החיבוקים והחיוכים: 13 החטופים ששוחררו בערב שבת מצבם טוב

החיוכים, דמעות ההתרגשות והנשימה לרווחה: בתי החולים וולפסון ושניידר, לשם פונו 13 החטופים הישראלים ששוחררו אמש, עדכנו כי מצבם טוב ויציב • בזמן קליטת 13 החטופים ששוחררו, תועדו הרגעים הראשונים של החופש משבי החמאס והמפגש עם המשפחות • כך זה נראה
חרדים 10
י"ב כסלו התשפ"ד / 25.11.2023 17:27

בית החולים וולפסון, שאליו פונו חמש נשים ששבו משבי חמאס, עדכן היום כי מצבן יציב.

“כל אחת מטופלת בהתאם לבדיקה שעברה אתמול על ידי הצוות הרפואי, והן מחובקות על ידי משפחתן”, נמסר.

במרכז שניידר לרפואת ילדים פונו ארבעת הילדים וארבע נשים נוספות, מצבם מוגדר לפי בית החולים “טוב”.

החטופים שוחררו משבי חמאס בעזה והגיעו כבר לישראל: אלו שמותיהם – מרגלית מוזס (78), חנה קציר (76), דורון כץ-אשר (34) ובנותיה אביב (2.5) ורז (4), רותי מונדר (78), בתה קרן (54) ונכדה אוהד (9), עדינה משה (72), יפה אדר (85), דניאל אלוני (45) ובתה אמיליה (6), וחנה פרי (79).

החטופים הועברו לצלב האדום בחאן יונס, ונלקחו למצרים, משם עברו לישראל – ונקלטו על-ידי כוחות צה”ל שנערכו ללוות אותם.

הצלב האדום ערך בדיקות ראשוניות לחטופים, העביר אותם לגבול עם ישראל, לפני שהם הועברו לבסיס חצרים לבדיקות רפואיות. בתום הבדיקות הם הועברו לבתי חולים, שם התאחדו עם בני משפחותיהם.

פרופ’ סילבנה פניג מבית החולים שניידר, אליו פונו הילדים עם בנות משפחתם ששוחררו אתמול, אמרה: “עדיין מוקדם להגיד מה המצב הרגשי של הילדים, כולם עטופים על ידי צוותים מקצועיים”. בהצהרה לתקשורת היא הוסיפה: “מאז הגעתם אנחנו מלווים את הילדים, הנשים ואת בני משפחתם. הילדים ובני משפחתם במצב פיזי המוגדר טוב ויציב”.

שמות החטופים ששוחררו בפעימה הראשונה:

מרגלית מוזס (77), אם לשלושה ילדים וסבתא לעשרה נכדים שחיכו יותר מחודש וחצי לחזרתה, עסקה בהוראה במשך 25 שנה ושימשה כגזברית במפעל “נירלט”. היא נחטפה מביתה. בן זוגה לשעבר, גדי מוזס, נחטף מביתו שלו, גם כן בניר עוז. בת זוגו אפרת כץ נרצחה.

דורון כץ אשר (34) מגנות הדר, בתה של אפרת, ובנותיה רז (4) ואביב, בת שנתיים וחצי. דורון והבנות ביקרו את הסבתא לרגל החג, בעלה יוני נשאר בבית בשרון.

יוני אשר, בעלה של דורון ואביהן של רז ואביב, סיפר על המפגש עם משפחתו: “משפחתי – דורון רז ואביב שבו אליי הביתה מן השבי. אני נחוש להביא לתקומתה של משפחתי מהטראומה והשכול הנוראי שעברנו, למען עתיד הילדות ודורון.

“ימים מורכבים עוד לפניי. חייב תודה והוקרה לבנינו שמחרפים נפשם, לצה”ל, ממשלת ישראל וקבינט המלחמה העוסקים במלאכה. תודה לעם ישראל הנפלא על החיזוקים. תודה גדולה למטה משפחות החטופים שפועל למען החזרת כולם. אני שמח שקיבלתי בחזרה את משפחתי, מותר לשמוח ומותר להזיל דמעה. זה דבר אנושי. אבל אני לא חוגג, אני לא אחגוג עד אשר יחזור אחרון החטופים”.

אביב אשר בת 2.5, אחותה רז אשר בת 4.5 ואמן דורון, חזרו אמש ארצה למתחם היעודי במרכז שניידר. בוידאו: המפגש עם יוני, אבא של רז ואביב ובעלה של דורון. צילום: דוברות מרכז שניידר

עדינה משה (72), אמא לארבעה ילדים וסבתא ל-12 נכדים, נחטפה מהממ”ד בביתה בניר עוז. בעלה סעיד נרצח על ידי מחבלי חמאס, בדיוק 50 שנה אחרי שאחיו ששון נפל בקרבות במלחמת יום כיפור. בנו של ששון סיפר כי באותו בוקר “הדודים שלי הסתגרו בממ”ד עד בערך 9:45 בבוקר, אז המחבלים פוצצו את החלון ודרכו רצחו את דוד שלי וחטפו את הדודה עדינה”.

היא אמא לארבעה ילדים: מאיה, יעל, ששון ועמוס. כעת היא חוזרת לזרועות ילדיה ונכדיה, היא תוכל להמשיך בגידול חלק מנכדיה הגרים בקיבוץ ותחזור לתחביביה: בישולים, גידול הצמחים וקריאת ספרים.

יפה אדר, בת 85 וממקימי ניר עוז, הייתה אחת משלוש החטופות הראשונות ששמן פורסם. נכדה הבכור תמיר נחטף אף הוא מביתו ב-7 באוקטובר, ועדיין מוחזק בשבי. יפה אדר היא אם לשלושה ילדים, סבתא לשמונה נכדים וסבתא רבתא לשבעה נינים.

נכדתה אדווה אדר פרסמה בבוקר המתקפה תמונה של סבתה החטופה לצד מחבלים חמושים וכתבה בפוסט בפייסבוק: “זאת סבתא שלי! נחטפת באין מפריע לרצועת עזה. קוראים לה יפה אדר, היא בת 85! סבתא שלי, שהקימה את הקיבוץ בשתי ידיה, שהאמינה בציונות, שאהבה את המדינה הזו שהפקירה אותה, חטופה, כנראה זרוקה איפשהו, סובלת מכאבים קשים, בלי תרופות, בלי אוכל ובלי מים. מתה מפחד, לבד”.

היא הועברה לבית החולים וולפסון, ובתיק שהוכן לה המתין לנכדה מכשיר שמיעה במיוחד עבורה. כלתה יעל סיפרה ל”כאן” על הרגעים הדרמטיים אתמול: “היה מתח מטורף. התכנסנו כדי לראות אם באמת זה קורה, וכשראיתי בטלוויזיה וזיהיתי ולא היה ספק וראיתי שהיא על הרגליים – זו הייתה התרגשות עצומה. זה היה כאילו כבשנו את ירושלים מחדש”.

חנה קציר, בת 76 מניר עוז, הופיעה בסרטון טרור פסיכולוגי שפרסם הג’יהאד האיסלאמי לפני שבועיים – שטען שהיא נרצחה. קציר, אם לשלושה ילדים וסבתא לשישה נכדים, טיפלה במשך שנים בילדי הקיבוץ. היא נחטפה מביתה, בעלה רמי נרצח בטבח ובנה אלעד עדיין בשבי.

דובר צה”ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס אמש לשחרורה משבי חמאס של החטופה חנה קציר, בת 76 מקיבוץ ניר עוז, והבהיר כי על אף הלוחמה הפסיכולוגית של ארגוני הטרור “יותר מתמיד, עלינו להימנע מהפצת מידע שלא אומת”. לדבריו, “כך במקרה חנה קציר היקרה שבה היום הביתה, לאחר שארגוני הטרור טענו שהרגו אותה לפני מספר ימים”.

חנה פרי (79) גרה בקיבוץ נירים מאז שעלתה לארץ בשנות ה-60. במשך שנים ניהלה את הצרכנייה המקומית וגם מתפרה. ב-7 באוקטובר בתה של חנה קיבלה לוואטסאפ תמונה של חנה ובנה נדב פופלוול כשמאחוריהם מחבל אוחז בקלצ’ניקוב. הם נחטפו, ונדב נשאר בשבי. בנה הבכור רועי פופלוול נרצח.

רותי מונדר (78), שנחטפה מביתה בניר עוז, הייתה ספרית ותופרת בעברה. היא שוחררה עם בתה קרן (54) ועם הנכד אוהד מונדר-זכרי – תושבי כפר סבא שביקרו בבית הסבים בקיבוץ בשמחת תורה. מחבלי חמאס חטפו גם את הסב אברהם (78) שעדיין בשבי. רועי, בנם של רותי ואברהם, נרצח בטבח. קרן היא מורה מצטיינת לחינוך גופני לילדים עם צרכים מיוחדים, יום הולדתו ה-9 של בנה אוהד צוין בשבי, כשבישראל הצטלמו רבים עם בלונים באותו יום לבקשת משפחתו. אוהד הוא גם אוהד מושבע של הפועל באר שבע ומשחק טניס.

ממשפחת מונדר-זכרי נמסר: “זהו יום מכונן בחיינו, אנחנו מאד נרגשים על חזרתם של רותי, קרן ואוהד, ועדיין לא מעכלים את מה שעובר עלינו. יותר מכל, אנחנו מתפללים ומייחלים לחזרתו בחיים ובמהרה של אהובנו אברהם מונדר בן ה-78, ושל כל החטופים והחטופות כמטרה לאומית נעלה. אנחנו מבקשים להודות לעם ישראל על הערבות ההדדית, האחדות, הדאגה והחיבוק האינסופי שקיבלנו מכם. זה מאוד מסייע ומחזק ואנו קוראים לכם להמשיך ולתמוך במשפחות החטופים היקרות שלעד נהיה מחוברים ביחד. בימים רגישים אלו, אנחנו מבקשים מהציבור לתת לנו את הזמן, לכבד את הפרטיות ולאפשר לנו לחבור מחדש אל יקירינו”.

דניאל אלוני (45) מיבנה הייתה אחת מהחטופות שהופיעו בסרטון הטרור הפסיכולוגי שפרסם חמאס. היא שוחררה ביחד עם בתה אמיליה, בת 6. השתיים נחטפו מביתה של הדודה שרון אלוני קוניו בניר עוז. שרון נשארה בשבי חמאס, ביחד עם בנותיה התאומות אלה ויולי (בנות שלוש) והאבא דוד קוניו. גם אם שרון והתאומות ישוחררו באחד מימי הפסקת האש הקרובים, דוד צפוי להישאר בינתיים בשבי המחבלים בעזה, וכך גם אריאל קוניו – אחיו של דוד – ובת זוגו ארבל יהוד.

מקיבוץ ניר עוז, שכל המשוחררים היום פרט לחנה פרי נחטפו מבתיו, נמסר: “קיבוץ ניר עוז מברך על שובם של 12 מתוך 77 האנשים שנחטפו באלימות קשה מניר עוז ב-7 באוקטובר. הם הגיעו לישראל לאחר 49 ימים בשבי בעזה וכעת נמצאים עם משפחותיהם. לבנו עם חברי קהילתנו ושאר החטופים שנותרו בשבי בעזה. רבות ממשפחות הקיבוץ נותרו גם היום ללא יקיריהן לצידן, וחוששות לשלומם. קהילת ניר עוז, שרבע ממנה נרצח או נחטף במתקפת הטרור הרצחנית, דורשת להחזיר את כולם הביתה עכשיו. נמשיך במאבק עד שאחרון החטופים יחזור”.

צילום: דובר צה”ל

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות