“יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק?”: הלוחם שהעסק שלו קרס זעק • צפו

ליאור מושייב, שחזר מהלחימה הקשה בעזה, התקשה לעצור את הדמעות בדיון בוועדת הכספים על מתווה הפיצויים לעסקים שנפגעו במלחמה • "אני מסכן את החיים שלי בשביל להגן עליכם. מפחד להעביר את האשראי על הסימילאק של הילדה" • ומה ענו באוצר?
אריה ריבקינד
י"ג טבת התשפ"ד / 25.12.2023 13:08

ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (שני) במתווה הפיצויים לעסקים שנפגעו בעקבות המלחמה. הדיון הפך עד מהרה לסוער – ועלו בו טענות קשות נגד משרד האוצר על הקושי של משרתי המילואים למצות את זכויותיהם.

הדיון נפתח בסערה כאשר הועלו טענות רבות כלפי יישום מתווה הפיצוי לעסקים, ובעיקר ביקורת נוכח כך שהאוצר עדיין לא הביא ארכה לתקנות הפיצויים לישובי ספר ולישובים מיוחדים, שתוקפו הסתיים בסוף חודש אוקטובר.

אחד המשתתפים היה לוחם המילואים ליאור מושייב, שלחם עד לפני מספר ימים בסג’עייה – והעסק שלו בבאר שבע קרס. הוא הוזמן לוועדה על ידי יו”ר הקואליציה, אופיר כץ.

“אני מנהל עסק עם המשפחה בבאר שבע יש לנו סופר ובתי הארחה, גויסתי, נלחמתי עד לפני כמה ימים בסג’עייה ואני כנראה חוזר לאזור. אנחנו קרסנו, העסק המשפחתי קרס, קפצנו ביום הראשון, אחי ואני, עזבנו הכל וקפצתי לעזה ואחי לצפון, בלי לחשוב פעמיים – והעסק פשוט קרס. המשכיר החליט שהוא מקפיץ לנו את השכירות, אז כנראה שלא יהיה לנו עתיד בסופר.

“המצב שלי קטסטרופה, כל יום שאני יוצא אני לא יודע איך יהיה המצב שלנו. אני מפחד להעביר את האשראי על הסימילק של הילדה. המקרר ריק, לא קיבלתי שום מענק, אני מסכן את החיים שלי כל יום. עוברים לי כדורים מעל הראש, אני מסכן את החיים שלי כדי להגן עליכם ועל כולם. יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק, מישהו מכם שלא קיבל משכורת?” זעק בפני חברי הכנסת.

סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, הודה בפתח הדיון כי “אין תשובות טובות” לעיכוב בהבאת הארכת התקנות: “יש בעיות שאנחנו מתעדים לפתור כמה שיותר מהר, גם תפעוליות וגם משפטיות בנושא של מי נכנס וכמה נכנס, ברגע שנצליח לפתור נביא כמה שיותר מהר”.

אמיר דהן, נציג רשות המיסים, אמר בדיון: “הוגשו 204 אלף תביעות בתקופה של חודש בדיוק, יהיו מקרים שיפלו, ואנחנו נפעל לאתר אותם בפינצטה. הגענו ל-3.75 מיליארד שקלים תשלום פיצויים בסך הכל. הוגשו 175 אלף תביעות במסלול הכללי, בדרום 18 אלף תביעות. שולמו 2.5 מיליארד שקלים בגין הוצאות מזכות. בגין ירידת מחזורים שולמו חצי מיליארד שקלים.

“יש מקרים של בקשות למקדמות עם עיכוב במערכת, ואנחנו מנסים לאתר למה לא מקבלים מקדמה תוך 21 יום, זה צומצם מעשרות אלפי תיקים לכ-2,800 מקרים. התקבלו 175 אלף בקשות מזכות במסלול הכלל ארצי, 170 אלף קיבלו תביעה סופית, ובערך 40 אלף קיבלו מקדמה. יש גם תיקים שנדחו אוטומטית. 8,000 קיבלו מקדמות במסלול האדום, ששם זה רוב הכסף, שם שולם כבר 700 מיליון שקלים, זה עסקים שנסגרו.

“הערכה שהנזקים שלהם עצומים גם קדימה ונגיע ל-8 מיליארד שקלים שהוקצו, וכבר אפשר לקבל מקדמה עבור נובמבר ודצמבר. אנחנו רק בחודש הראשון של התשלום, אין לי ספק שכל ה-7 מיליארד ימומשו”.

דהן התייחס לעניינו של חייל המילואים באופן אישי, וציין כי בהעדר הגשת תביעה, הרשות לא יכולה לדעת ולממש את הזכאות. משייב מצידו ציין כי אין באפשרותו להכניס נייד לעזה.

דהן פירט על מסלולים שהותקנו בימים האחרונים, על מנת לתת מענה למקרים כאלה: “רק בימים האחרונים קיבלנו קובץ של מי מהמילואימניקים שמשרת על מנת לתעדף אותו, אבל אם לא הוגשה תביעה אין לי דרך לקדם אותה. לגבי מילואימניקים שלא יכולים להגיש, הוקם חמ”ל מיוחד שפועל במשרד הביטחון עבור חיילי המילואים, הוא מקבל פניות ועובד קבוע שלנו יושב שם, התחלנו את זה השבוע. לא לכולם נוכל לתת פתרון כשאנחנו לא יודעים את הפרטים, אנחנו מנסים למקסם. יש תקלות, אנחנו עושים הכל כדי לטפל, מעולם לא היה אירוע כזה, לכן פנינו לרואי החשבון כדי להבין את הבעיות איפה שיש”.

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני: “למה עד לרגע זה הבחור הזה שמסכן את נפשו, לא קיבל עד עכשיו מה שאמור לקבל? אני מבקש שתלמדו את המקרה ותבחנו את זה רוחבית. אני מבקש בתוך יום תשובה, למה הבחור לא קיבל, למה העסק צריך לקרוס. זה מראה מה קורה בכל המערכת”.

ח”כ גפני סיכם את הדיון וביקש מהאוצר להביא את הארכת התקנות והחוק הרלוונטיים עם העדכונים הדרושים בהקדם, בכוונה לאשרם עוד השבוע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות