הקריקטורה של אור רייכרט מטריפה את השמאלנים

קריקטורה של הקריקטוריסט אור רייכרט, בה מככבת נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות כשהיא דורכת על חייל - עוררה סערה בשמאל, וגולשים רבים ברשתות החברתיות קראו למשטרה לפתוח בחקירה בגין הסתה • בימין, מנגד, הגיבו: "זו השפה שהימין צריך לדבר. כל הכבוד"
אבי כץ
כ"ג טבת התשפ"ד / 04.01.2024 10:20

הקריקטוריסט אור רייכרט עורר הבוקר (חמישי) סערה לאחר שפרסם קריקטורה שיצר עבור העיתון ‘שביעי’, בה נראית נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות דורכת על לוחם צה”ל עם דגל בג”ץ בידה.

חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי הגיב: “מי שלא מבין כמה זה מזעזע, גם אם הוא מאוד (מאוד!!) כועס על הנשיאה בדימוס חיות, שידמיין את התמונה הזו נניח עם ראש הממשלה נתניהו, או עם כל דמות אחרת ‘מהצד שלו’. זו עדיין נראית קריקטורה לגיטימית?”

כהנא הוסיף: “לצייר דמות, גם של האישיות הכי שנואה עליך בצד השני, דורכת על גופה של חייל צה”ל, זה בהחלט מהדברים הכי נמוכים שנראו כאן לאחרונה”.

המשפטן ד”ר שוקי פרידמן כתב: “הקריקטורה הרעה הזו ממחישה את ההבדל שבין ביקורת להפצת רעל. אפשר לבקר את תזמון הפרסום שם פסק הדין ואת תוכנו. אפשר לבקר את בית המשפט. ליצור מלחמה בין בית המשפט ללוחמים בזמן מלחמה זה רעיל ומגעיל. ראוי היה שהעיתון שביעי יימנע מפרסומה”.

בהמשך צייץ: “אני קורא לגבאי ומתפללי בתי הכנסת שלא להכניס את הרעל הזה לבית הכנסת השבת. אם תפורסם הקריקטורה המסיתה הזו. ישר לפח”.

גולשים רבים מצד שמאל של המפה הפוליטית הטיחו במאייר קללות וקראו למשטרה לפתוח בחקירה בגין הסתה.

הגולש יגאל חדד כתב: “זה לא חופש ביטוי או הבעת דעה, זו הסתה פרועה ומסוכנת. כולי תקווה שפרקליט המדינה יורה למשטרה לפתוח בחקירה”. וגולש נוסף משמאל צייץ: “אתה חייב לעמוד לדין על הדבר הזה”.

גם הגולש מוטי הררי זעם: “הצטרפת למפלגה הנאצית, שר התעמולה הנאצי גבלס היה גאה בך, שונא ישראל, אדם הגון יתרחק ממך”.

רייכרט הגיב לו: “היי מוטי. מתוך אחווה אני נותן לך אפשרות למחוק את התגובה הזו, תוך שעה, לפני תביעה”.

מנגד היו גולשים שהתחברו מאוד לקריקטורה – והגיבו: “מדוייק ביותר”.

אחד הגולשים מימין צייץ: “זו השפה שהימין צריך לדבר. כל הכבוד”.

וגולש נוסף כתב: “הצלחת לבטא בתמונה אחת את סיכום התחושה שלי”.

בעקבות הסערה פנה היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט לעיתון בדרישה לפעול להסרת הקריקטורה מכל המדיות שבשליטת העיתון. היועמ”ש ברק לייזר כתב: “מדובר בפרסום חמור העולה כדי חשד להסתה לאלימות. בנוסף, יש בפרסום האמור כדי להקים חשד לזילות בית משפט”.

עיתונאי ‘הארץ’ ג’וש בריינר הגיב על ההודעה של הנהלת בתי המשפט: “רואה שיועמ”ש של הנהלת בתי המשפט מאיים בתלונה שתביא כנראה לחקירה פלילית נגד המאייר והעיתון בחשד לעבירה של זילות בית המשפט. למרות הסלידה הרבה מאיור, חקירה פלילית תהיה טעות קשה לצד איום בפגיעה בחופש הביטוי. הנשיאה חיות וביהמ”ש העליון יכולים לעמוד בקריקטורה בעלון שבת, דוחה ככל שתהיה”.

עו”ד עמית בכר ראש לשכת עורכי הדין פנה במכתב ליועצת המשפטית לממשלה בבקשה לפתוח בחקירה פלילית נגד אור רייכרט ועיתון “שביעי” בגין הסתה והמרדה.

יצוין, כי השבוע פורסמה קריקטורה ב’הארץ’ בה נראית השרה אורית סטרוק “מתעופפת” על מטאטא ומטילה פצצה לעבר מטוסים – והיא אומרת: “אני מריחה פה שמאלנים”.

על כך,  כמו על עשרות קריקטורות מסיתות נגד אישי ציבור מהימין, איש לא הזדעק.

בעיתון ‘שביעי’ החליטו להדפיס מחדש את העיתון אחרי שהקריקטורה שפורסמה בעיתון עוררה סערה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות