ירי, מטענים וחשש לחטיפה: מאחורי הקרב בסג’עייה בו נהרגו 9 לוחמים

כוח של גולני סרק מבנים בקסבה של שוג'עאיה: מאחד הבתים נפתחה אש והופעל מטען • הכוח השיב בירי, ובמהלך תפיסת עמדות הכוח התפצל לשניים, נוצר נתק והיה חשש לחטיפה • בחילוץ הגיע כוח נוסף שנכנס למבנה - בו הופעל מטען שגרם להרוגים • בפעילות נמצא רכוש צה"לי של חיילים שנהרגו בשבת השחורה
חרדים 10
א' טבת התשפ"ד / 13.12.2023 08:52

הלחימה בצפון רצועת עזה גבתה אמש (שלישי) מחיר כבד עם נפילתם של שבעה חיילים וקצינים הי”ד בקרב בשכונת סג’עייה.

היה לכם ‘חופשי חודשי’ בתוקף כשפרצה המלחמה? זה מה שתקבלו

מפרטים ראשוניים עולה כי במהלך טיהור בשטח צפוף בתים בקסבה בסג׳עייה, הכוח נכנס לסריקה במתחם של שלושה מבנים צמודים וחצר, משני כיוונים, ומצא פיר במתחם. בתוך אחד המבנים הופעל מטען נגד הכוח, לצד ירי מרובי M-16 ורימונים מצד המחבלים.

הכוח הראשון נפגע והמשיך לנהל אש במבנה. נפתח ירי על כוח צה”ל מאחד הבתים והופעל מטען. הכוח השיב באש, וכתוצאה מהפעלת המטען נוצר נתק בין הכוחות והחל הליך של חילוץ.

הכוח שבחוץ ניסה לחתור למגע עם המחבלים, אבל בשלב זה נותק הקשר עם אחד הקצינים.  ברגע הזה הכוח הבין שיש ניסיון למשוך לוחם לתוך מנהרה.

מהרגע הזה כל המפקדים קפצו לשטח: מג”ד 51, מג”ד 13 ומג”ד הגדס”ר שנמצאו בסמוך. ניסיון החטיפה נמנע בסופו של דבר, הכוח המחלץ פרץ קיר כדי להגיע אל הכוח שנותק עימו הקשר.

כשהגיע הכוח המחלץ, ובו גם לוחמי 669, הוא נתקל במארב של מחבלים, שגם הוא כלל ירי ומטענים – שגבה את חייהם של לוחמים נוספים. נבדק גם האם חלק ממה שגרם לאבידות הכבדות הוא קריסה של חלק ממבנה בעקבות מטען או טיל RPG שנורה על הכוח.

בהמשך, מחבלים ניסו להגיע מכיוון צפון מדראג’ תופח הסמוכה. המפקדים בודדו את האזור לחימה כדי לחלץ ולטפל בנפגעים. חיל האוויר האיר את השטח בנורים, והונחת מסוק פינוי, כשהאש נמשכת כל הזמן. באירוע חוסלו מספר מחבלים, לא ברור כמה בדיוק.

לפי דיווח של איתי בלומנטל ב’כאן חדשות’, כי  במהלך הפעילות בשכונה הלוחמים איתרו רובה מסוג M16 ורכב האמר שנגנב על ידי מחבלים, מבסיסי צה”ל מחיילים שנהרגו ב-7 באוקטובר.

עוד עולה מפרטי האירוע כי שלושה מפקדי גדודים – מג”ד 53, מג”ד סיירת ומג”ד 13 – הוקפצו יחד עם לוחמים נוספים לאירוע מחשש לחטיפת חיילים.

בצה”ל אומרים, כי איתור הרכוש שנגנב וממצאים נוספים מהווה סיבה עיקרית לסריקות שהלוחמים מבצעים בזירה.

כמו כן, שכונת סג’עייה קרובה לקיבוץ נחל עוז ופעילות הכוחות בה הכרחית כדי לאפשר חזרה של תושבים ליישובים בעתיד. כחלק מכך,  יש להשמיד את מתחמי הטרור ואת תוואי התשתית התת קרקעי בשכונה, דבר שאינו יכול להתבצע באמצעות תקיפות אוויריות בלבד.

לפי ‘כאן חדשות’, בהיתקלות הראשונית בסג’עייה ארבעה לוחמים נפגעו בתוך מתחם קומפלקס, מבנה הרוס וחצר, משם מחבלים ירו וזרקו רימונים. חבריהם לכוח הכריזו על “נתק” מאחר שלא ידעו מה מצבם של הלוחמים שנפגעו במבנה. באותו המתחם הכוחות מצאו גם פיר תת קרקעי.

מג”ד 13 איגף את זירת האירוע עם לוחמים ונפגע מירי או רסיסים עם שני מפקדים נוספים שנהרגו. לוחם מ-669 נהרג בזמן שניסה להיכנס למתחם, כשניסה לפרוץ את הדלת ונפגע ממטען. לוחם נוסף מ-669 נהרג מזריקת מטענים וירי מהמתחם. לוחמי סיירת גולני נכנסו למבנה לאחר שפתחו חור בקיר עם טיל ומצאו את גופות ארבעת הלוחמים שנהרגו בהיתקלות הראשונה.

מפקד סיירת גולני והסמח”ט הגיעו לכוח בשטח. בצה”ל אומרים שהגעת מפקדים בכירים מנעה אירועים של ירי דו צדדי ותרמה לסידור הכוחות בשטח.

עוד אומרים בצה”ל שבשלב הזה של הלחימה בשכונת שג’אעיה, שבמזרח העיר עזה, מחבלים לא נמצאים במתחמים. המחבלים שכן מגיעים לאזור באים משכונת דארג’ תופאח הסמוכה – שבה הושגה שליטה יחסית בשלושת הימים האחרונים. לפי צה”ל, לא כל השכונה הגדולה ניתנת להריסה או לתקיפה מהאוויר, וברגע שהייתה היתקלות במבנה שבו יש חיילים, לא ניתן לירות עליו אש מהאוויר.

הקרב נמשך כשלוש שעות והתחיל אתמול באזור השעה 16:00.

לגולני ולשכונת סג’עייה היסטוריה עקובה מדם: בפעולה קרקעית של צה”ל במבצע ‘צוק איתן’, התנהלו בין חמאס לצה”ל קרבות קשים, במסגרתם אותרו משגרי רקטות בתוך בתי מגורים. פגיעת נ”ט בנגמ”ש של צה”ל הביאה למותם של שישה חיילי צה”ל הי”ד ולחטיפת גופתו של אורון שאול הי”ד.

בהיתקלות נפלו אל”מ יצחק בן בשט הי”ד, מג”ד 13 בחטיבת גולני סא”ל תומר גרינברג הי”ד, וחמישה לוחמים נוספים הי”ד מגולני: רס”ן רועי מלדסי, מ”פ בגדוד 13; רס״ן משה אברהם בר-און, מ”פ בגדוד 51; סרן ליאל חיו, מ”מ ב-51; סמל אחיה דסקל, לוחם ב-51; סמל ערן אלוני, לוחם בגדוד 51,

בתקרית נפלו גם שני לוחמי 669: רס״ן בן שלי ורס״ל רום הכט הי”ד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות