סיים את תיקונו? הכלב מעפולה שבא לתפילות, קידוש והבדלה – מת

 הכלב שהסעיר את תושבי עפולה כאשר התעקש להגיע לכל התפילות השבת בבית כנסת ולשמוע קידוש והבדלה - מת בשבוע האחרון • אם בגלל המלחמה הסתיים 'התיקון' שלו?
יוסף גרינבוים
ט"ו כסלו התשפ"ד / 28.11.2023 11:41

זוכרים את הסיפור על הכלב מעפולה שהתפרסם בקו ‘שיח יצחק’ מתורתו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, על ידי נכדו הרב חיים מלין?

חרדים מהמצב? אל תדחיקו: יש מוקד תמיכה נפשית במיוחד עבורכם

הסיפור פורסם בשם הגאון רבי אהרן גרנדש על כלב מרחוב יערה, בשכונת עפולה עילית, השייך לשכנה שאינה שומרת תורה ומצוות: בכל שבת לאחר הדלקת נרות, היה יוצא לעבר השכן הדתי המתגורר ממול, דופק על הדלת, וממתין ללכת עמו לתפילות. כך היה הולך לכל תפילות השבת בבית הכנסת, כשבליל שבת היה מחכה לשמוע קידוש מהשכן הדתי, ולא היה מוכן לזוז רק לאחר שנגמר הקידוש. כך גם במוצאי שבת היה שומע הבדלה.

כשבני הבית היו מכבדים אותו לאכול משיירי סעודות השבת, היה אוכל דגים, ממתין כדקה, ורק לאחר מכן אוכל את הבשר.

כמה מתושבי המקום, שסברו כי מדובר בכלב עם נשמה מגולגלת, שלחו בימי הקיץ לשאול את הגר”י זילברשטיין – כיצד עושים תיקון לנשמה מיוסרת זו.

רבה של שכונת רמת אלחנן הרחיב בזמנו בתשובה מפורטת ומנומקת, והורה כי יש לפרסם את הסיפור בכל העולם, וכי החיזוק שיצא מכך הוא כי אם בעל חי כמו כלב יש לו שייכות לשבת קודש, ורק בשבת רוצה ללכת לתפילות ולשמוע קידוש והבדלה, על אחת כמה וכמה בני אדם צריכים להתחזק בכבוד וקדושת השבת.

הרב זילברשטיין אמר אז: “גם אם יש בזה משהו, ויש בו נשמע מגולגלת, נראה שעיקר התיקון שלו הוא בפרסום המעשה, שעל ידי שיהיו עשרה אנשים שיראו את כל המעשה, ויעידו על כך, ויפרסמו את הסיפור, על ידי זה יתקדש שם שמים, שיראו שיש דין ויש דיין, וגם כלבים מבינים מגודל השבת, וכבוד שמים שיתרבה מכך יהיה תיקון לכלב, אם יש בו נשמה מגולגלת”.

ואכן, הסיפור על הכלב התפרסם, ותושבי השכונה סיפרו כי במשך תקופה הייתה נהירה מכל רחבי הארץ לחזות בכלב. היו אף כלי תקשורת שצילמו את הכלב וראיינו את הבעלים, כשגם המקובל הגה”צ רבי יצחק בצרי הגיע למקום לשוחח עם בעלי המעשה – והתפעל מהסיפור. גם המקובל הגה”צ רבי דוב קוק מטבריה, חתנו של הרב זילברשטיין,  התפעל מאד מהסיפור בזמנו, והצטרף לדברי חמיו שיש לפרסם את הסיפור ברחבי תבל.

הבוקר התפרסם ב’קול ברמה’, היוצא לאור על ידי הרב משה מיכאל צורן, מקורבו של הגר”י זילברשטיין, כי לפי עדותו של הרב גרנדש בשם בעלת הכלב, בימים האחרונים הוא החל לנשום נשימות כבידות, והיא תכננה לקחת אותו בבוקר לבדיקה אצל הווטרינר. אולם כשניסתה להתקרב אליו במשך הלילה, הוא דחה אותה ורצה להיות לבד… בבוקר הגיעה שוב, ושמעה אותו נושם בכבידות, עד שמת.

בק’ול ברמה’ נכתב כי נראה שהתקיימו  דברי הגר”י זילברשטיין שאמר שהקידוש השם שיגרם מפרסום סיפור הכלב הוא עצמו יהיה התיקון לנשמתו במידה ומדובר בגלגול. ההרגשה היא כי עד פרוץ המלחמה עוד התעניינו אנשים אודות הכלב, וממילא נגרם עדיין קידוש השם. אך משמחת תורה ואילך, שכחו כולם מהסיפור, ויתכן שבכך הסתיים התיקון של הנשמה המיוסרת שהתגלגלה באותו כלב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות