שרי רוט: “למה אנחנו צריכים לפשוט את היד כמו קבצנים, ככה?” • צפו

בתכנית 'אזור מלחמה' בהגשת רביב דרוקר בערוץ 13, דנו על אישור תקציב המדינה - והכספים שאושרו לחרדים • שרי רוט: "אני כועסת על חברי הכנסת שלנו שלא הכניסו את הכספים האלו בתוך התקציב. תנסה לחשוב על הילד החרדי עם קצת יותר אהבה"
חרדים 10
ד' טבת התשפ"ד / 16.12.2023 20:34

רביב דרוקר: תקציב 2023 עבר, בשעה טובה, עוד דקה פחות או יותר מסתיימת השנה… מתחילת הלחימה שר האוצר סמוטריץ’ פיזר הבטחות על מה יהיה בתקציב ומה לא יהיה בתקציב.

(סמוטריץ’ בישיבת סיעה: “כלל התקציבים הללו כרגע נעצרים, ושוב, הניסיונות להתעסק עכשיו בקואליציוני כזה או אחר, הם פשוט מופרכים לחלוטין. מה אין בתקציב הזה, תשאלו? אין בו שקל אחד קואליציוני. יש בו קיצוץ עמוק של 70 אחוזים בכספים הקואליציונים החדשים, שמוסטים כדי לממן את הוצאות המלחמה”. סמוטריץ בוועדה: “כל מה שחשוב ימשיך, כל מה שפחות חשוב מוסט למלחמה”). אני יודע שזה ישמע לך, מתן, כמו שאלה רטורית, כל מה שפחות חשוב יקרה ומה שחשוב לא יקרה? זה מה שקרה? רטורית…

מתן חודורוב: נו באמת, רביב, סמוטריץ’ לא רצה שנתעסק בכספים הקואליציוניים פשוט כי הם היו, נשארו, ובמקרים מסוימים אפילו גדלו, לאורך כל הזמן הזה, בתקציב המדינה. ודווקא כדי לשבר את האוזן הלכנו לדוגמאות הקצת פחות מוכרות שלא נטחנו עד דק כמו אופק חדש ותקציבים לאברכים.

“הנה דוגמה לסעיפים מוזרים בתקציב, שבאופן חד משמעי לא קשורים למטרות הלחימה. מרכז להנצחת רחבעם זאבי ב-15 מיליון, ייעוץ והדרכה בטהרת המשפחה ב-2.9 מיליון, מניעת שוד והרס עתיקות ביו”ש ב-16 מיליון, חשיפת ירושלים הקדומה (‘חשוב כשלעצמו אבל לא קשור למלחמה’) ב-16 מיליון, לימודי יהדות וחיזוק הזהות היהודית (‘זה מופיע בהמון גרסאות, תחת הרבה משרדי ממשלה, לפעמים בארץ, לפעמים בחו”ל, כך ש-30 מיליון זו הערכה בחסר’)  ב-30 מיליון, תיעוד ההתיישבות (‘לרבות הקמת מוזיאון הראשונים פורצי הדרך’) ב-4.4 מיליון, הגדלת הסבסוד בצהרונים החרדיים ל-100% – 15.6 מיליון (‘אם זה יעזור בשילובם במערכת העבודה אני בעד, אבל הדברים כמובן לא מותנים זה בזה’). ובסוף אתה רואה כספים קואליציוניים, חלקם יותר מופרכים חלקם פחות מופרכים, חלקם אולי באמת הובטחו ואפילו שולמו בעבר, וחלקם חדשים לגמרי – אבל לכולם משותפת העובדה לפיה אין זיקה בינם לבין מטרות המלחמה. ובמובן הזה פשוט סימאו את עיני הציבור כשאמרו, ‘אל תתעסקו בקואליציוני’, ובסוף יש קואליציוני.

רביב דרוקר: שרי רוט, מה אומרת?

שרי רוט: אני אומרת שנמאס לי לשבת פה ולהסביר למה ילד חרדי כמו שנתניהו אומר ‘חצי ילד’ לא חצי ילד… עזבו. אני רוצה לומר משהו אחר. אני זוכרת את עצמי הרבה לפני השביעי לאוקטובר יוצאת פה יום אחד מהאולפן, אתה רביב בטח זוכר את זה, עם אחד המשתתפים בפאנל שלא אגיד את שמו…

דרוקר: תגידי, תגידי, אנחנו בעד שיימינג…

שרי: לא, לא, לא, ממש לא, אני לא. ואני כזה אומרת לו, וזה היה אחרי דיון טעון פה באולפן, ‘אבל בסוף אנחנו אחים’. והוא אומר לי, ‘לא, אנחנו לא אחים’. ואני זוכרת שאתה רביב הסתכלת, ואמרת ‘אבל אני כן אח’. תיקנת את הרושם. ובאתי אז הביתה כל כך מזועזעת. כאילו, למה? בגלל שיש בינינו חילוקי דעות? אז בואו נשאיר את זה בגדר אחים. אנחנו אחים, אנחנו בסך הכל אנשים שחיים פה במדינה…

מתן: למה? כי אנחנו מדברים על כספים שהיו אמורים לשמש לצרכי הלחימה ובסוף לא?

שרי: אתה כתב כלכלי, אתה עושה את העבודה שלך, אני מבינה אותך. אבל בואו, תנו גם לחרדים לנשום. הרי כולנו יודעים שכשתקום פה ממשלת שמאל, וזה כנראה מה שיקרה פה ביום אחרי שביבי יילך, יילך או יבעטו בו, לא משנה, יתנו פה המון כסף לחרדים. ואני חיה פה במדינה, ומשלמת מיסים, ומהכסף שלי לא ראיתי שקיצצו לארוויזיון, שאולי השנה לא מתאים לעשות אותו, או כן מתאים, אני לא יודעת, ובית ליסין, ובואו אתן לכם את הרשימה שצייתי עליה.

דרוקר: אנחנו לא מפיקים השנה את האורוויזיון…

שרי: אז לא עולה כסף? תלבושות, טיסות מה לא…

דרוקר: אבל אחד הדברים שגם נתניהו וגם סמוטריץ’ הלכו עליהם זה הכסף שהולך לתיאטרון הבימה, הכסף שהולך לאומנים, הכסף שהולך למוסדות תרבות אחרים, זה בעיניך דיון הוגן להציב את זה מול זה?

שרי: אני לא אומרת הוגן או לא הוגן ולא לוקחת עכשיו מחשבון לחשב כמה הילד שלך יקבל, כמה הילד שלי יקבל, כמה מיסים אני משלמת, כמה מיסים אתה משלם, אני לא אוהבת את הדיון הזה. אני אומרת, החמאס הוכיח לנו בשביעי לאוקטובר שהוא שונא את כולנו באותה מידה…

מתן: ברור שאת לא אוהבת את הדיון…

שרי: בסדר, מתן, תעשה את עבודתך הכלכלית, אבל תנסה לחשוב על הילד החרדי עם קצת יותר אהבה…

מתן: זה לא רק כסף לחרדים.

שרי: חרדים, דתיים לאומיים, סמוטריצ’ים, לא משנה, אני מדברת על כל חלקי העם.

ברוך קרא: אבל זה באמת לא הדיון, זה לא פייר שאת מציגה את זה כך. כי אף אחד לא אומר נגד החרדים. יש מוסד שקוראים לו ‘הכספים הקואליציוניים’.

שרי: אני כועסת על חברי הכנסת שלנו שלא הכניסו את הכספים האלו בתוך התקציב. למה אנחנו צריכים לפשוט יד כמו קבצנים, ככה?

קרא: מה שצריך להיות חשוב, וצריך להגיע לילדים חרדים, שיהיה בבסיס התקציב, שיהיה שוויון מלא אצל כולם.

שרי: לתת לך את הטלפון של גפני? מקלב? דרעי? תתקשר ותגיד להם, אנחנו רוצים שכל מה שמגיע לנו יהיה בתוך התקציב!

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות