אנשי ה’עדה’ עתרו: לאפשר ‘כפרות’ • ומה יעשו בסאטמר?

אנשי ה'עדה החרדית' עתרו לבית המשפט המחוזי נגד תקנות חדשות של משרד החקלאות המחייבות קיום מנהג הכפרות במשחטות • "לא ייתכן שבוקר בהיר אחד יחליטו לשנות נוהג יהודי עתיק יומין" • תושב מאה שערים: "אם ההחלטה הייתה ניתנת במדינה אחרת - היינו מזדעקים שזה צעד אנטישמי" • ומה הפתרון של חסידי סאטמר?
נחמן וייס
ז' תשרי התשע"ה / 01.10.2014 20:39

גזירת השחיטה: אנשי ‘העדה החרדית’ הגישו היום עתירה דחופה לבית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים בתל-אביב, נגד התקנות החדשות של משרד החקלאות – המונעות את קיום מנהג הכפרות המסורתי.

לפי התקנות החדשות שתוקנו לפני כחודש, נאסר על משקי הלולים למכר תרנגולים לאנשים פרטיים אלא רק למשחטות.

עם זאת, התקנות מתירות למכור את העופות לאנשים פרטיים המבקשים לקיים את מנהג הכפרות, בתנאי שיובלו לשחיטה אך ורק במשחטות ולא ישחטו, כנהוג, ברחובה של עיר.

בעתירה נכתב: “ההחלטה פוגעת פגיעה לא-מידתית בחופש הדת של העותרים ללא הצדקה וללא הסמכה בחוק או בתקנות”. 

לדברי העותרים, התקנות אינן יישימות מאחר והמנהג כולל גם את מצוות כיסוי הדם ובדיקת כשרות העוף. עוד טוענים העותרים כי לא אותרו משחטות שמוכנות לקלוט כמות גדולה בערב יום כיפור, משום היותו יום עבודה מקוצר.

יצחק דוידוביץ’, תושב מאה שערים, אמר לחדשות2: “אם החלטת משרד החקלאות הייתה ניתנת במדינה אחרת, היינו מזדעקים ואומרים כי מדובר בצעד אנטישמי, ופה במדינת ישראל עושים את אותו הדבר נגד מנהג קדום”.

באי כוח העותרים, עורכי הדין צביה זיכרמן ושמחה רוטמן, אמרו: “החלטת משרד החקלאות המונעת את מנהג הכפרות ניתנה בחוסר סמכות. מדובר בפרשנות תמוהה ובלתי סבירה מצידו של משרד החקלאות לתקנה משנת 1960.

“לא ייתכן שבוקר בהיר אחד יחליטו אנשי משרד החקלאות לשנות נוהג יהודי עתיק יומין ויפגעו בחופש הדת ובכבוד האדם של העותרים”.

במקביל, בחסידות סאטמר בירושלים הוחלט, כי אם “שלטון הרשע” לא יאפשר לקיים את מנהג כפרות – יבצעו החסידים את המנהג על כסף.

כפרות

כפרות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות