ראש הישיבה מגור בהדלקת הנרות: ‘יפוצו אוייביך’ – המכונסים במנהרות

בדברים שנשא בעת הדלקת הנרות התייחס ראש הישיבה מגור למלחמה והבהיר, לאחר שהצביע על 'טעות סופר שאינה טעות סופר', בדברי ה'קדושת לוי': "כשה' עמך - אין קושיות"
יוסף גרינבוים
ב' טבת התשפ"ד / 14.12.2023 14:48

כשבוטחים בה’ אין קושיות: ראש הישיבה מגור, הגר”ש אלתר, התייחס בדברים שנשא בעת הדלקת הנרות שהתקיימה ביום הראשון של חנוכה בבית מדרשו שברחוב יוסף זיו בירושלים – למלחמת ‘חרבות ברזל’.

את דבריו ביסס על הפסוק ‘ואני תמיד עמך’ כאשר הוא מבהיר ש”כשאתה יודע שה’ עמך – אין שאלות ואין קושיות”.

ראש הישיבה שפלפל, כדרכו, בדבריו של בעל ה’קדושת לוי’, סנגורן של ישראל מברדיטשוב זי”ע, התייחס לשאלתו המפורסמת של ה’בית יוסף’  – מה היה הנס ביום הראשון של חנוכה, שבו הרי היה שמן לאותו היום – המובאת בקדושת לוי, והביא את תירוצו של ה’קדושת לוי’ שפותח במילים: “ויש לתרץ בהקדם קושיות אחרות”.

קושיות אחרות? תוהה ראש הישיבה, והרי הובאה רק קושיה אחת? והוא מיישב מיד שמדובר בטעות סופר: את ראשי התיבות ‘קו”א’ שהכוונה קושיה אחת, פיענחו העורכים כ’קושיות אחרות’.

“אבל אין טעויות סתם”, אמר ראש הישיבה, “בודאי שלא בספרו של סנגורן של ישראל”.

“ואני תמיד עמך. את המילים הללו צריך לזכור. אם הקב”ה אתנו – זה לא מתרץ רק את הקושיה הזו, כי אם את כל הקושיות, את כל ההסתרות, את כל השאלות. הכל יהיה מתורץ בתירוץ הזה: ‘אני תמיד עמך’ – הקב”ה אתך”.

בהמשך ציין כי טרח ובדק בכמה מהמהדורות החדשות, אך הטעות השתמרה אף בהן. “וזה כנראה מה שמרמזים לנו, שאין קושיות. אפשר לשאול, אפשר להסתפק, אבל זו התשובה: ואני תמיד עמך'”

את דבריו הנוקבים סיים ראש הישיבה, כלצידו יושב אחיו הצעיר הגאון רבי דניאל חיים אלתר, במילותיו של משה רבינו ע”ה: “קומה ה’ ויפוצו אויבך וינוסו משנאיך מפניך. ורש”י מסביר: ‘אויביך אלו המכונסין, משנאיך אלו הרודפין. ישנם אוייבים המכונסים במסתרים, במנהרות, זוממים רע, ויש את אלו שרודפים ומנסים לפגוע. אבל את כולם תישא הרוח. ‘תִּזְרֵם וְרוּחַ תִּשָּׂאֵם וּסְעָרָה תָּפִיץ אוֹתָם וְאַתָּה תָּגִיל בַּיהוָה בִּקְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל תִּתְהַלָּל'”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות