כיצד לשמור על הסוכרת בשליטה: 5 טיפים להתמודדות בימים של מתח

מחלת הסוכרת עלולה להיות מושפעת באופן משמעותי מהפגיעה בשגרת החיים ומהמתח והחרדות שנגרמים  ממצב המלחמה • ד"ר גניה אהרון חננאל, אנדוקרינולוגית בכירה ומנהלת יחידת המחקרים הקליניים בסוכרת בהדסה עין כרם, מציעה דרכים להתמודד עם האתגר
חרדים 10
ט"ו טבת התשפ"ד / 26.12.2023 23:38

עבור חולי סוכרת, כל חריגה מהשגרה עלולה לגרום למחלה לצאת מאיזון, והדבר נכון שבעתיים למלחמה הנוכחית. “המצב הנוכחי עלול להרע מאוד את מצבם של חולי סוכרת”, מסבירה ד”ר גניה אהרון חננאל, מנהלת יחידת המחקרים הקליניים בסוכרת בבית החולים הדסה עין כרם.

הסיבות לכך, היא מוסיפה, הן גם ההשפעה הישירה של המצב על הגוף, וגם ההשפעה העקיפה של השינויים באורחות החיים שנכפים על החולים. למרות זאת, המצב אינו אבוד וישנם צעדים רבים שניתן לעשות כדי למנוע פגיעה בבריאות, מדגישה ד”ר אהרון חננאל, ונותנת חמש עצות שיאפשרו להתמודד עם המחלה במצב הנוכחי.

“חשוב להבין שהמצב הנוכחי עלול לגרום לחולי סוכרת לצאת מאיזון ממספר סיבות. ראשית, המצב גורם לשינוי בהרגלי האכילה. אנשים רבים נמצאים יותר בבית ובקרבה למטבח, ורבים עשויים למצוא את עצמם אוכלים כדרך להירגע או כחלק ממה שנקרא ‘אכילה רגשית’. השהייה המרובה בבית גם מביאה לירידה בפעילת הגופנית”, אומרת ד”ר אהרון חננאל. “לכך צריך להוסיף את ההשפעות הישירות והעקיפות של המתח והחרדה”. מתח משמעותי גורם לגוף לשחרר הורמונים וחומרים שעלולים לגרום לעלייה ברמות הסוכר בגוף. המתח עלול גם לגרום לחוסר הקפדה על התזונה ועל הטיפול התרופתי. מטופלים עלולים לשכוח ליטול את התרופות בזמן או לא לשים דגש על נטילת תרופות באופן קבוע. “רבים גם לא נמצאים בסביבה הרגילה שלהם, ולעתים גם ללא התרופות הקבועות שלהם. התנדבתי בתור רופאה בים המלח. הרבה אנשים הגיעו לשם בלי תרופות קבועות. בחלק מהמקרים יכולנו להשלים את החסר, במקרים אחרים החלפנו תרופות. כל השינויים האלה יכולים להוציא מאיזון”. אם כן, מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם המצב ולמנוע נזק בריאותי?

1. לבנות שגרה חדשה

“למרות המתח והשינויים, חשוב לנסות לייצר שגרה חלופית. אולי זו לא השגרה הרגילה, אבל לבנות משהו קבוע, שלא הכל יהיה בבלגן”, אומרת ד”ר אהרון חננאל. “גם אם נשארים כל היום בבית, וגם אם מפונים מהבית ונמצאים הרחק מהמקום המוכר, כדאי להקפיד על שעות שינה ואכילה מסודרות. חשוב לנסות לשלב בשגרה החדשה שיוצרים גם פעילות גופנית, שמסייעת גם בהורדת רמות הסוכר וגם משפרת את המצב הנפשי”.

2. להיות סלחניים לעצמנו

“קודם כל, חשוב להבין ולזכור שזו תקופה חולפת”, אומרת הרופאה. “אנחנו צריכים להית סלחניים כלפי עצמנו ולזכור שגם אם לא נהיה מאוזנים לגמרי, כמו שאנחנו מצליחים להיות בחיי היומיום, זה לא אומר שאנחנו לא בסדר או שנכשלנו. זה מצב חולף. הוא יעבור, בתקווה במהרה, ואז נוכל לחזור לשגרת החיים ולשגרת הטיפול”.

3. להיערך לשהייה במרחב המוגן

“למרות שבימים אלה במרבית המקומות השהייה במרחב המוגן היא בדרך כלל רק לפרקי זמן קצרים, כדאי מאוד להיערך ולוודא שבמרחב המוגן יהיו כל התרופות לסוכרת, לצד התרופות האחרות שאנחנו צריכים בחיי היומיום, וגם כל הסלולות והמכשור להחליף את המכשירים לטיפול בסוכרת – החיישנים או משאבות האינסולין”, אומרת ד”ר אהרון חננאל. “כמו כן, חשוב להחזיק מים במרחב המוגן – המלצה שנכונה לכולם אבל בייחוד לחולי סוכרת לצורך מניעת התייבשות”. לצד זאת, מוסיפה הרופאה, חשוב שיהיה במרחב המוגן גם משהו קטן לאכול. “זה משמעותי כדי להתמודד עם מצבים אפשריים של היפוגליקמיה- של ירידה חדה ברמות הסוכר בדם – שזה המצב הבעייתי ביותר בטווח הקצר. צריך לזכור שייתכן גם מצב שבו מטופל מתכונן לשבת לאכול ומזריק לעצמו אינסולין, ואז תופסת אותו אזעקה לפני שהוא מספיק לאוכל – במצב כזה חשוב שתהיה פחמימה כלשהי במרחב המוגן, גם אם השהייה בו היא לזמן קצר. זה מונע לחץ מיותר”.

4. הטכנולוגיות יכולות לעזור

“בניגוד אלינו, הטכנולוגיות החדשות של מערכות משאבות אינסולין אוטומטיות היברידיות שתוכננו להתמודדות עם המצבים המשתנים של מחלת הסוכרת אינן מושפעות ממתח, חרדה או אתגרים רגשיים”, אומרת ד”ר אהרון חננאל. מכשירים כמו המשאבות האוטומטיות ההיברידיות החדשות (שנקראת גם “חצי לבלב מלאכותי”), יודעות להתאים עצמן לשינויים שקורים, גם אם הם כוללים יציאה משגרה או מצבים של מתח רב. הטכנולוגיה יודעת להתאים את עצמה לאנשים המתמודדים עם סוכרת בעזרת אוטומציה המתאפשרת על ידי אלגוריתם חכם, בלי שנצטרך כל הזמן להתעסק עם רמות הסוכר שלנו. הטכנולוגיה מגיבה למצבים המשתנים ומתאימה את העברת האינסולין בעצמה כל חמש דקות, כולל תיקונים אוטומטיים אם הם נדרשים, ובכך מסייעת במניעת והפחתת מצבי היפוגליקמיה (סוכרים נמוכים) והיפרגליקמיה (סוכרים גבוהים). “היא מאפשרת לנו להניח מעט לסוכרת ונותנות לנו טווח תמרון. אז אם המטופל הסוכרתי אוכל קצת יותר או זז קצת פחות, הטכנולוגיה יודעת להתאים עצמה ולשנות בהתאם לרמות הסוכר שלנו. צריך עדיין לזכור להקפיד על התזונה והפעילות הגופנית – אבל יכול להוריד מאתנו עומס מאוד גדול כולל עומס נפשי”.

5. לא להסס לפנות לעזרה

“אם רואים שלמרות המאמצים, הסוכרת בכל זאת יוצאת מאיזון, חשוב מאוד לזכור שכל הרופאים ערוכים בימים אלה כדי לקבל מטופלים שזקוקים לכך – גם אם אין להם תור מסודר”, מדגישה ד”ר אהרון חננאל. “כולנו ערוכים לעזור ולנסות לראות ביחד איך אפשר להתמודד עם המצב הנוכחי. הרופאים מגויסים בצבא אבל גם באזרחות לעזור למטופלים להתמודד עם הבעיות שנגרמות מהמצב. חשוב שתזכרו – אתם לא לבד”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות