מינוי אהרן ברק מפתיע? שרי רוט: הרפורמה היא שהפתיעה, לא המינוי הזה

בתכנית 'אזור מלחמה' בהגשת ברוך קרא בערוץ 13, דנו על מינוי פרופ' אהרן ברק כשופט מטעם ישראל בבהאג • ספי עובדיה: "נתניהו סוף סוף מודה שהטוב ביותר הוא מי שמכונת הרעל השמיצה והכפישה" • שרי רוט: "חושבת שנתניהו מרגיש הכי בנוח בממשלה הנוכחית, כשדרעי וגנץ משמאלו"
חרדים 10
כ"ז טבת התשפ"ד / 08.01.2024 11:38

השר חילי טרופר, המחנה הממלכתי: יש פטריוטים רבים בישראל, והם באים משלל מחנות. כל הרעל והשנאה מול אהרן ברק היו כל כך מיותרים. זה האיש שאנחנו רוצים שיגן על מדינת ישראל ברגע סופר קשה שלה. טוב שהוא נבחר, ראוי שהוא נבחר, ונקווה שמי שבחר אותו, ואני מזכיר לך שזה לא היה אנחנו, אנחנו חלק אבל בראשות הממשלה עומד מישהו אחר, עומדים שרים אחרים, אולי זו הזדמנות בשבילם אפילו לבקש סליחה…

נגה ניר נאמן: מדהים לשמוע שהוא אומר שהם צריכים לבקש סליחה, וכשאני מסתכלת בטויטר, שזו הזירה שבה קודם כל צריך לבקש סליחה, אני רואה את הציוץ של טלי גוטליב: “אני לא מסכימה שהנשיא בדימוס אהרן ברק יהיה שופט מטעם מדינת ישראל. מי שבשנה שעברה יצא באור כה שלילי נגד ראש הממשלה והמדיניות שלו ייצג עכשיו את המדינה?” לא מסכימה!

ברוך קרא: כן, היא לא מסכימה, אבל צריך להגיד שאני חושב שהיא קול בודד, יחסית.

ספי עובדיה: האינסטינקט שלי היה דוקא עכשיו, אחרי כל כך הרבה שבועות אפילו חודשים, שלא מצאתי הרבה מילים טובות לומר על ראש הממשלה נתניהו, לומר לו ‘או, הוא קיבל החלטה עניינית’.

קרא: נכון.

עובדיה: אז תראה, במידה מסוימת אני עדיין נותן לו את זה. הוא קיבל החלטה עניינית.

קרא: חששתי שה’אבל’ יבוא הרבה יותר מהר…

עובדיה: אבל יש ‘אבל’… בכל זאת יש ‘אבל’, כי הנושא הוא בכל זאת חשוב. בשרשור, גם פוליטית, לנתניהו. ואסביר למה. אם אנחנו נפסיד את האירוע הזה ההחלטה קצרת המועד שנידונה בבית הדין בהאג מדברת על הפסקת הלחימה, זה הסעד המיידי שרוצה דרום אפריקה. אם חלילה הדבר הזה יקרה, וכמובן שישראל יכולה לא להיעתר אבל זה יכול לגרור סנקציות כנגדנו ותסבוכת בינלאומית שבאמת אלוקים ישמור.

נתניהו מבין שאם האירוע הזה קורה, זה אירוע רע מאד לישראל, אם אנחנו ניגפים אפילו במערכה המשפטית הקטנה, לפני שיהיה פסק דין סופי אם בכלל יהיה, בעניין הזה. ולכן הוא הלך על הטוב ביותר. הוא סוף סוף מודה שהטוב ביותר הוא מי שמכונת הרעל, במשך תקופה מאד ארוכה, השמיצה והכפישה ואיחלה לו למות, למרות כל העבר המפואר שלו כמשפטן.

ניר נאמן: והפגנות סוערות מתחת לבית שלו.

עובדיה: ההפגנות שבהן נשמעו קריאות ממש מתועבות. אז הנה, סוף סוף מודים. עכשיו, עוד דבר צריך לומר: אילולי השופט אהרן ברק ושלטון חוק ובג”צ חזק יכול להיות שהיינו מגיעים להאג 4 פעמים עד היום.

קובי סודרי: אני חושב שהמינוי של אהרן ברק הוא עוד הוכחה, אם היינו צריכים בכלל, נוספת, מאז ה-7 לאוקטובר, עד כמה בניהול של מדינה אתה צריך אנשים עם יכולות, עם ניסיון, אנשים איכותיים, או במילים אחרות ההיפך הגמור מדוקטרינת המשילות של בנימין נתניהו והאנשים שנמצאים איתו. כי אם עד 7 באוקטובר חשבנו ‘אה, זה פוליטיקה’, ‘זה תככים’, זה ‘אלה נכנסים באלה’, מ-7 באוקטובר הבנו שזה מביא אותנו למקומות הגרועים ביותר ועל מנת להתמודד עם הסיטואציות האלו האנשים שנמצאים היום בשלטון במדינת ישראל פשוט לא מסוגלים. ולכן זה לא קשור בכלל לשום התנצלות שהשר טרופר מבקש בעניין הזה, אלא למשהו אחר לחלוטין: את המדינה הזאת צריכים לנהל אנשים אחרים, שיש להם יכולות לנהל מדינה.

קרא: שרי, ראיתי התכתבויות, היה איזה שהוא דיווח על התכתבות וואטסאפ בתוך קבוצת הממשלה שם השר עמיחי אליהו יוצא נגד המינוי הזה ומי שמשיב לו זה השר ארבל שמגן על המינוי בתוקף ואומר כמה חשוב שהאיש הזה יהיה שם. איפה את עומדת?

שרי: טוב, האמת היא שמבקריו של ארבל טוענים שפניו לבית המשפט ולכן הוא מתחנף לשופטים, לא נתייחס לרכילויות הזולות האלו, אבל ארבל לא משקף. אבל בגדול זה נכון שנתניהו, ואני אמרתי את זה מיד בתום הבחירות, נכפתה עליו ממשלת ‘ימין על מלא’. הוא אף פעם לא היה שם. הוא עצמו אמר דברי שבח לאהרן ברק לא פעם ולא פעמיים. הרפורמה היא שהפתיעה, היה מתאים לנתניהו לא לתמוך בה.

קרא: אגיד לך עוד משהו שרי, במשך שנים אהרן ברק קיים קשר של דיאלוג עם נתניהו הוא היה נפגש איתו.

שרי: נכון, זה מה שאני אומרת, שהרפורמה נכפתה גם על נתניהו, יריב לוין הפתיע גם אותו. כל ממשלת ה’ימין על מלא’ הזאת נכפתה עליו. אני חושבת שנתניהו מרגיש הכי בנוח בממשלה הנוכחית, כשדרעי קצת משמאלו, וגנץ קצת משמאלו ויש לו קולות שמאפשרים לו להגיד לימין: ‘מה אעשה, הם לא נותנים לי’, כשבעצם הוא לא רוצה שהם ‘יתנו לו’. אני חושבת שזו הממשלה האידיאלית בעיני נתניהו, אם הוא רק יצליח לקיים את היחסים עם גנץ. כי אני רואה שזה מתפוצץ בכל ישיבת קבינט. אם זה לא יתפוצץ וזה באמת יהיה ‘תחילתה של ידידות’, זה האידיאלי בעיני נתניהו.

סודרי: אני חולק עליך שרי בעניין אחד: אני לא חושב שהרפורמה נכפתה על נתניהו, אני חושב שנתניהו הוא לחלוטין המנוע מאחורי הרפורמה…

שרי: הוא קבר אותה, אגב, עם פרס ניחומים של עילת הסבירות…

סודרי: אגיד לך מה דעתי. ממשלת הימין לא נכפתה עליו, היתה לו אלטרנטיבה לא להקים אותה.

שרי: האחרים לא רצו, לא היה להם אמון בו, באשמתו, אבל לא נתנו בו אמון.

סודרי: לא, הוא החליט להקים אותה, כי הוא מבחינתו הדבר החשוב ביותר זה להישאר בשלטון בכל מחיר. והנעת הרפורמה הזאת נועדה לדבר אחד: לא לתקן את יחסי הכנסת ובית המשפט אלא למלט את נתניהו ממשפטו בכל מחיר.

שרי: אני חושבת שאתה טועה בקונספציה שאתה מציג פה.

סודרי: אז יש לנו מחלוקת.

שרי: נכון, וזה בסדר.

קרא: רק על דבר אחד אי אפשר להתווכח אם קצת צללנו להיסטוריה, שעד שנת 2016 נתניהו היה בקשר עם ברק והגן על בית המשפט ומשהו קרה אז. זה כנראה קשור למשהו שהתרחש בלהב 443 באותה תקופה…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות