מידע מטלטל: האזהרה של הקצינות הגיעה עד לראש אמ”ן – ולא טופלה

עקב מידע שהגיע לצה"ל על מתקפה בליל הסדר, הועלתה הכוננות - והמתקפה בוטלה • בצה"ל לא הבינו שהעלאת הכוננות היא הסיבה לביטול המתקפה, והתייחסו לאירוע כהתרעת שווא • נגדת ב-8200 הגיעה לתוכנית המבצעית של חמאס, ראש אמ"ן שמע את האזהרה - והגיב בביטול
דוד ליבוביץ
י"ג כסלו התשפ"ד / 25.11.2023 22:15

חשיפת חדשות 12 המטלטלת: הערב (מוצאי שבת) פורסמו ב’חדשות סוף השבוע’ פרטים חדשים על המתקפה שתוכננה בליל הסדר ולא התממשה – ועל ההתרעות שהיו לקראת ה-7 באוקטובר וההתעלמות מהן.

לפי הדיווח, שאושר על ידי הצנזורה, חמאס, כך מתברר, ייעד את המתקפה לליל הסדר האחרון. צה”ל זיהה סימנים מוקדמים למתקפה והעלה כוננות. בחמאס קלטו את שינוי ההיערכות בצד הישראלי וביטלו את המתקפה.

בחמאס דאגו שמא ישראל הצליחה לחדור עמוק לתוך הארגון ולהשיג מידע, והחלו אז למדר מפקדים ופעילים מחשש להדלפות.

בצה”ל לא הבינו שהעלאת הכוננות היא הסיבה לביטול המתקפה בליל הסדר, והתייחסו לאירוע כהתרעת שווא.

שלשום דווח לראשונה בחדשות 12, כי נגדת בכירה וקצינה צעירה ב-8200 התריעו שחמאס מתכנן אירוע חדירה המוני לישראל. הערב דווח כי הנגדת הצליחה להגיע אל התוכנית המבצעית של חמאס, כפי שהתממשה בשבעה באוקטובר.

הנגדת שיתפה במידע קצין בכיר בפיקוד הדרום ואת מפקד 8200.

הנגדת דיווחה גם למפקדה הישיר, שביטל חופשה כדי לעדכן את ראש אמ”ן אהרון חליוה בזמן ביקורו בבסיס. ראש אמ”ן שמע, ביטל את דבריו – ולא העביר את המידע לרמטכ”ל ולראש השב”כ.

הנגדת, ותיקה, בעלת ניסיון ומוערכת, חיברה במהלך השנה החולפת תסריט שמורכב מפסיפס של מידע מודיעיני גולמי, ואמרה כי היא רואה בחומרה תרחיש שאליו חמאס מתכונן. התרחיש כלל אירוע חדירה המוני שחזה את מה שהתרחש ב-7 באוקטובר.

אל הנגדת הצטרפה קצינה צעירה יותר ביחידה והשתיים התריעו בחריפות אחרי התרגיל שחמאס ערך כחודש לפני המתקפה, שמדובר באופרציה אחרת ולא בתרגיל.

שתיהן היו נרעשות, ופירטו את כמות המקומות של תכנוני הפריצה בגדר, את תוכן הביטויים ואת המסקנה שמדובר בהיערכות לפריצה ממשית ומסיבית. הן הציגו זאת למפקד בכיר שאינו מהיחידה שבה הן משרתות אך רלוונטי מאוד לאירוע, והוא השיב להן: “אלו פנטזיות”.

ב-8200 מאשימים את השחצנות של מפקדי היחידה: “אמרו להם את זה בזמן אמת, היו כל כך הרבה דברים שהיו צריכים להדליק נורות אדומות”.

תגובת דובר צה”ל: “צבא ההגנה לישראל פועל ונלחם בימים אלה בארגון הטרור הרצחני חמאס ברצועת עזה. כלל המפקדים והחיילים ממוקדים במשימה זו בלבד, כדי להשלים את מטרות המלחמה. הפרטים המוצגים בדיווח אינם נכונים ומציגים תמונה שרחוקה מלהיות מדויקת. לאחר סיום המלחמה ייערך תחקיר מפורט ומעמיק בנושא לבירור כלל הפרטים עד תום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות