הכפלת מסילות החוף יוצאת לדרך: מחיפה לתל אביב תוך חצי שעה בלבד

הממשלה אישרה את הכפלת מסילות החוף בין חיפה לתל אביב • בשעות השיא תצא מהתחנה רכבת בכל חמש דקות • שדרוג המסילות הקיימות יאפשר נסיעה במהירות של 160 קמ"ש • הוספת שתי מסילות חדשות מתוכננות למהירות של 250 קמ"ש
יוני גרין
י"ב טבת התשפ"ד / 24.12.2023 14:45

התקדמות משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית נרשמה היום (ראשון), כאשר הממשלה אישרה את פרויקט הכפלת מסילות החוף שהונח על שולחנה על ידי השרה רגב.

עם השלמת הפרויקט יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות בלבד, כאשר בשעות השיא תצא מהתחנה רכבת בכל חמש דקות.

אישור התכנית התאפשר לאחר שמשרד התחבורה ורכבת ישראל השלימו את הליך התכנון הסטטוטורי להכפלת מסילות החוף בין חיפה חוף הכרמל ושפיים, בהתאם לתוכנית הלאומית תת”ל 65א’.

התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות, כך שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ”ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ”ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

עם סיום הפרויקט, יעמוד זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב על כ-30 דקות בלבד; בשלב הבא, עם הפעלתו המלאה, תעלה תדירות הרכבות בשעות השיא עד 14 רכבות בשעה לכל כיוון. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסועה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30 אלף נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים.

מספר הנסיעות השנתיות ברכבת ישראל צפוי לנסוק מ-70 מיליון היום, ל-105 מיליון בשנת 2025, 200 מיליון בשנת 2030 וכ-300 מיליון בשנת 2040.

אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר ברשת המסילות הוא מסילת החוף, עורק תחבורה מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ, ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה.

כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה “צוואר בקבוק” המגביל את מספר הרכבות שניתן להפעיל. התוצאה: רכבות עמוסות וצפופות בשעות השיא, תדירות מוגבלת וזמן נסיעה ארוך. פתיחת אותו “צוואר בקבוק”, לצד הוספת מסילות בשדרת האיילון, יאפשרו את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית כדי שתעמוד בביקושים הצפויים.

חזון התחבורה הציבורית העתידי מושתת על חיבור רציף בתדירות גבוהה בין המטרופולינים הגדולים לתל אביב, כך שכל נוסע מחיפה יוכל להגיע לתחנה ולעלות תוך דקות ספורות על רכבת מהירה למחוז חפצו. לשם כך נדרשת הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות בין חיפה וגוש דן. המסילות החדשות יאפשרו קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ למרכזה, ללא עצירות ביניים וללא צורך בהחלפת רכבות.

הכפלת מסילת החוף היא חלק מתוכנית אסטרטגית הכוללת פיתוח מסילתי והוספת קווים ותחנות, יחד עם פיתוח של מתחמי דיור, מסחר ותעסוקה בסמוך לתחנות והקמת מסופי מטענים ומעברי גבול מסילתיים לנוסעים ומטענים.

שרת התחבורה  מירי רגב: “התחבורה הציבורית עומדת במרכז העשייה שלי, ועמוד השידרה של התחבורה הציבורית היא הרכבת. עם כניסתי לתפקיד הצבתי חזון של חיבור כל מדינת ישראל ברשת של רכבות מהירות, ואת החזון הזה אנחנו מממשים כאן שלב אחר שלב, מסילה אחר מסילה. ההחלטה, שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות והיום גם בממשלה, מוסיפה נדבך חשוב לפיתוח רשת המסילות, ותאפשר לפתוח את ‘צוואר הבקבוק’ במקטע העמוס ביותר בישראל, קו חיפה-תל אביב.”

מנכ”ל משרד התחבורה משה בן זקן: “פרויקט הכפלת מסילות החוף הוא שלב חיוני במימוש חזון ‘מחברים את ישראל’ של השרה מירי רגב, וישתלב במסילה המתוכננת אשר תחבר את מדינת ישראל כולה, מקרית שמונה ועד אילת. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית והתחבורה הציבורית בכלל, שתאפשר את המשך מגמת הצמיחה של הרכבת ואת הזינוק במספר הנוסעים אשר צפוי לגדול פי 4 ויותר בהשוואה להיום.”

יו”ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו”ד משה שמעוני: “חזון ‘מחברים את ישראל’ לביטול הפריפריה קורם עור וגידים והכפלת מסילות החוף היא חלק מרכזי וחיוני בו. בזכות הפרויקט יקוצר זמן הנסיעה מהצפון למרכז וכל חלקי הארץ, יוקמו תחנות חדשות, ויופעלו רכבות מהירות. כל אלה יאפשרו חיבור מהיר ואיכותי של חלקי הארץ השונים, פיתוח כלכלי מואץ, הזדמנויות תעסוקה, והורדת מחירי הדיור.”

מנכ”ל רכבת ישראל שיקו זנה: “חיבור המטרופולינים הגדולים באמצעות שדרת מסילות מתקדמת בה תסענה רכבות מהירות המגיעות עד 250 קמ”ש הוא חוליה מרכזית בתוכנית הפיתוח האסטרטגית של משרד התחבורה ורכבת ישראל. מיד עם סיום כל ההליכים התכנוניים נצא לשלב הביצוע, אשר בסיומו תעמוד רכבת ישראל בשורה אחת עם המדינות המתקדמות ביותר בעולם מבחינת שירות רכבתי. אני מודה למשרד התחבורה ולות”ל על קידום התוכנית לטובת שדרוג השירות ברכבת לרווחת הנוסעים והעתיד התחבורתי של כולנו.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות