חמאס פתח את 2024: מטח כבד של כ-20 רקטות לעבר גוש דן

בחאן יונס נהרגו ונכנעו מחבלים מכוחות הנוח'בה שהשתתפו בטבח • שני כטב"מים חדרו מסוריה לרמת הגולן ויורטו • אחרי חיסול 10 חות'ים - הם טוענים: תקפנו ספינה בים האדום • הרמטכ"ל ללוחמים: "כל מהלך שאתם עושים תקבלו אליו את התמיכה באש הכי חזקה" • עדכונים שוטפים
חרדים 10
י"ט טבת התשפ"ד / 31.12.2023 02:16
היום ה-86 למלחמה I עדכונים שוטפים:

23:59 – לפני חצות נורה מטח כבד לעבר יישובי עוטף עזה, המרכז והשפלה. לפחות עשרים רקטות נורו לעבר המרכז. תושבים באזור דיווחו על לפחות עשרה יירוטים מוצלחים של רקטות על ידי מערכת כיפת ברזל. 8 טילים נפלו בים.

חמאס הודיע: “ירינו לעבר תל אביב מטח רקטות בתגובה למעשי הטבח הציוניים”.

22:20 – רשת ABC: נושאת המטוסים ג’רלד פורד, שנשלחה לים התיכון ימים ספורים לאחר 7 באוקטובר, תשוב בימים הקרובים לארצות הברית. נושאת המטוסים נשלחה לים התיכון כדי להרתיע את חיזבאללה מלתקוף את ישראל לאחר מתקפת הפתע של חמאס.

22:01 – דובר צה”ל: מטוס קרב יירט מטרה חשודה שהתקרבה לשטח הארץ ממזרח. בהודעת הצבא נאמר כי המטרה האווירית הייתה במעקב על ידי כוחות צה”ל ולא חצתה לשטח מדינת ישראל.

כמו כן, בהמשך להתרעות מוקדם יותר על חדירת כלי טיס עוין בצפון, בדובר צה”ל עדכנו כי יחידת הבקרה האווירית זיהתה מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח סוריה לעבר שטח מדינת ישראל, ומטוסי קרב של חיל האוויר יירטו אותה בהצלחה.

21:35 – המיליציות הפרו-איראניות בעיראק מקבלות אחריות רשמית לשיגור הכטב”מים לרמת הגולן. בשבוע שעבר קיבלו המיליציות בעיראק אחריות לשיגור הכטב”ם שהתפוצץ בדרום רמת הגולן.

21:02 – דובר צה”ל חשף הערב כי בלחימה בחאן יונס של אוגדה 98 נכנעו מחבלים מכוח הנוח׳בה ונפלו בשבי. חלק מהם הודו כי הם חלק מכוח הנוח׳בה של חמאס שהשתתף בטבח האכזרי בשמחת תורה.

לדבריו, “כוחותינו ממשיכים לפעול בצפון הרצועה, במרכז ובדרום הרצועה. לכל איזור מותאמת שיטת הלחימה והכוחות הנדרשים. בכל אזור מאפיינים וצרכים שונים”.

20:29 – מספר כלי טיס שוגרו מסוריה לעבר רמת הגולן, לפחות שניים מהם  חדרו לשטח ישראל ויורטו. בעקבות כך הופעלו אזעקות בקצרין ובמושב קשת שבמרכז רמת הגולן. פיקוד העורף מעדכן כי האירוע הסתיים

20:14 – התרעה הופעלה גם בקצרין, במרכז רמת הגולן, בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין. 

20:05 –  אזעקה הופעלה  ביישוב קשת שבמרכז רמת הגולן, בשל חשד לחדירת כלי טיס.

19:57 – פיגוע דקירה סמוך לאזור התעשייה במישור אדומים. שני מאבטחים נפצעו קל. שניהם בהכרה. המחבל נוטרל.

19:50 – במהלך היום טנקים של צה”ל ומסוקי קרב של חיל האוויר תקפו שלוש חוליות מחבלים שפעלו בשטח לבנון. כמו כן, זוהו שני שיגורים משטח לבנון לעבר שטח ישראל. צה”ל תקף בארטילריה את מקורות הירי.

19:45 –  הרמטכ”ל הרצי הלוי סייר היום בח’רבת אח’זעה, הנקודה שממנה יצאו מחבלי הנוח’בה של חמאס למתקפה על ניר עוז. בהערכת מצב שקיים במקום אמר הרמטכ”ל הלוי: “אנחנו גם הורגים את המחבלים שהשתתפו וגם הורגים את המחבלים שירצו לעשות טרור בהמשך. ואנחנו מארגנים כאן מרחב אבטחה שהחזרה לניר עוז תהיה בטוחה, ותהיה בטוחה להרבה מאוד שנים”.

הלוי הגיב על הטענות לצמצום של הסיוע האווירי לכוחות הפועלים ברצועה. בשיחה עם לוחמי מילואים בעזה הבהיר הלוי: “כל מהלך שאתם עושים תקבלו אליו את התמיכה באש הכי חזקה שאפשר. תפעילו בשכל את הוראות הפתיחה באש. הוראות הפתיחה באש לא כובלות ידיים לאף אחד, הוראות הפתיחה באש באו לשמור עלינו גם מעצמנו, ולעבוד נכון שאנחנו נהיה מאוד אפקטיביים בפגיעה באויב, ומאוד מאוד מבוקרים בפגיעה בעצמנו”.

19:10: בשעה 20:30 יתכנס קבינט המלחמה לדיון. בשלישי יתכנס הקבינט המדיני ביטחוני המורחב.

18:50 – המורדים החות’ים בתימן אישרו לראשונה, כי עשרה מאנשיהם נהרגו בתקיפה אמריקנית על הכוח הימי שלהם. לאחר התקרית, בה תקפו האמריקנים והטביעו ספינות חות’יות, איימו המורדים התימנים בתגובה.

דובר החות’ים, אמר כי ארה”ב תישא באחריות לפעולה. עוד מסר הדובר כי החות’ים תקפו בטילי חוף את ספינת המשא Maersk Hangzhou שהייתה, לטענתם, בדרכה לנמל ישראלי.

18:15 – הטיימס הבריטי:  צבא בריטניה נערך לשגר סדרת מתקפות נגד החות’ים בתימן, בתגובה על פעולות החבלה בים סוף. על פי הדיווח, הבריטים צפויים לתקוף בתיאום עם צבא ארה”ב – וייתכן שעם צבא של מדינה אירופית נוספת, נגד מטרות שיבחרו מראש, בים ובתימן עצמה.

בנוסף דווח כי בריטניה וארה”ב צפויות למסור הודעה חסרת תקדים שתכלול איום מפורש כלפי החות’ים: אם לא תעצרו את התקיפות על יעדים מסחריים – תתמודדו עם איום צבאי מצד המערב.

18:00 –  הנשיא יצחק הרצוג פרסם בחשבון הטוויטר שלו קריאה ב-10 שפות שונות: “עם כניסתה של שנה אזרחית חדשה – 2024, אני קורא לכל משפחת העמים ומנהיגי העולם, לפעול ולדרוש את שחרורם המיידי של 133 החטופים שלנו ללא תנאי”. הרצוג הוסיף: “תינוקות, קשישים, נשים וגברים, מוחזקים בשבי אכזרי על ידי ארגון הטרור חמאס, מבלי שזכו לאספקת תרופות סדירה ולביקור של הצלב האדום. שחרורם המיידי עומד בראש ובליבת הלחימה שלנו בעזה: מי יתן והאור יגרש את החושך ושהשנה החדשה תביא עימה בשורת שלום ואחווה לכולם”.

המסר נכתב בטוויטר ב-10 שפות שונות: עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, צרפתית, ספרדית, איטלקית, גרמנית, הודית ופורטוגזית.

17:40 – לוחמי המילואים של גדס”ר 6261 כבשו הבוקר את בניין העירייה של ח’ירבת ח’זעה, המקום שממנו יצאו רבים מהמחבלים שפשטו על קיבוץ ניר עוז בטבח ב-7 באוקטובר. הלוחמים הניפו את דגל ישראל ודגל קיבוץ ניר עוז בבניין העירייה הכבוש.

16:15 – סוכנות הידיעות הצרפתית AFP: לפחות 10 מחבלים חות’ים חוסלו בתקיפת צבא ארה”ב בים האדום. בתקרית, שאירעה בשעות הבוקר, ניסו המחבלים לפגוע בספינה גדולה של חברת מארסק, ששטה לכיוון תעלת סואץ. המחבלים היו על 4 סירות קטנות ובשלב מסוים מסוק של צבא ארה”ב ירה עליהם – והטביע 3 מהן.

15:37 – מחבלי חיזבאללה ירו לפני זמן קצר שני טילי נ”ט לעבר מוצב צה”ל בגליל העליון

14:45 – ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בישיבת הממשלה ליום שאחרי המלחמה: “היום הזה הוא רק אחרי הכרעת חמאס. הרצועה חייבת להיות מפורזת ואין כוח אחר מלבדנו שיפרז אותה. מרכיב אחד או שניים בשאלת היום שאחרי יידונו קודם, אבל המתווה הכולל יובא לדיון ולאישור במליאת הממשלה”.

14:25 –  בעזה דיווחו כי צה”ל הטיל כרוזים באזור ח’אן יונס וקרא לתושבים בחמש שכונות להתפנות: “האזור שבו אתם נמצאים הוא אזור מלחמה. למען ביטחונכם, עליכם להתפנות מיד למקלטים בשכונת א-שאבורה, א-זהור ותל א-סלטאן. ראו הוזהרתם”.

14:15 – כתב אישום הוגש נגד תושב טירה בגין עבירות ביטחוניות, בהן הזדהות עם דאעש והסתה לטרור .

13:38 – רקטה נפלה בשטח פתוח סמוך למטולה. 

13:35 –  המליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות על תקיפת בסיס אמריקני בסוריה באמצעות כטב”ם.

13:33 – מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הבוקר מספר תשתיות טרור ומבנים צבאיים של חיזבאללה במרחב הכפר רמיה שבדרום לבנון. חיזבאללה פועל ממרחב הכפר המשמש כמוקד טרור של הארגון לביצוע תצפיות והוצאה לפועל של פעולות טרור. בין היתר, הארגון מבצע ירי לעבר שטח ישראל, תוך ניצול האוכלוסייה האזרחית במרחב הכפר ושימוש בה כמגן אנושי.

בנוסף, כוחות צה”ל תקפו אמש עמדות צבאיות של חיזבאללה במרחבים עמרא ואלחיאם. אחת העמדות ממוקמת במרחב שממנו בוצע ירי נ”ט לעבר הגליל העליון אתמול.

13:25 – שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון הודיע ששוחח עם שר החוץ של איראן על תקיפות החות’ים בים סוף, והבהיר לו שבלונדון רואים בטהראן אחראית לעצירת ההתקפות.

13:11 – נתניהו בישיבת הממשלה: “אנחנו פועלים להשיב את הביטחון בצפון ולהחזיר את התושבים לבתיהם. זה מחייב כרגע את המשך הלחימה שם. אם לא נשיג זאת בדרך מדינית, נשיג זאת בדרך צבאית”. 

13:11 –  סגן מנהיג חיזבאללה, נעים קאסם: ישראל לא תוכל להחזיר את התושבים לצפון ישראל באמצע המערכה, ולא תצליח להביא לשום הישג – לא במהלך המערכה ולא בסיומה, עליה בראש ובראשונה להפסיק את המלחמה בעזה כדי שהמלחמה בלבנון תסתיים.

12:55 –  מנהיג איראן עלי ח’אמנאי בפגישה עם בני משפחתו של קאסם סולימאני לציון ארבע שנים לחיסולו השבוע: “תפקיד חייו היה החייאת חזית ההתנגדות באזור. ההתנגדות בעזה בשלושת החודשים האחרונים מגיעה בעקבות קיום חזית ההתנגדות”. נשיא איראן אברהים ראיסי בביקור בבית משפחתו של רזי מוסווי, הבכיר האיראני שחוסל: “הציונים ישלמו על הפשעים שלהם”.

12:27 – צבע אדום בכיסופים

11:53 – דובר צה”ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה”ל שנפלו בקרבות ברצועת עזה:

רס”ל ליאב סעדה ורס”מ אלירז גבאי הי”ד

רס”ל במיל’ ליאב סעדה הי”ד, בן 23 מטבריה, לוחם בגדוד ההנדסה 7107, נפל בקרב בצפון רצועת עזה.

11:50 – אחרי שהותקפה ספינה שלה בים האדום: חברת הספנות “מארסק” הודיעה על עצירת התנועה של ספינותיה במרחב ל-48 שעות

11:50 – משרד הבריאות העזתי של חמאס: 150 הרוגים ו-286 פצועים ביממה האחרונה בעזה.

11:27 – אזעקה הופעלה במושב זרעית שבגליל העליון

11:15 –  כוחות צה”ל, מג”ב והנדסה פעלו הלילה במבצע במחנה הפליטים נור א-שמס, הסמוך לטולכרם. הכוחות השמידו מטענים שהונחו בצידי הכבישים, תחקרו עשרות חשודים ועצרו חמישה. במהלך המבצע מחבלים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות מתוך מסגד. כלי טיס של צה”ל תקף מחבלים מהאוויר. מתחילת המלחמה נעצרו יותר מ-2,520 מבוקשים ברחבי יו”ש, כ-1,300 מתוכם משויכים לחמאס.

11:05 – הסלמה בים האדום: מסוקים אמריקניים תקפו והטביעו שלוש מתוך ארבע ספינות של חמושים חות’ים, שניסו לפגוע בספינה בים האדום וירו לכיוון מסוק של צבא ארה”ב. ענקית הספנות הדנית “מארסק” אישרה את הדיווח על כך שהחות’ים תקפו את אחת מספינותיה בזמן שהייתה בדרכה לנמל סואץ במצרים.

11:05 –  את קריית שמונה עזבו בתחילת המלחמה 21 אלף מתושביה, קרוב לתשעים אחוזים מכלל התושבים. ראש העירייה, אביחי שטרן, אמר בתוכנית “קלמן ליברמן” ברשת ב כי כל עוד כוח רדואן של חיזבאללה על גדר הגבול, התושבים לא יחזרו. לדבריו, “לא נחזור וגם אקרא לתושבים שלי לא לחזור. אם צריך, אחסום בגוף שלי את הכניסה. לא נהיה כצאן לטבח”.

10:50 – בעזה מדווחים: שר הדתות הפלסטיני לשעבר יוסף סלאמה, ששימש כדרשן במסגד אל-אקצא, נהרג בתקיפה במחנה הפליטים אל-מע’אזי, שבמרכז הרצועה.

09:50 –  משרד הביטחון וצה”ל ממשיכים בעבודות להסתרת צירים חשופים לירי ישיר ב-14 מקטעים בעוטף עזה. הפרויקט נועד להגן על הצירים החשופים לאיום שטוח מסלול בעוטף, במטרה לאפשר לתושבים לנוע במרחב בבטחה, גם במצבי חירום.

09:00 – המרכז הבריטי לסחר ימי עדכן על תקיפה נוספת הלילה של אונייה באזור מצר באב אל-מנדב, כ-60 מיילים ימיים מצפון-מערב לנמל חודידה שבשליטת החות’ים. על פי הדיווח, שלוש סירות תקפו את הספינה ונשמע ירי. אין נפגעים.

08:20 –  העיתון “אל-ערבי אל-ג’דיד” הפרו-קטרי: משלחת ביטחונית מצרית ביקרה בישראל ביום חמישי האחרון כדי לנסות לקרב בין עמדות חמאס לעמדות ישראל ולהביא להפסקת אש. המשלחת בחנה את מוכנות ישראל לסגת מהרצועה אם ייחתם הסכם כולל, ולא קיבלה תשובה. הדבר יידון קודם בקבינט המלחמה

מקור פלסטיני אמר  לעיתון: “ההתייעצות הפנימית בין הפלגים הפלסטיניים עדיין נמשכת כדי להביא לעסקת חליפין ולהפסקת אש. עד כה לא גובשה רשמית שום נוסחה להסכם. חמאס זקוק להתחייבות רשמית מהמדינות שתומכות בהסכם שלא לחדש את הלחימה מכל סיבה שהיא”.

מקור מצרי אמר לעיתון, כי מצרים הזמינה את כל הפלגים הפלסטיניים לקיים סבב חדש של פגישות בקהיר, לאחר ה-7 בינואר. הוא הסביר כי קהיר “עובדת ביותר מציר אחד ומנסה לקרב בין הצדדים הפלסטיניים, כדי להגיע להסכם הקובע את איחוד הממשל ברצועת עזה ובגדה, וגיבוש ממשלה אחת שתקבל אחריות”.

06:55 –  צה”ל פועל מאז שעות הלילה במחנה הפליטים נור א-שמס שבטולכרם. הכוחות תחקרו עשרות חשודים, עצרו כמה מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה וציוד צבאי. בנוסף, הותקפו מהאוויר חוליות מחבלים שהשליכו מטענים וירו על כוחותינו ובכך סיכנו אותם. לפי הדיווחים, כמה מהמחבלים נפצעו. במרחב התקיפות נמצאו מטענים נוספים שהיו ברשות המחבלים והושמדו על ידי הכוחות. כמו ביתר מחנות הפליטים, גם בנור א-שמס פועלים הכוחות לפירוק התארגנויות טרור ולשלילת יכולות צבאיות.

06:30 – רשת אל-ג’זירה מדווחת על הרוגים ופצועים בתקיפת צה”ל במחנה הפליטים אל-מגאזי שבמרכז רצועת עזה.

05:05 – תקיפות נרחבות של צה”ל במרכז הרצועה ובדרומה

03:45 –  בצבא ארה”ב התייחסו לתקרית שאירעה אתמול בערב בדרום ים סוף, שבה ספינה בבעלות דנית דיווחה שנפגעה בידי טיל. ספינות המלחמה האמריקניות USS Gravely ו-USS Laboon הגיבו והפילו שני טילים בליסטיים שנורו מאזורים שבשליטת החות’ים בתימן. “על פי הדיווחים, כלי השיט כשיר ואין דיווחים על פציעות”, נכתב בטוויטר של סנטקום. זוהי המתקפה ה-23 של החות’ים על ספינות בין-לאומיות מאז 19 בנובמבר.

02:33 – אונר”א טוענת: 40% מהאוכלוסייה בעזה – בסכנת רעב

סוכנות הסעד והתעסוקה של האו”ם לפליטים פלסטינים טוענת שהאנשים בעזה “מתמודדים עם רעב קטסטרופלי” וכי 40% מהאוכלוסייה ברצועה נמצאים כעת בסכנת רעב. בפוסט בטוויטר, כתב הארגון כי “כל יום הוא מאבק הישרדות”.

02:00  – כאן חדשות: גורמי ביטחון בצה”ל ושב”כ החלו לדון בסוגייה האם לאפשר לתושבי עזה לשוב חזרה מדרום הרצועה לצפונה, לאחר סיום שלב הלחימה העצימה.

מספר גורמים בינלאומיים פנו בימים האחרונים לישראל, ודרשו לאפשר למאות אלפי תושבי עזה לשוב צפונה מאזורי המקלט בדרום הרצועה. מבחינת הדין הבינלאומי, ישראל יכלה עד עתה לסרב בטענה שמי שישוב לביתו יהיה בסכנת חיים ממשית, אולם כעת לאחר סיום שלב הלחימה העצים, בישראל נוטים לאפשר תנועה צפונה בצורה מבוקרת ותחת פיקוח.

01:35 –  הגארדיאן: טים קיין, סנאטור דמוקרטי המייצג את מדינת וירג’יניה, ומי שהתמודד להיות סגן הנשיא תחת הילרי קלינטון ב-2016, גינה את העברת הנשק של ממשל ג’ו ביידן לישראל. גינויו של קיין מגיע לצד קריאת חברים נוספים במפלגה הדמוקרטית, המותחים ביקורת על עקיפת פיקוח הקונגרס בהעברת הנשק הזו.

01:00 – סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) דיווחה על עוד תקרית שאירעה כ-55 מיילים (כ-88 קילומטרים) דרומית-מערבית לנמל אל-חודיידה במערב תימן.

00:20 – דיווחים ערביים: ארגון הגג של המילציות השיעיות בעיראק עומד מאחורי המתקפה אמש נגד הבסיסים של הקואליציה האמריקנית במזרח סוריה.

00:05 –  כוחות צה”ל פועלים במחנה הפליטים נור א-שמס, ליד טול כרם. זו הפעם הרביעית בשבוע האחרון.

00:01 –  חיזבאללה הודיע על מחבל חמישי משורותיו שנהרג היום. זהו המחבל ה-134 של ארגון הטרור שחוסל במלחמה.

00:01 –  דיווחים פלסטיניים: חוסל עבד אל-פתאח מעאלי בתקיפה בעזה, שהיה יד ימינו של “המהנדס” יחיא עיאש.

00:01 –  שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הודיע כי אישר מכירה של פגזי ארטילריה לישראל, וציוד נלווה בסכום של 147.5 מיליון דולר. זאת, כשהוא מדלג על בחינה של הקונגרס את ההסכם – תוך שמסביר כי ישראל נמצאת ב”מצב חירום שמחייב זאת”. בהמשך השבוע צפוי בלינקן להגיע לישראל, ולאחר מכן ימשיך לביקורים במדינות באזור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות