מסילת רכבת מהירה משורק יוצאת לדרך: מת”א לבאר שבע ב-38 דקות

המסילה המהירה לבאר שבע מקודמת במסגרת התכנית האסטרטגית לחיבור בין ארבעת המטרופולינים חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע ונתב"ג, באמצעות רכבות נוסעים מהירות שינועו במהירות של עד 250 קמ"ש ובתדירות גבוהה של כל 10 דקות בשעות השיא
יוני גרין
י"ט טבת התשפ"ד / 31.12.2023 19:44

משרד התחבורה מקדם את הקמת מסילת הרכבת המהירה לבאר שבע: היום (ראשון) אבן דרך חשובה עם אישור התוכנית להקמת מסילת פלשת שורק – עוקף לוד בוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל), לקראת העברתה לאישור הממשלה.

עם השלמת הפרויקט, יעמוד זמן הנסיעה מתחנת תל אביב ההגנה לאוניברסיטת באר שבע על 38 דקות בלבד.

הקמת מסילה מחושמלת להובלת מטענים ונוסעים בתוואי פלשת שורק היא פרויקט תשתית לאומית ברשת המסילות הארצית, הכלול בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 אשר אושרה על ידי משרדי התחבורה והאוצר.

המסילה המהירה לבאר שבע מקודמת במסגרת התכנית האסטרטגית לחיבור בין ארבעת המטרופולינים חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע ונתב”ג, באמצעות רכבות נוסעים מהירות שינועו במהירות של עד 250 קמ”ש ובתדירות גבוהה של כל 10 דקות בשעות השיא.

תוואי המסילה שבתוכנית שאישרה הוועדה היום, בכפוף להליך התנגדויות נוסף שצפוי להסתיים בתוך כשישה חודשים, מחבר את נמל אשדוד דרך מסילת החוף בקו אשקלון-תל אביב למסילת הדרום בקו נען-באר שבע, בתוואי המקביל לכביש הרוחב 7.

הפרויקט כולל הכפלה של המסילה בין נען לבאר שבע, חיבור למסילה 1A בקו המהיר מירושלים לתל אביב דרך מסדרון 431, חיבור למסילה המזרחית באמצעות מסילת “עוקף לוד” דרך מחלף נשרים.

אורך תוואי המסילה הוא כ-83 ק”מ והוא כולל 2 מסילות מחושמלות המאפשרות תנועת רכבות במהירות 160 קמ”ש. התכנית כוללת תחנות נוסעים חדשות באזור גדרה ובאזור גזר, וכן הרחבת תחנת הנוסעים המאושרת בבני דרום.

התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 צופה כי עד שנה זו יתבצעו ברכבת כ-300 מיליון נסיעות בשנה בכל רחבי הארץ. בהתאם לכך, מקדמת הרכבת תכנית אסטרטגית הכוללת פיתוח משמעותי של רשת המסילות, חיבור מהיר בין המטרופולינים וקיצור זמני נסיעה.

על פי התוכנית, תוקם רשת מסילות היררכית בהפרדה בין שירות בין עירוני מהיר עד 250 קמ”ש, ובין שירות פרברי אזורי במהירות של עד 160 קמ”ש.

לשם מימוש התכנית, מקדמים משרד התחבורה ורכבת ישראל שלוש תכניות תשתית לאומיות: תת”ל 79, הכוללת מסילות מהירות שיחברו בין מטרופולין באר שבע למטרופולינים ירושלים ותל אביב; תת”ל 65א’ ותתל 65 ב’ הכוללות מסילות מהירות במסילת החוף בין חיפה לב המפרץ לתחנת שפיים; ותת”ל 111 למסילות מהירות לבאר שבע.

שרת התחבורה מירי רגב: “הרכבת היא עמוד השדרה של מערכת התחבורה הציבורית, ואני נחושה לקדם את התוכנית האסטרטגית לפיתוחה המשמעותי בשנים הקרובות. לכך מצטרפת מחוייבתי הרבה לקידום הפריפריה בכלל והדרום בפרט, באמצעות חיבור תחבורתי יעיל ומהיר למרכז. היום אנו מציינים עוד שלב בהתקדמות הפרויקט, אשר ישנה בשנים הקרובות את פני התחבורה הציבורית בדרום הארץ. זו מחויבותנו לתושבי העוטף ולמשרתים בבסיסי צה”ל בדרום, ותרומתנו לפיתוח הדרום בכל הדרכים – תעסוקה, מגורים ולימודים, שכולם זקוקים לחיבור תחבורתי מהיר וזמין.”

מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: “מאז כניסתה של שרת התחבורה רגב לתפקידה, אנו עדים לתנופת פיתוח חסרת תקדים בתחום הרכבות, הן ברכבת ישראל, הן ברכבות הקלות והן ברשת המטרו המתוכננת בגוש דן. חזון התחבורה הציבורית של השרה רגב הולך ומתממש לנגד עינינו, ובלבו מערכות מתקדמות להסעת המונים. היום עברנו עוד משוכה בדרך להקמת הקו המהיר לבאר שבע, במקביל אנו מקדמים את התוכניות להוספת מסילות בקו חיפה תל אביב ובשדרת האיילון, ובקרוב יוכרז על הזוכה במכרז להקמת הרכבת הקלה ‘נופית’ בין חיפה לנצרת. וזו רק ההתחלה!”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות