10 החטופות נפגשו עם המשפחות • דיונים על הארכת ההפוגה

החל מינואר: תושבי היישובים במרחק 7-4 ק"מ מהרצועה יוכלו לחזור לבתיהם • גלנט: "מחויבים להישאר בתוך הרצועה עד להשלמת המשימה" • 4 חיילים נפצעו באורח קל מפיצוץ 3 מטענים וירי בצפון הרצועה • הרמטכ"ל על מחדל ההתרעה: "כשלנו, ניתן דין וחשבון" • עדכונים שוטפים
חרדים 10
ט"ו כסלו התשפ"ד / 28.11.2023 10:27

היום ה-53 למלחמה:  ישראל קיבלה לידיה את רשימת החטופים הצפויים להשתחרר היום (שלישי) במסגרת הארכת הפסקת האש. הודעות נמסרו למשפחות. תשעה ילדים ושתי אימהות הגיעו אמש לבית החולים איכילוב בפעימה הרביעית של העסקה עם חמאס. בישראל ובחמאס הביעו נכונות להאריך את ההפוגה בלחימה תמורת שחרור חטופים נוספים.

חרדים מהמצב? אל תדחיקו: יש מוקד תמיכה נפשית במיוחד עבורכם

עדכונים שוטפים:

23:40 – שתי משוחררות נקלטו בבית החולים איכילוב.

23:30  – מסוק עם שמונה מהחטופות שחזרו משבי חמאס נחת בבית החולים שיבא.

23:00: משרד הבריאות: שני האזרחים הזרים ששוחררו הגיעו כעת לבית החולים אסף הרופא.

23:00 –  12 החטופים ששבו ארצה עברו הערכה רפואית ראשונית בנקודת המפגש ויוצאים כעת בדרכם לבתי החולים במסוקי חיל האוויר, שם יתאחדו עם בני משפחותיהם.

בתמונות ראשונות שלהן מנקודת המפגש ניתן לראות את גבריאלה ומיאה ליימברג, ששוחררו מידי מחבלי החמאס לאחר 53 יום בשבי, בשיחת טלפון ראשונה למשפחתן.

22:25 – מסוקים ובהם 10 החטופות ששוחררו מידי מחבלי החמאס יצאו ממעבר כרם שלום לעבר בתי החולים.

21:35 –שר הביטחון יואב גלנט סיים הערכת מצב לנושאי העורף, שהתמקדה בהחזרת תושבי היישובים במרחק 7-4 קילומטרים מרצועת עזה, בהם מתאפשרים התנאים הביטחוניים והאזרחיים – החל מתחילת חודש ינואר.

“בשביל שאנשים יחזרו ליישובים הם צריכים ביטחון וחוסן – ללא החיבור של שני הדברים האלה דבר לא קורה. בשלב הראשון אנו מחזירים מספר ישובים בחלק הצפוני של עוטף עזה בטווח שהוא מעבר ל-4 קילומטר”, אמר גלנט. “ברגע שצה”ל פועל בצפון העיר עזה, הוא משנה סדרי עולם ומאפשר את התהליך. בקרוב נעבוד גם במקומות אחרים. אנחנו מחויבים להישאר בעזה ולבצע את כל המשימות שלנו בשביל להחזיר את היישובים, אנחנו לא מפסיקים את המשימה עד שאנחנו גומרים את כל הבעיה הזאת שנקראת חמאס”.

21:40 – גורם בכיר שנחשף לעדויות החטופים סיפר: “יש הבדל גדול בתנאי השבי בין חטוף לחטוף. חלק מהחטופים סיפרו שהטיפול בהם היה סביר ויש כאלה שהופעלה כלפיהם אלימות משמעותית. יש חטופים שנקשרו לשעות ארוכות, הושפלו והוכו. חלקם לא קיבלו אוכל ושתייה במשך שעות ארוכות מבלי יכולת ללכת לשירותים”

21:35  –שר הביטחון גלנט בהערכת מצב לעורף: “אנחנו מחויבים להישאר בתוך רצועת עזה עד להשלמת המשימה, גם עבור השבת התושבים ליישובים”.

21:32 – הג’יהאד האיסלאמי: מסרנו “כמה אזרחים מעוכבים” כחלק מהסכם החילופים עם ישראל.

21:30 – דובר הפנטגון: ארה”ב הפסיקה את טיסות המל”טים שלה למשימות מעקב בשמי רצועת עזה כחלק מהסכם הפסקת האש.

21:20 – הודעה משותפת לצה”ל ושב”כ: 10 החטופות ושני החטופים הזרים  השבים ארצה מלווים כעת בשטח ישראל בידי יחידה מובחרת של צה”ל וכוח של השב”כ. לאחר שיעברו הערכה ראשונית של מצבם הרפואי, הכוחות ילוו את השבים עד להגעתם לחיק משפחותיהם בבתי החולים. ממשרד הבריאות נמסר כי המרכז הרפואי שיבא, המרכז הרפואי איכילוב ובית החולים שמיר אסף הרופא ערוכים ומוכנים לקליטתם של החטופים.

20:30 – עשר החטופות הועברו לידי הצלב האדום  בפעימה החמישית והן נמצאות כעת בדרכן למעבר כרם שלום ברכבי הצלב האדום. מדובר בתשע נשים ובנערה בת 17 – מיאה ליימברג בת ה-17 שצולמה אוחזת בכלבתה “בלה” לצד מחבלי החמאס.

גם אמא של מיאה, גבריאלה, צפויה להשתחרר וכך גם קלרה מרמן אחותה של גבריאלה. בן הזוג של קלרה, לואיס ואחיה, פרננדו, נשארים בשבי חמאס.

על פי המידע שנמסר מהצלב האדום 12 חטופים – בהם 10 חטופות ישראליות ו-2 חטופים בעלי אזרחות זרה –  בדרכם לשטח ישראל.

20:30 –  הילדה אביגיל עידן בת ה-4 שוחררה מבית החולים.

20:20: החטופות הועברו לצלב האדום. הערב נראו לראשונה פעילי ג’יהאד אסלאמי נראו כשהם מלווים חטופים משוחררים, לצד פעילי חמאס.

20:20 –  מיאה ליימברג בת ה-17 מירושלים שוחררה משבי החמאס.

20:10 –  משפחות החטופים שצפויים להשתחרר הערב עושות את דרכן לבתי החולים.

19:55: בכיר חמאס אוסאמה חמדאן: “האיום של ישראל לחדש את המלחמה ריק מתוכן ונועד ליחסי ציבור. רגלי צבא הכיבוש לא דרכו על 80% מאדמת עזה. זה שאנשי הזרוע הצבאית של חמאס מסרו את השבויים באזורים שונים ברצועה סותר את טענות הכיבוש כי הוא שולט בעזה. הכיבוש מבין רק את שפת הכוח ואילולא השבויים שמוחזקים אצלנו, הוא לא היה משחרר את אסירינו”.

19:50 – שר הביטחון גלנט ללוחמי חטיבת גבעתי הנערכים לחידוש הלחימה: ״עד כה שוחררו 50 חטופים, בהם 30 ילדים. הדבר הזה הושג בזכות הפעולה שלכם. כשאתה לא לוחץ על החמאס שום דבר לא קורה, כשאתה לוחץ יש לך מה לתת לו – מנוחה ושקט. הוא זקוק לזה כאוויר לנשימה ונתנו את זה תמורת מה שאנחנו צריכים. לכן גם המהלכים הבאים יביאו לתוצאות דומות”.

19:45 – דיווח ברשת CNN: גורם בבית הלבן אמר כי הם לא צופים שאזרחים אמריקנים יהיו בין בני הערובה שישוחררו הערב.

19:10 – אורי רביץ, בנה של אלמה אברהם ששוחררה משבי חמאס ושמצבה מוגדר קשה, לכאן חדשות: “המצב של אמי השתפר. היא הייתה מונשמת ומורדמת. אך כרגע היא נושמת בכוחות עצמה, היא בהכרה והיא מזהה אותנו”

19:10 – בישראל מעריכים: ניתן להעריך את הפסקת האש והעסקה לפחות ליום או יומיים – כך אמר גורם המעורה בפרטים. הגורם הוסיף כי ייתכן שהארכת הפסקת האש תאלץ את חמאס לכלול בעסקה קבוצות נוספות שאינן חלק מהמתווה הנוכחי של נשים וילדים

18:50 –  מקורות מצריים אמרו לעיתון אל-ערבי אל-ג’דיד כי יש הסכמה עקרונית להאריך את הפסקת האש בעזה ביומיים נוספים – כך שתתארך לשמונה ימים בסך הכל.

18:30 – נשיא המדינה נפגש היום עם שושן הרן, שנחטפה מביתה יחד עם עוד שישה מבני משפחתה מקיבוץ בארי. השבוע שושן שוחררה עם חמישה מבני משפחתה. בן המשפחה השביעי, טל שוהם, עודנו בשבי חמאס.

הנשיא אמר לשושן: “אני משוכנע ויודע שיש מאמץ בינלאומי אדיר, נדיר בעוצמתו. יגיעו רגעים של החלטות מורכבות, אבל צריך לעשות הכול כדי לשחרר אותם ולהשיב אותם הביתה״.

17:40 – 30 אסירים ביטחוניים צפויים להשתחרר היום במסגרת העסקה, בהם 15 נשים ו-15 קטינים.

17:55 – החל הליך העברת 10  החטופות שצפויות להשתחרר היום, במסגרת הארכת הפסקת האש, לידי הצלב האדום.  בהמשך הערב יוחזרו לישראל. מדובר בהמשך יישום המתווה לשחרור החטופים שהביא עד כה לשחרורם משבי חמאס של 51 ישראלים.

17:20 – הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה חללי צה”ל שנפלו בשמחת תורה ונחטפו בידי חמאס: סמ”ר תומר יעקב אחימס, בן 20 מלהבים, קשר מפקד חטיבה, סמל קיריל ברודסקי, בן 19 מרמת גן, חפ”ק מפקד חטיבה וסמל שקד דהן, בן 19 מעפולה, לוחם בגדוד 77 שבחטיבה 7. הי”ד.

16:45 –  ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר ביחידת איסוף מסמכים ושלל טכני אמ”ן בגלילות:  “עד עכשיו שחררנו 74 חטופים, מהם 50 ילדים ונשים שהיו במתווה המקורי. אנחנו מחויבים להשלים את המתווה הזה ולהביא לשחרור כל חטופינו – נשים וילדים, ובהמשך – כולם, בלי יוצא מן הכלל”.

16:45 –  השר בני גנץ ביקר בחמ”ל מועצת שער הנגב.  בסיום הביקור אמר חבר קבינט המלחמה: “מדינת ישראל נחושה להמשיך ולנצח במלחמה הזו כדי שכולם יוכלו לחזור לפה ולכל מקום. אנחנו נמצאים בימים שבהם אנחנו פועלים להשבת כל אחת ואחד שאפשר להחזיר מהשבי – ונמשיך להפעיל את כל האמצעים כדי שכולם יחזרו לבתיהם”.

“אחרי הפסקת האש – תתחדש אש”, הוסיף השר. “כל קבינט המלחמה מאוחד בעמדה הזו. אין אופציה אחרת. אנחנו נערכים לשלבים הבאים במלחמה, ולהרחבת התמרון בכלל רצועת עזה. לא תהיה שום נקודה שתהיה עיר מקלט למחבלים ולראשי חמאס. אנחנו מחויבים לביטחונם של תושבי הדרום והצפון ולכל אזרחי ישראל, ואנחנו לא חוזרים עד שמבצעים”.

16:30 – מפגן תמיכה במשפחת ביבס בכיכר החטופים בת”א. אחותה של שירי: “53 ימים ואנחנו לא יודעים מה מצבם של הילדים, מי מרגיע אותם כשהם בוכים?”

16:00 – הרמטכ”ל הרצי הלוי מסר הצהרה, והתייחס גם לתקריות ברצועת עזה: “מאז שהחלה ההפוגה הזו היו כמה אירועים של לחימה”. לדבריו היו כמה היתקלויות עם מחבלים מטווח קצר, וניסיונות להתקרב לחיילי צה”ל. “כל האירועים האלה הסתיימו כשכוח צה”ל פותח באש ופוגע במחבלים”, הדגיש.

על הפעלות המטענים היום אמר: “תקרית של הפעלת מטען, נענתה באש על ידי צה”ל – עד שהאירועים לא מסתיימים ועוברים לפחות בירור ראשוני, לא אתייחס לפרטים”. הרמטכ”ל הוסיף שהכוחות דרוכים ברצועה, ומוכנים לחדש היום את הלחימה.

על מחדל ההתרעה ב-7 באוקטובר: “כשלנו, ניתן דין וחשבון, נקשיב רוב קשב לכל אחת ואחד מפקודינו”. עוד הוסיף: “לא נכון שמפקדי צה”ל יהיו עסוקים כעת בדיונים על אחריות אצל זה או אצל אחר – אני צריך אותם פועלים ביחד מול המשימות הרבות והמורכבות שבפניהם”.

15:25 –  דובר צה”ל הודיע כי הפסקת האש הזמנית הופרה בשתי תקריות שונות שאירעו בשעה האחרונה, שבהן הופעלו שלושה מטענים בצפון הרצועה בסמוך לכוחות צה”ל. באחד המקרים בוצע גם ירי לעבר הכוח. מספר לוחמים נפצעו באורח קל. הלוחמים השיבו אש לעבר מקורות הירי.

בצה”ל מדגישים כי מדובר בהפרת הסיכומים מול חמאס בהפוגה: “בשני המקרים, כוחות צה”ל שהו בקווי ההפוגה המוסכמים”.

בחמאס האשימו את ישראל בהפרה של הפסקת האש, אולם הודיעו לאחר מכן: “מחויבים להפוגה, וקוראים למתווכות ללחוץ על ישראל לעמוד בתנאים”.

14:30 –  כארבעה ימים אחרי ששוחררה בפעימה הראשונה של עסקת החטופים, יצאה יפה אדר מבית החולים וולפסון לקול מחיאות הכפיים של הצוות הרפואי. אדר בת ה-85, הפכה לסמל לאחר שתיעוד חטיפתה על הקלנועית שלה, פורסם בכלי תקשורת רבים בעולם והיה להוכחה של אכזריות חמאס.

14:25 – 16 מהתאילנדים ששוחררו משבי חמאס ישובו מחר לארצם.

14:10 – תומס הנד שבתו הוחזרה משבי חמאס, סיפר בריאיון ראשון לרשת CNN מאז שוחררה בתו אמילי בת ה-9 על הדברים הקשים ששמע ממנה. על המפגש הראשון עם בתו אמר: “היא רצה אליי בדיוק כמו שתיארתי לעצמי, מחצתי אותה חזק”. אמילי איבדה ממשקלה וחזרה רזה יותר. לדבריו, החלק הקשה היה לשמוע אותה כל הזמן לוחשת – לאחר שכך דרשו המחבלים ששמרו עליה.

הנד אומר כי בתו הייתה בטוחה שכולם נרצחו או נשחטו ולא היה לה מושג מה קרה בישראל: “הנחתי את האוזניים שלי קרוב אליה כדי לשמוע מה היא אומרת, והיא לחשה שחשבה שנחטפתי”. לפי עדותה, היא לא הוחזקה במנהרה והועברה מבית לבית ביחד עם חטופים נוספים.

כששאל אותה כמה זמן לדעתה הייתה בשבי, ענתה אמילי לאביה: “שנה”. הנד סיפר: “חוץ מהלחישה, גם זה היה אגרוף בבטן”.

13:45 – ראש המוסד דדי ברנע וצפוי להיפגש עם ראש ה-CIA, וראש ממשלת קטאר – השלושה ידונו על השלב הבא בהסכם. לפי הוושינגטון פוסט, העסקה אליה דוחף ראש ה-CIA, אמורה להיות רחבה יותר, ולכלול שחרור חטופים רחב יותר הכולל גם גברים וחיילים. כמו כן תהיה בה הפסקת אש לזמן ארוך יותר.

13:00 –  ראש המוסד נחת בדוחה לדיונים על שחרור החטופים: ייפגש עם ראש ה-CIA וראש ממשלת קטר

12:57 –  כוחות הנדסה של צה”ל ומג”ב הרסו הלילה בכפר דיר עמאר את דירת המחבל דאוד פאיז, שביצע ב-31 באוגוסט 2023 פיגוע דריסה סמוך למחסום מכבים שבו נפל סמל מקסים מולצ׳נוב הי”ד ונפצעו נוספים.

במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר אלימות, במהלכן חשודים הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. במהלך הלילה נעצרו 13 מבוקשים בגזרות השונות, כאשר עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,000 מבוקשים, כ-1,100 מהם משוייכים לחמאס.

12:55 – שירות בתי הסוהר הודיע כי הארגון נערך מבצעית וכליאתית לביצוע הפעימה החמישית, בהתאם למתווה שהוסכם להשבת החטופים. במהלך שעות הבוקר קיבל לידיו הארגון רשימת משוחררים נוספת של אסירים ואסירות ביטחוניים שישוחררו מבתי הסוהר עופר, דמון ומגידו, לצורך ביצוע הפעימה הנוכחית.

12:35 –  קטאר הודיעה כי היא פועלת להארכת הפסקת האש הזמנית ביותר מהיומיים שעליהם כבר סוכם. משרד החוץ הקטארי: “העדיפות כעת היא שחרור החטופים האזרחים, ובהמשך יגיע תורם של החיילים”.

11:49 –  משפחתו של רביד כץ הי”ד, שנעדר מ-7 באוקטובר, קיבלה הודעה כי נרצח.

11:40 –  במפגש התייחס הרמטכ”ל  לפינוי התושבים מיישובים הסמוכים לגדר ואמר: “קיבלנו החלטה קשה לפנות את התושבים בצפון, ואני מלא הערכה לאופן שבו אתם מפגינים חוסן ואורך רוח, ומאפשרים לנו להילחם. אנחנו נתכנן יחד עם ראשי הרשויות את החזרה של התושבים ואת העיתוי שלה, בשיח ומתוך הבנה, שלא נוכל לחזור למציאות שהייתה כאן לפני המלחמה”.

10:40 – בפעם השנייה מתחילת המלחמה: מטוס מנהלים קטארי נחת בנתב”ג

09:45 –  בקיבוץ בארי שבעוטף עזה, שם ספגו את אחת המכות הקשות בשבת השחורה, חזרו הבוקר לזרוע חיטה. במתקפת הפתע של 7 באוקטובר על ישראל, רצחו מחבלי החמאס לפחות 89 חברי קיבוץ, וחטפו עוד לפחות 27 חברים אחרים לתוך רצועת עזה.

09:20 – כוחות צבא מיוחדים נכנסו לכפר טובאס שבגזרת איו”ש לטובת מעצר מבוקשים. במהלך הפעילות החל ירי לעבר הכוחות שהשיבו אש. האירוע עדיין לא הסתיים.

09:15 – תמונתו של כפיר בן ביבס בן ה-10 חודשים שנחטף עם אחיו אריאל בן ה-4, אימו שירי ואביו ירדן, פורסמה היום  על עמוד השער של הדיילי טלגרף הבריטי. בני המשפחה מוחזקים בשבי החמאס כבר 53 ימים.

08:25 – מצבה של אלמה אברהם בת ה-84 מוסיף להיות קשה. ד”ר צח סלוצקי, סגן מנהל המרכז הרפואי סורוקה, עדכן הבוקר במצבה: “אלמה הגיעה אלינו במצב קשה מאוד עם מדדים חיוניים כגון דופק וטמפרטורת גוף מאוד נמוכה. מרגע קבלתה, הצוותים בבית החולים נלחמים על חייה. היא נמצאת כרגע ביחידה לטיפול נמרץ, מורדמת ומונשמת. הצוותים נמצאים סביבה וסביב בני המשפחה 24-7, במעטפת רפואית וסוציאלית. אנחנו מלווים את בני המשפחה בצורה צמודה”.

07:50 – רננה גומא, אמר של אור ויגיל יעקב ששוחררו משבי חמאס, פרסמה תמונה מהרגע שבו התאחדו מחדש.

07:00 – גורם מדיני לכאן חדשות: בישראל מעריכים שהפסקת האש לא תוארך מעבר לעשרה ימים שנקבעו בהסכם עם חמאס. אתמול טען חמאס כי אימהות הילדים לא ברשות פעיליו, אלא בידי ארגונים אחרים. ישראל השיבה דרך המתווך הקטרי כי היא יודעת שחמאס הוא כן זה שמחזיק באימהות.

לפי גורם מדיני, ארה”ב ומצרים לחצו על קטר וחמאס לכלול אותן בפעימה זו, והתקיימו שיחות אינטנסיביות בין ראש המודיעין המצרי כאמל, ראש ה-CIA ברנס וראש המוסד ברנע כדי לכפות זאת על חמאס

06:30 – משפחותיהם של 10 חטופים שישוחררו היום קיבלו על כך הודעה.

05:35 – בכיר בממשל ביידן אמר בשיחה עם עיתונאים כי בבית הלבן מעריכים שחמאס לא מעכב בכוונה שחרור של שתי נשים אמריקניות במסגרת עסקת החטופים. עם זאת, הבכיר לא פירט כיצד הממשל הגיע למסקנה הזו.

04:15 – מצבם של 11 החטופים ששוחררו אמש יציב והם נפגשו עם בני משפחותיהם, כך עדכנו משרד הבריאות ובית החולים איכילוב. “זהו לילה מרגש ומורכב גם יחד”, אמר ד”ר רם שגיא ממשרד הבריאות. “בית החולים איכילוב היה ערוך ומוכן לקליטת הנשים והילדים ופה הם פגשו בפעם הראשונה את בני משפחותיהם. הם יקבלו טיפול רפואי ונפשי ככל שיידרש”.

02:40 – ישראל קיבלה את רשימת החטופים שצפויים להשתחרר מחר – הודעות נמסרות למשפחות.

01:30 –  כאן חדשות: החידוש בשחרור הנוכחי של האסירים הביטחוניים – חלקם נעצרו לאחר 7 באוקטובר, וחלקם אזרחי ישראל – ביניהם עאהד תמימי, שנעצרה בתחילת החודש בגין תמיכה והסתה לטרור. עוד ברשימת האסירות שאושרו לשחרור: שתילה אבו עאידה, תושבת כפר קאסם שדקרה ב-2016 יהודיה בפיגוע בראש העין ונידונה ל-16 שנות מאסר, וגם נואל עבד פתיחה, תושבת מזרח ירושלים שדקרה ב-2020 יהודי ליד טיילת ארמון הנציב

00:45 – במסגרת הפעימה הרביעית של העסקה: שוחררו 33 מחבלים מהכלא בישראל. 24 מהמחבלים הם משטחי יהודה ושומרון ותשעה ממזרח ירושלים. בסך הכול שוחררו שלוש מחבלות ו-30 מחבלים קטינים.

בין המחבלות ששוחררו: יאסמין שעבאן – ממנהיגות האסירות בכלא דמון, תושבת הכפר ג’למה שבאזור ג’נין, פעילת הג’יהאד האיסלאמי. בשנת 2014 היא נעצרה בידי השב”כ, לאחר שתכננה לבצע פיגוע התאבדות במרכז תל אביב כשהיא מחופשת ליהודיה הרה ולעשות שימוש בחגורת נפץ.

במאי 2022 היא נעצרה מחדש בעקבות מעורבותה בניסיון להקים תשתית טרור ביו”ש. היא תכננה לבצע פיגועים כנגד יעדים ישראלים – תוך קבלת תמיכה כספית, אמל”ח ותחמושת מגורמי הג’יהאד האיסלאמי ברצועה.

00:40 – משרד המשפטים פרסם שמות של 50 אסירים ביטחוניים נוספים שעשויים להשתחרר במסגרת המתווה לשחרור החטופים. זאת, בנוסף לרשמית 300 אסירים שהופצה לפני תחילת יישום העסקה.

00:15  – המסוק הראשון עם חטופים ששוחררו נחת בבית החולים איכילוב

00:01 – הממשלה אישרה לכלול 50 אסירות ברשימת האסירים האפשריים לשחרור, בהינתן ויתבצע שחרור חטופים ישראליים נוספים

00:01 –  נתניהו לשרי הממשלה: לא לדבר על החטופים כדי לא לפגוע במאמצים לחלץ אותם

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות