בישראל חוששים: חיזבאללה ינסה לפרוץ לישראל מכיוון גבול ירדן

ישראל נערכת למנוע פיגועים מגבול ירדן: הקמת מכשול חדש לאורך הגדר, עמדות תצפית, אמצעים טכנולוגיים ושמירה הדוקה יותר • בין יתר התרחישים: פריצה של מיליציות פרו־איראניות אל אחד היישובים הסמוכים לגבול
חרדים 10
כ' טבת התשפ"ד / 01.01.2024 10:14

צה”ל משנה מן היסוד את היערכותו המבצעית בגבול עם ירדן – בעקבות זינוק בהברחות הנשק והחשש מפיגועים בחסות איראנית שעלולים להתרחש לאורכו בשנת 2024.

לפי דיווח של אריאל כהנא ב’ישראל היום’, גורם בצה”ל אומר כי תרחיש הייחוס שאליו נערכים בפיקוד המרכז הוא ניסיונות של חיזבאללה, או של מיליציות פרו־איראניות אחרות, לפרוץ מהגבול הירדני אל אחד היישובים הסמוכים לגבול.

הגבול עם ירדן הוא לאורך 309 ק”מ והוא הארוך ביותר שיש לישראל עם אחת משכנותיה. בשנתיים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהברחות הנשק מירדן ליו”ש, וההערכה בצה”ל היא שאיראן עומדת מאחורי המשלוחים.

מדובר על יותר מ־1,000 כלי נשק מסוגים שונים שנתפסו לאורך הגבול. בין היתר, המבריחים עושים שימוש ברובי אוויר מסוג M-16, כאשר בארץ המכלולים המותאמים לכדורי אוויר מוחלפים לכאלה המתאימים לקליעים תקניים. במקרה אחד אף נתפס מטען כלימגור מתוצרת איראן בגבול – ובצה”ל יודעים שרק חלק מההברחות נתפסות.

ההברחות מתבצעות לאורך כל הגבול – מהערבה, דרך ים המלח ועד משולש הגבולות בין ירדן, ישראל וסוריה.

נוכח העלייה בהברחות ובאיומים, צה”ל כבר הכפיל את היקף הכוחות לאורך הגבול.

לפי ‘ישראל היום’, תוכנית העבודה לשנת 2024 נרחבת אף יותר: הצבא צפוי לבקש מהקבינט בניית מכשול לאורך הגבול, כפי שיש בין ישראל למצרים. נוסף על כך, יוקמו עמדות תצפית, תעובה השמירה ויותקנו אמצעים אחרים, כדי להתמודד עם ההברחות ולסכל פיגועים אפשריים.

צה”ל שומר על קשר עם צבא ירדן, כדי להיאבק יחדיו בתופעה. קשר זה נשמר גם בשבועות האחרונים, שבהם מדווחים תושבים ישראלים לאורכה של בקעת הירדן על קולות ירי תכופים מאזור הגבול. לרשתות החברתיות אף הועלו סרטונים המתעדים את קולות הירי הנשמעים מאשדות יעקב ומהסביבה.

בצה”ל מקבלים את הסברי צבא ירדן כי מדובר בירי אל הסבך ואל המים לאורך הנחל כדי להרתיע מבריחי נשק, שמנסים בחסותו ובחסות הלילה להעביר את אמצעי הלחימה לצד הישראלי של הגדר.

עם זאת, בין היתר בעקבות תלונות תושבים וכלקח ממתקפת חמאס בדרום, עובו כיתות הכוננות ביישובים, במטרה לעצור פלישה ליישובים, אם חלילה תהיה כזו.

בצבא שוללים תרחיש של “היפוך קנים” מצד הצבא הירדני, אך מסכימים כי ייתכנו חיילים בודדים שיפתחו במסע ירי, כפי שכבר קרה בעבר.

עם זאת, בצה”ל כן נערכים לתרחיש חמור לא פחות, שבו מיליציות איראניות יצליחו לחדור לירדן, וממנה יגיעו בהמשך לתקוף את ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות