גורם בציונות הדתית על הבחירות: משה ארבל יגרום לפגיעה קשה בדת

מה הסיבה שהשר משה ארבל מתעקש שהבחירות המקומיות יתקיימו בסוף ינואר? גורם בציונות הדתית: "הקול הדתי יפגע קשה וההשלכות יהיו בנושא השבת, הכשרות והחינוך באופן מיידי" • 236 מתמודדים בכל רחבי הארץ פנו לשר: "דחה את הבחירות ברשויות"
כ"ז כסלו התשפ"ד / 10.12.2023 14:01

קביעת התאריך של הבחירות המוניציפאליות מסעירה את המערכת הפוליטית: משני צידי המתרס עומדים, נכון לעכשיו, שר הפנים משה ארבל, שמצדד בבחירות ב-30 לינואר, ומולו  השר בצלאל סמוטריץ’, בעיקר בכובעו כיו”ר הציונות הדתית, הדורש לדחות את הבחירות, לפחות לסוף חודש פברואר, כפי שמאפשר החוק הנוכחי בלי לשנותו.

חרדים מהמצב? אל תדחיקו: יש מוקד תמיכה נפשית במיוחד עבורכם

זאת בהנחה שעד אז תסתיים המלחמה. אמנם קשה לדעת אם אכן תסתיים, אך עדיין מדובר באופציה נוחה יותר מבחינת מועמדים הלוחמים בקרבות, שלא יוכלו להשתתף – הן בהיערכות לבחירות והן בבחירות עצמן.

אחרי הכל, מדובר בבחירות לערים שונות, ולכן אין היתכנות להציב קלפיות לחיילים כמו בבחירות ארציות, גם משום שהקשב בעת מלחמה אינו כמו בבחירות ארציות וגם  משום שפתקי ההצבעה בכל עיר הן שונים, ואין היתכנות להביא ‘תוכנית כבקשתך’ – קלפי תואמת לכל חייל, לפי מקום מגוריו.

מדוע חשוב לשר ארבל לקיים את הבחירות גם על רקע המלחמה? לכאורה, שיקולים ענייניים.

אבל יש מי שמפנה אצבע מאשימה לשיקול פחות ענייני, והוא מניח כי ארבל, במקרה זה, הוא עושה דברו של יו”ר ש”ס אריה דרעי. נציין כי ארבל נחשב לשר עצמאי, כך שקשה לדעת אם אכן שאל או התייעץ עם ‘הממונה עליו’, ועדיין חשוב לשמוע גם את הקול הזה – ועל פיו, הבחירות לרבנים הראשיים נדחו בחצי שנה רק משום שהיו סמוכות למועד הבחירות המוניציפאליות. אם יידחו הבחירות המקומיות עוד ועוד, הדבר ישליך גם על הבחירות של הרבנים, אותן ייאלצו לדחות, על פי הנימוק שאין לקיים בחירות לרבנים הראשיים בסמיכות לבחירות מוניציפאליות, משום החשש לניגוד עניינים.

מדוע חשוב לש”ס לקיים מהר ככל הניתן בחירות לרבנים הראשיים? על פי אותה תזה, אין לדעת איזו ממשלה תקום אחרי הבחירות לכנסת, שיש מצב שיוקדמו בעקבות הטבח ב-7 לאוקטובר. רק זה חסר לש”ס, בחירות לרבנות הראשית כשממשלת שמאל שולטת. כל עוד יש בישראל ממשלת ‘ימין על מלא’, כדאי לש”ס לערוך בחירות ולקוות שהמועמד מטעמה יזכה (מי יהיה המועמד? עוד נושא של כאב ראש לש”ס).

אלא שבציונות הדתית זועמים.

בשיחה עם גורם בכיר במפלגת ‘הציונות הדתית’ הוא טוען: “מי שנפגע מהמהלך הזה הוא הציונות הדתית – שם 62 אחוזים מבעלי התפקידים/מתמודדים וחברי מועצה מגויסים. שלא לדבר על מתנדבים, עובדי מטה, ועוד שפשוט ‘אין אותם’. נוסיף לזה את המצביעים עצמם, שחלק גדול מהם במילואים, ו”א מעשי שבן אדם שמשרת אי שם בתוככי עזה, יחזור רק כדי להצביע לראש עיר במקום מגוריו”.

אז קודם כל, הם דורשים “לדחות עד לקצה הקיים בחוק, סוף פברואר”. שזה חודש קדימה, ו”יש הבדל בין אם אתה בעצימות של 100 אחוז בשטח ל-40 אחוז בשטח”.

כששאלתי האם קביעת התאריך לעוד פחות מחודשיים משחקת לידי החרדים, הגורם מסרב להיכנס לפינה הזו, שיש בה משום הסתה נגד החרדים, שמגוייסים פחות.

הגורם גם יוצא נגד ארבל ובמילים קשות מאד. “ארבל מגלה חוסר אחריות מוחלט בענייני הדת והצביון היהודי ברשויות המקומיות בגלל ההתעקשות שלו לא לדחות את הבחירות המוניציפאליות. הקול הדתי יפגע באופן קשה, וההשלכות יהיו בנושא השבת, הכשרות והחינוך באופן מיידי”.

בתוך כך,  236 מתמודדים ומתמודדות מרשימות שונות ברשויות בכל רחבי הארץ פנו לשר הפנים משה ארבל בבקשה כי ידחה את הבחירות לרשויות המקומיות.

בין החותמים, משרתי מילואים ונשות מילואמיניקים מכל רחבי הארץ. המתמודדים מצטרפים לקריאת שר האוצר סמוטריץ שביקש לא לקיים את הבחירות.

את המכתב הובילו סרן ידידיה בן שימול קצין בחטיבת כרמלי נציג הציונות הדתית בפרדס חנה וסרן רפאל טרבלסי מפקד יקלר בפיקוד העורף נציג הציונות הדתית בטבריה.

מסביבת השר ארבל נמסר בתגובה: “נושא מועד הבחירות לרשויות המקומיות נבחן לעומק על ידי גורמי המקצוע ולאחר עבודת מטה מעמיקה והתייעצות עם כלל הגורמים החליט השר לקיים את הבחירות ב-30 בינואר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות