דובר צה”ל: הגדרנו היום אחד הנעדרים מאז 7 באוקטובר כחטוף

מספר החטופים עלה ל-138 • הלוחמים מתן דמארי ועילי אליהו כהן הי"ד נפלו ברצועה • הרמטכ"ל: "מי שחשב שצה״ל לא יידע לחדש את הלחימה טעה - בחמאס מרגישים זאת היטב" • כ-15 רקטות נורו לגוש דן והשפלה: כיתה נהרסה בת"א, בן 40 נפצע קל מרסיס • עדכונים שוטפים
חרדים 10
כ"ב כסלו התשפ"ד / 05.12.2023 01:53

היום ה-60 למלחמה: צה”ל מגביר את המתקפה בשג’אעיה ובג’באליה, בעוד הפעילות בדרום הרצועה צפויה להתרחב בימים הקרובים. ביממה האחרונה צה”ל תקף בעוצמה חריגה בחאן יונס שבדרום הרצועה.

חרדים מהמצב? אל תדחיקו: יש מוקד תמיכה נפשית במיוחד עבורכם

עדכונים שוטפים:

23:40 – שר החוץ אלי כהן: שללתי את אשרת השהייה של המתאמת ההומניטרית של האו”ם. כתב בחשבון הטוויטר שלו: “מי שלא גינתה את חמאס על הטבח האכזרי של 1,200 ישראלים, על חטיפה של קשישים ותינוקות, על מעשי התעללות ואונס נוראיים, ועל שימוש בתושבי עזה כמגן אנושי, אך מגנה את ישראל, מדינה דמוקרטית שמגינה על אזרחיה, לא יכולה לכהן בתפקיד באו”ם ולא תיכנס לישראל”.

21:55 – נתניהו נשאל שוב על אחריותו למחדל והשיב: “אני אמשיך להנהיג את המדינה, לא ניתן לחמאס את מה שהוא מבקש”.

“אני אמרתי שיש אחריות”, אמר נתניהו. “משימה עליונה למדינה ולממשלה זה לדאוג לאזרחיה ובמשימה הזאת לא עמדנו. אחרי המלחמה כולם יצטרכו לתת תשובות – כולם כולל אני. אפשר כמובן לתת לחמאס את מה שהוא מבקש, ואני לא חושב שאנחנו צריכים לתת לו את זה. השבת חטופינו וגם הבטחה שההמשך יהיה אחר”.

20:35 – דובר צה”ל: “138 חטופים מוחזקים בעזה – הגדרנו את אחד הנעדרים כחטוף”

דובר צה”ל תא”ל דניאל הגרי אמר הערב כי “כוחות צה”ל מתקדמים בפירוק היכולות הצבאיות של חמאס. כשכוחותינו נעים בשטח ומטהרים אותו, עולים גם מחבלים מפירים – אנחנו הורגים מחבלים בקרבות פנים אל פנים”. לדבריו: “138 חטופים מוחזקים ברצועת עזה. קבענו היום בעקבות מידע מודיעיני, כי אחד הנעדרים הוגדר כחטוף”.

18:31 – צה”ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חיילי צה”ל שנפלו בקרבות בצפון הרצועה מול מחבלי חמאס.

רס”ר (מיל’) מתן דמארי הי”ד, בן 31, מדימונה, מפקד כיתה בפלוגת הסיור של חטיבת האש (215) ורס”ר (מיל’) עילי אליהו כהן הי”ד, בן 23, מבית נחמיה, לוחם בגדוד 7008, שבעוצבת ׳חצי האש׳ (551).

בשעות הצהריים פורסמו שמותיהם של לוחמים נוספים שנפלו בעזה. סרן יהל גזית הי”ד, בן 24 מהישוב רקפת, סגן מפקד פלוגה בגדוד 53 עוצבת ברק (188); ורס”ר (במיל’) גיל דניאלס הי”ד, בן 34 מאשדוד, לוחם בפלוגת סיור בגדוד 6261 של חטיבה 261.

הבוקר פורסמו שמותיהם של שלושה חיילים מגדוד 53, עוצבת “ברק” (188), שנפלו בקרב ברצועת עזה: סמל יקיר ידידיה שנקולבסקי הי”ד, בן 21 ממגדל עוז; סרן איתן פיש הי”ד, בן 23 מהיישוב פדואל; וסמ”ר תובל יעקב צנעני הי”ד, בן 20 מקריית גת. שלושתם נהרגו מפגיעת טיל נ”ט בפאתי שג’אעיה.

18:20 – על חורבות תחנת המשטרה שנהרסה: עיריית שדרות הציבה חנוכייה באורך 12 מטר

18:10 – פיקוד העורף: למרות האזעקות הנרחבות היום בצפון ובדרום ופגיעה במוסד חינוך – אין שינוי בהנחיות

18:03 –  אזעקות המתריעות על ירי טילים נשמעו באשדוד ובאשקלון, ושורת יישובים בחוף אשקלון, בחבל יבנה ובמועצה האזורית באר טוביה.

18:00 –  הרמטכ”ל הרצי הלוי במסיבת עיתונאים שכינס בדרום הארץ: “מי שחשב שצה”ל לא יידע לחדש את הלחימה בתום ההפוגה – טעה. בחמאס מרגישים את זה היטב. בימים האחרונים פעילים רבים ובהם מפקדים בכירים בחמאס חוסלו. המלחמה תימשך כל עוד נראה צורך בשיחות עם הדרג המדיני”.

17:52 – בפעם השלישית בשעה האחרונה: אזעקות בקרית שמונה, בתל חי, בכפר גלעדי ובמשגב עם שבגליל העליון

17:50 – ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ יקיימו ב-21:00 מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב.

17:17 – אזעקות בקריית שמונה ובבית הלל.

17:11 – אזעקות בעיר קריית שמונה ובתל חי, בכפר גלעדי, במנרה ובמרגליות שבגליל העליון.

16:50 – בצל דבריו של דובר מחלקת המדינית האמריקנית, לפיהם ייתכן שחמאס מסרב לשחרר את הנשים החטופות, כדי למנוע מהן לספר מה עברו בשבי, דובר צה”ל מתייחס ל”התבטאויות אשר עולות ביממה האחרונה בנושא מצבן של החטופות בעזה”.

בהודעת דובר צה”ל נכתב: “השיח בנושא לא אחראי, לא מדוייק ויש להימנע ממנו. אנחנו מבצעים מעקב מודיעיני מסביב לשעון אחר החטופים, ודורשים מכל הארגונים הבין-לאומיים לוודא את מצבם, את ביטחונם ולתת להם מענה רפואי – נשים וגברים כאחד. כל רגע בשבי מסכן את חטופינו. אנחנו עושים הכל על מנת להשיב אותם הביתה בהקדם”.

16:40 – מהבוקר: חיזבאללה קיבל אחריות לשש פעולות נגד ישראל בגבול לבנון

16:25 – משרד רה”מ יקרין הערב את סרט הזוועות של דובר צה”ל למנהיגי החברה הערבית כחלק מפעילות ההסברה. להקרנה הוזמנו ראשי רשויות מקומיות ערביות, מנכ”לי ומנהלי מתנ”סים באותן רשויות, אנשי תקשורת, עיתונאים ומובילי דעה מהחברה הערבית בישראל.

16:15 – שר הביטחון גלנט הורה על הקמת מנהלת לחיזוק ביטחון יישובי הצפון. מנהלת “אופק צפוני” תפעל להשלמת פרויקט “מגן הצפון” – למיגון היישובים במרחק של עד 9 קילומטר מגבול לבנון.

16:00 – המלחמה ברצועת עזה: לחימה קשה בג’באליה ובשוג’אעייה עם 20 היתקלויות לפחות שבהן חוסלו 40 מחבלים.

15:29 – אזעקות הופעלו באזור ערב אל-עראמשה ואדמית שבגבול הצפון

15:20 – בן 40 נפצע קל, רסיס אותר בת”א: מטח רקטות ליישובים בגוש דן, במרכז ובשפלה

גבר כבן 40 נפצע במצב קל מרסיס רקטה במטח האחרון ליישובים במרכז ובשפלה. אזעקות נשמעו בתל אביב, בראשון לציון, בחולון וביישובים נוספים. תושבים דיווחו על כ-10 פיצוצים, ואותרו כמה רסיסי רקטות.

15:29 – אזעקות הופעלו באזור ערב אל-עראמשה ואדמית שבגבול הצפון

15:20 – גבר כבן 40 נפצע במצב קל מרסיס רקטה במטח של 15 רקטות לממרכז והשפלה. אזעקות נשמעו בתל אביב, בראשון לציון, בחולון וביישובים נוספים. תושבים דיווחו על כ-10 פיצוצים, ואותרו כמה רסיסי רקטות סמוך למוסד חינוכי בצפון תל אביב. כיתה נהרסה, רסיס פגע במרפסת בבניין בלב העיר.

14:00 –  2 נשים בשנות ה-60 לחייהן נפצעו קל מרסיסים. 3 לקו בחרדה, בהם 2 ילדים – מפגיעה ישירה בבניין במטח האחרון לאשקלון וליישובי עוטף עזה. לפחות 7 רקטות נורו, 5 מהן נורו ואחת פגעה ישירות בבניין.

מנחם בללו, ראש סניף איחוד הצלה באשקלון: “הענקנו סיוע בזירה רפואי ראשוני לשתי נשים שמצבן בשלב זה מוגדר קל כתוצאה מרסיסים בעקבות פגיעה ישירה במבנה מגורים. כמו כן צוותי חוסן של איחוד הצלה מעניקים סיוע לארבעה נפגעי חרדה – חלקם ילדים”.

13:05 – הסהר האדם הפלסטיני: פגזי טנקים נורו לאזור של שני אמבולנסים שנעו דרומית לדיר אל-בלח, שבזמן שאלה הסיעו פצועים והרוגים. באותה תקרית נפצע קלות פראמדיק אחד, אולם נגרם נזק לאמבולנסים

12:40 – דובר צה”ל הודיע כי כלי טיס עוין שחצה משטח לבנון אותר במרחב מרגליות שבצפון הארץ, באירוע לא היו נפגעים. על כנפיו של כלי הטיס נכתב בערבית: “אלוהים, שמור אותי תחת כנפך שבו אתה מגן על מי שאתה רוצה” ו-“אלוהים, שים אותי בשריון החזק שלך, שבו אתה שם את מי שאתה רוצה”.

12:25 – דובר צה”ל לתקשורת הזרה קרא לתושבים בח’אן יונס “להיצמד להנחיות שניתנות בעלונים ובאינטרנט למען בטיחותם”. דובר צה”ל בערבית הזהיר: “ציר סלאח א-דין מהווה שדה קרב ומסוכן ביותר להגיע אליו”. בנוסף, הוא הודיע על הפוגה בלחימה למטרות הומניטריות בשכונת אל-ג’נינה שברפיח – עד לשעה 14:00 בצהריים. בתיעוד מהרצועה נראים תושבים רבים עוזבים את האזור לכיוון רפיח.

רס”ר במיל’ גיל דניאלס וסרן יהל גזית הי”ד. צילום: באדיבות המשפחות

11:58 – דובר צה”ל התיר לפרסום את שמותיהם של שני חללי צה”ל שנפלו בקרבות ברצועה: סרן יהל גזית הי”ד, בן 24 מהיישוב רקפת, סגן מפקד פלוגה בגדוד 53 בעוצבת ברק (188), ורס”ר במיל’ גיל דניאלס הי”ד, בן 34 מאשדוד, לוחם בפלוגת סיור בגדוד 6261 בחטיבה 261.

בנוסף ציינו בדובר צה”ל כי לוחם מיחידת דובדבן, מעוצבת הקומנדו, נפצע קשה בקרב ברצועת עזה.

בשעות הבוקר התיר צה”ל לפרסום שמות שלושה חללים נוספים שנפלו בקרבות ברצועת עזה:

11:51 – מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו שורת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו: תשתיות טרור, עמדות ואתרים צבאיים בהם אוחסנו אמצעי לחימה ומהם פעלו מחבלי ארגון הטרור.

מוקדם יותר היום זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר מרחבים שונים בצפון הארץ ונפלו בשטחים פתוחים.

11:30 – משפחות החטופים ייפגשו עם שרי קבינט המלחמה ועם ראש הממשלה בשעה 15:00. במפגש ינכחו גם נציגים בכירים ממשרדי הממשלה.

11:15 – ממשלת צרפת הטילה עיצומים על יחיא סינוואר.

10:50  – גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, הודיע לתושביו כי בהתאם למצב הלחימה ובהמשך להערכות מצב שקיימו עם גורמי צבא וממשלה, חזרה לבתים שתוכננה לתחילת השנה האזרחית – מבוטלת.

“בשלב זה הלחימה בעזה מתמקדת באזור המקביל לתחומי המועצה, וכל עוד מתקיימת לחימה אנו ממשיכים לחזק את המענים רק באתרי הפינוי. המועצה פועלת מול הממשלה כדי להאריך את מימון הפינוי כל זמן שיידרש, ומבהירה כי חזרה לאשכול תהיה רק לאחר שהמצב הביטחוני יאפשר זאת ובאופן הדרגתי. אנו מבהירים כי לא נוכל לתת שירותים מועצתיים באשכול במצב לחימה והם ניתנים במוקדי הפינוי.

“אנו דואגים להכנת מעני חינוך עורפיים לצד מענים מוניציפליים אחרים על מנת שיהיו מוכנים כשנחזור. לכן, האפשרות של חזרה לאשכול ב-1.1.24 מבוטלת. הערכות מצב מתקיימות אחת לשבוע, אנו נעדכן בתמונת המצב באופן שוטף”.

10:40 – צה”ל השלים הבוקר את כיתור העיר ח’אן יונס. באמצעות תקיפות נרחבות החל הצבא לפעול בתוך העיר, ויותר מ-30% מתושביה כבר נמלטו. בצה”ל השאירו מסדרון הומניטרי עבור מי שעוד לא יצא מהעיר.

10:40 – המגזין Foreign Affairs פרסם מאמר ובו סקר שנערך ימים ספורים לפני המלחמה בעזה והציג סלידה כללית של תושבי עזה משלטון חמאס, מטעמים פנימיים, מבלי ליחס לישראל. ל-67% אין אמון כלל או אין הרבה אמון, כ-80% העידו שחמאס לא מגיב בכלל או מגיב מעט לצרכים של תושבי עזה, 72% חושבים שיש מידה גדולה או בינונית של שחיתות בשלטון.

10:20 –  מקור בחיזבאללה על האיום הישראלי לחיסול בכירי חמאס בלבנון: “התפתחות שעלולה להבעיר את החזית”

10:10 – בעקבות הערכת מצב של צה”ל – נסגרה לתנועה העלייה מצומת כ”ח מערבה לכיוון הרכס בצפון.

10:05 – דיווח: נשיא איראן יצא בעוד יומיים למוסקבה כדי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדון בין היתר על עזה.

10:05 –  מקורות פלסטינים: חילופי אש כבדים בסביבות בית החולים כמאל עדוואן בצפון הרצועה.

09:55 – רשת אלג׳זירה: עשרות פצועים כתוצאה מהתקיפות הישראליות הגיעו לבית החולים נאסר בחאן יונס בשעות האחרונות.

09:51: אזעקת צבע אדום בעין השלושה.

09:35: לוחמי צה״ל, שב״כ ומג״ב פעלו הלילה למבצע במחנה הפליטים ג׳נין ומיפו שני בתים של אחד מהמחבלים מהפיגוע בו נרצח מאיר תמרי הי”ד; 21 מבוקשים נעצרו הלילה ברחבי יהודה ושומרון ונסגרו שני בתי דפוס ששימשו את חמאס.

09:30 – ההלוויה של סמ”ר תובל יעקב צנעני הי”ד, בן 20 מקריית גת שנפל בקרב בעזה, תתקיים היום בשעה 13:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית גת.

08:40 – סרט הזוועות של דובר צה”ל הוקרן באוניברסיטת הרווארד – לפני ההקרנה, שהתקיימה לראשונה במוסד אקדמי בארה”ב, נאם השגריר ארדן: “אחת מהאוניברסיטאות המובילות בעולם הפכה למקום מסוכן ליהודים. במקום לחנך את דור העתיד של מנהיגי העולם – הרווארד הפכה לחממה של תומכי טרור”

07:00 – התרעות הופעלו בעוטף עזה ובבאר שבע

סמל יקיר ידידיה שינקולבסקי, סרן איתן פיש וסמ”ר תובל יעקב צנעני הי”ד. צילום: באדיבות המשפחות

06:05 – שלושה לוחמי צה”ל נהרגו במהלך הקרבות ברצועת עזה. כך הותר הבוקר (שלישי) לפרסום.

סמל יקיר ידידיה שינקולבסקי הי”ד בן 21, מקיבוץ מגדל עוז בגוש עציון, לוחם שריון בגדוד 53, עוצבת ׳ברק׳ (188), נפל בקרב ברצועת עזה.

סרן איתן פיש הי”ד בן 23, מהיישוב פדואל בשומרון, קצין שריון לוחם בגדוד 53, עוצבת ׳ברק׳ (188), נפל בקרב ברצועת עזה.

סמ”ר תובל יעקב צנעני הי”ד בן 20, מקרית גת, לוחם שריון בגדוד 53, עוצבת ׳ברק׳ (188), נפל בקרב ברצועת עזה.

בנוסף, לוחם בסיירת נח”ל, וכן קצין ולוחם בסיירת צנחנים נפצעו באורח קשה בקרבות שונים בצפון רצועת עזה. כמו כן, לוחם מגדוד 53 שבעוצבת ׳ברק׳ (188) נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים ומשפחותיהם עודכנו.

בנוסף, לוחם בסיירת נח”ל וכן קצין ולוחם בסיירת צנחנים נפצעו באורח קשה בקרבות שונים בצפון רצועת עזה. כמו כן, לוחם מגדוד 53 שבעוצבת ברק נפצע קשה בקרב בצפון רצועת עזה. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים ומשפחותיהם עודכנו.

מספר חללי צה”ל מתחילת המלחמה עומד כעת על 404.

04:40 – גורמים מקומיים בתימן דיווחו הלילה על כמה פיצוצים שנשמעו בבירה צנעא, מעוז המורדים החות’ים. מקור הפיצוצים אינו ברור לפי שעה.

ביום חמישי שעבר בצל תקיפות החות’ים בים סוף ונגד ישראל במהלך המלחמה, נשמעו פיצוצים בג’בל עטאן בבירה צנעא. בערוץ אל-ערבייה הסעודי דיווחו בזמנו ממקורותיהם כי מדובר בתקיפה ישראלית. ארצות הברית הכחישה כי תקפה. החות’ים טענו כי מדובר בפיצוץ של נפלים.

03:45 –  דובר האו”ם סטפן דוז’ריק אמר: “אנחנו מודאגים מאוד מחידוש הלחימה בין ישראל לחמאס. לאנשים שהורו להם להתפנות אין לאן ללכת, ומעט מאוד יכולת לשרוד”. מוקדם יותר פנה מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש לישראל כדי להימנע מ”פעולות נוספות שיחמירו את המצב ההומניטרי החמור ממילא בעזה”.

03:30: כלי תקשורת ערביים דיווחו הלילה על תקיפה ישראלית באזור העיר חומס שבמערב סוריה.

02:10 – מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו עמדות שיגור, תשתית טרור ומבנה צבאי של חיזבאללה בשטח לבנון, בתגובה לשיגורים לעבר שטח מדינת ישראל אתמול. מוקדם יותר זוהה שיגור לעבר מרחב זרעית, צה”ל השיב באש לעבר מקורות הירי בשטח לבנון. בנוסף צה”ל תקף בירי ארטילרי מספר מרחבים בשטח לבנון להסרת איום.

01:55 – ארגון הבריאות העולמי (WHO) טען כי נאלץ לפנות מחסנים עם ציוד רפואי בדרום עזה, בעקבות אזהרת צה”ל להתפנות מהאזור לקראת פעולה קרקעית שצפויה בתוך כ-24 שעות. בישראל הכחישו את טענות הארגון, ואמרו כי הבהירו זאת גם לנציגי האו”ם.

01:30: ישראל הקימה מערך ענק של משאבות שבהן תוכל להשתמש כדי להציף את המנהרות של חמאס במי הים התיכון. כך דיווח ה’וול סטריט ג’ורנל’ מפי בכירים אמריקנים. המטרה: להרוס את המנהרות התת-קרקעיות ולאלץ את מחבלי חמאס לעלות אל פני השטח.

על פי הדיווח, המשאבות הוקמו כקילומטר וחצי מצפון למחנה הפליטים שאטי. מדובר בחמש משאבות לפחות שמסוגלות להזרים אלפי מטרים מעוקבים של מי ים בשעה לתוך המנהרות.

ישראל עדכנה את האמריקנים על האופציה כבר לפני כחודש, והתוכנית עוררה דיונים על היתרונות הצבאיים של הצפת המנהרות מול החסרונות כמו פגיעה בסביבה ובאספקת מי השתייה לעזה. לפי ה’וול סטריט ג’ורנל’, בוושינגטון עדיין לא יודעים עד כמה קרובה ישראל להוציא את התוכנית לפועל ואם בכלל הכריעה לטובת השימוש בה.

01:01 – ארגון חיזבאללה הודיע על 10 פעולות שביצעו אנשיו בגבול עם ישראל ביממה האחרונה. לטענת הארגון, הפעילות האחרונה הייתה בשעה 22:40, אז לטענתו ירה לעבר כלים הנדסיים של צה”ל.

00:15 –  היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב ג’ייק סאליבן נשאל מדוע חמאס לא משחרר נשים חטופות. בתגובה אמר סאליבן: “אני לא רוצה לנחש. אנחנו מאוד מודאגים מזה”.

00:01 – 180 משאיות של סיוע הומניטרי – שכוללות מים, מזון, ציוד מחסה וציוד רפואי – הוכנסו אתמול לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. בנוסף, הוכנסו שתי מכליות סולר שהועברו ממצרים, בתיאום ובפיקוח של ישראל.

00:01 – חרפה: נשיאת הוועד הבין-לאומי של הצלב האדום, מיריאנה ספולאריץ’, שמבקרת ברצועה עזה פרסמה סרטון שבו הזכירה במשפט אחד את החטופים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס וקראה “לשמור על זכויותיהם”, כמו גם על זכויות “העצורים” – קרי המחבלים שמוחזקים בבתי הסוהר בישראל. ביתר דבריה היא התמקדה באוכלוסייה האזרחית בעזה ובסבל שלה.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות