כשסאלח אל-עארורי התראיין במשך 50 דקות בעברית: המראיין נזכר

העיתונאי גל ברגר, כיום מנהל רשת ב', קיים אחרי עסקת שליט ראיון עם אל-עארורי, שהפתיע: "נכנסנו ל-50 דקות שיחה בעברית שוטפת" • "אחד המוחות החריפים והמסוכנים בחמאס. זוכר שיצאתי מהשיחה עם התרשמות שמדובר באדם שמכיר את הישראלים ככף ידם"
אבי כץ
כ"ב טבת התשפ"ד / 03.01.2024 00:32

העיתונאי גל ברגר מתאגיד ‘כאן’ סיפר הערב (שלישי), בחשבון הטוויטר שלו,  על ראיון שקיים בשיחת טלפון מפתיעה לפני מספר שנים עם בכיר החמאס סאלח אל-עארורי – שחוסל הערב בלב ביירות.

הוא סיפר: “זה היה לא הרבה זמן אחרי עסקת שליט שנחתמה בתום מו”מ מרתוני בקהיר. עארורי היה חבר צוות המו”מ של חמאס שסגר את העסקה. קיבלתי את הסלולר האישי שלו בדמשק, והתקשרתי. והוא ענה. ואז, נכנסנו ל-50 דקות שיחה בעברית שוטפת”.

“זו הייתה הפעם הראשונה שדיברנו והאמת גם האחרונה. ישבתי באולפן ההקלטות של רשת ב’ אז (ב-2011) ונפלתי לתוך ראיון בעברית צחה עם אדם שהתברר לי כבר בזמן אמת כאחד המוחות החריפים והמסוכנים בחמאס. זוכר שיצאתי מהשיחה עם התרשמות שמדובר באדם שמכיר את הישראלים ככף ידם, שלומד אותנו שנים.

“מה שריתק אותי זה ללמוד איך הם רואים אותנו ואיך הם קוראים אותנו, ובנקודה הזו – היה רגע אחד שזכור לי יותר מכולם”.

ברגר מתאר כיצד במהלך הראיון עארורי אמר לו פיתאום שהוא מבחינתו היה שמח יותר אילו ישראל לא הייתה מסכימה לשחרר את גלעד שליט תמורת אלף אסירים ביטחוניים. “חשבתי שאני לא שומע אותו טוב” כתב ברגר. “אמרתי לו היית שמח במקרה כזה? הוא אמר כן. הייתי שמח. כאויב, הייתי מעדיף שלא תשחררו את שליט תמורת אסירים כי אז זה היה קורע אתכם מבפנים. זה היה קורע את כל החברה הישראלית”.

ברגר סיכם את השיחה: “אני זוכר שזה חידד לי עד כמה האיש הזה מסוכן, הצורה שבה הוא חושב, ההבנה שלו את משיכות החבל הפנימיות בתוך החברה הישראלית, ההסתכלות שלו על אסטרטגיה (קריעת החברה) ולא על טקטיקה (שחרור אסירים)”.

“אחר כך עארורי כבר התקדם בצמרת חמאס. עזב את דמשק (לאחר שחמאס גורש משם בידי סוריה), עבר לקטר וגורש גם משם, עד שהשתקע ברובע דאחייה בביירות תחת הגנת חיזבאללה. נע על הציר – ביירות-טהראן-איסטנבול – בזהות בדויה, וטיפח את היחסים עם איראן בשעה שזו עוד החרימה את איסמעיל הנייה וחאלד משעל. הוא היה בקשרים מצוינים עם האיראנים, בנה מערך שלם מחוץ לארץ של הוצאת פיגועים ביהודה ושומרון, והיה אדריכל תיאוריית “חיבור הגזרות” – זו שכולנו היינו עדים לה במבצע “שומר חומות” (תיאוריה שעיקרה: כל גזרות ציר ההתנגדות יחד קמות עלינו לכלותנו ברגעי הסלמה, עם בונוס מתוך ישראל…)

“את עארורי ניסיתי להשיג לא פעם גם שנים אחרי הראיון ההוא מ-2011. ללא הצלחה. גם לוואטסאפים ששלחתי לטלפון האישי שלו – מספר קטרי שאיתו הסתובב בלבנון ובעוד מקומות – הוא מעולם לענה. כן, היה וי כחול”.

ברגר סיכם: “החיסול שלו זה לא כמו עוד חיסול – אין הרבה אנשים בחמאס עם אותה רמה של חריפות/מסוכנות והיכרות אותנו החברה הישראלית, שמקופלים בתוך אדם אחד כפי שהיו מקופלים בתוך דמותו של סאלח עארורי. הוצאתו מהמשחק היא מכה גדולה מאוד לחמאס בעיניי, לא משהו שהייתי מקל בראש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות