספי המיסים לרשות וההתנגדות להוצאת פלשתינים מהרצועה: “נמשיך להילחם בכל העוצמה כדי להשמיד את החמאס, לא נעביר שקל לרשות שיגיע למשפחות הנאצים בעזה ונפעל כדי לאפשר את פתיחת שערי עזה להגירה מרצון של פליטים, כפי שהקהילה הבינלאומית נהגה כלפי הפליטים מסוריה ואוקראינה”.

00:01 – אחרי שדובר צה”ל קיבל אחריות לחיסול אבו מעדי, מפקד אזור דרום לבנון ביחידה האווירית של חיזבאללה, בארגון הטרור הכחישו בהצהרה רשמית חריגה:  “לא חוסל מפקד מערך הכטב”מים או מפקד המערך האווירי שלנו כפי שטענה ישראל”. בארגון הטרור טענו עוד כי בכיר היחידה האווירית בחיזבאללה לא היה נתון לניסיון חיסול כלשהו.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות