‘זו החלטה קשה אבל נכונה’: נתניהו, גלנט ובני גנץ בהצהרה על העסקה

הצהרה משולשת של נתניהו והשרים גלנט וגנץ בפתח הישיבה על עסקת החטופים • נתניהו: הלחימה תימשך לאחר ההפוגה, ותיפסק רק כאשר כל יעדי המלחמה יושגו • גלנט לשרים: אנו עומדים בפני קבלת החלטות חשובות. בשעות ובימים הקרובים • גנץ: המתווה קשה ומכאיב, אבל הוא נכון
אריה ריבקינד
ט' כסלו התשפ"ד / 21.11.2023 23:51

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שלישי) דברים בפתח ישיבת הממשלה שהתכנסה בקריה בתל אביב לאשר את העסקה לשחרור חלק מהחטופים בעזה – בתמורה לשחרור מחבלים ומחבלות פלסטינים הכלואים בישראל, ולפחות ארבעה ימים של הפסקת אש.

נתניהו הבהיר לשרים כי חלק מהעסקה יהיה ביקור של הצלב האדום אצל החטופים שלא ישוחררו – כולל אספקת תרופות.

הוא גם התחייב בפניהם כי בתום הפסקת האש ושחרור החטופים, תחודש בכל הכוח הלחימה נגד חמאס בעזה.

אחריו נשאו דברים שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: “אזרחי ישראל, שרות ושרי הממשלה, ערב טוב.

הישיבה הזאת נועדה לדון בהשבת חטופינו, אבל אני מבקש להתחיל בדבר שצריך להיות מובן מאליו – יש בחוץ דיבורי הבל, כאילו אחרי ההפוגה להשבת חטופינו, אנחנו נפסיק את המלחמה. אז אני מבקש להבהיר: אנחנו במלחמה – ונמשיך במלחמה. נמשיך במלחמה עד שנשיג את כל היעדים שלנו: לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו ונעדרנו ולהבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמאיים על ישראל.

אתמול בערב פגשתי יחד עם חברי קבינט המלחמה את בני משפחות החטופים. הקשבתי קשב רב למצוקה שלהם. הם תיארו בקול רוטט, לפעמים בדמעות, את הסיוט שבו הם נתונים. אמרתי למשפחות היקרות: ‘השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה – ואני מחויב לה יחד עם חבריי’. כפי שאמר הרמב”ם: אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים. לא נרפה מן המאמץ עד שנפדה את כולם, עד שנשיב את כולם – את הילדים והילדות, את האימהות והאבות, את הצעירים והצעירות, את הקשישים והקשישות, את החיילים והחיילות – את כולם.

במלחמה יש שלבים, וגם בהשבת החטופים יש שלבים, אבל אנחנו לא נרפה עד שנשיג את הניצחון המוחלט ועד שנחזיר את כולם. זאת החובה הקדושה שלי, של כולנו.

בימים האחרונים שוחחתי עם ידידנו נשיא ארה”ב ג’ו ביידן וביקשתי את התערבותו לטובת שיפור המתווה שיוצג לפניכם. הוא אכן שופר כדי שיכלול יותר חטופים ופחות מחירים. השיחות האלה נשאו פרי, הנשיא ביידן נרתם לעניין ואני מודה לו על כך.

עכשיו לפנינו הערב החלטה קשה, אבל היא ההחלטה הנכונה. כל גורמי הביטחון תומכים בה באופן מלא; הם הבהירו במלוא הערכתם המקצועית שביטחון כוחותינו יובטח בימי ההפוגה ושהמאמץ המודיעיני יישמר בימים אלה. הם הבהירו שהמאמץ המלחמתי לא רק שלא יפגע, אלא להיפך, הדבר יאפשר לצה״ל להיערך להמשך הלחימה.

אני מבקש להבהיר כאן שוב: המלחמה נמשכת והמלחמה תימשך עד שנשיג את כל יעדינו – לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו ולהבטיח שביום שאחרי החמאס, עזה לא תאיים יותר על ישראל, לא יהיה בה שום גורם שתומך בטרור, שמחנך את ילדיו לטרור ושמאיים על מדינת ישראל. בעזרת ה׳ נעשה ונצליח – ויחד ננצח״.

שר הביטחון יואב גלנט: “אנחנו עומדים בפני קבלת החלטות חשובות בשעות הקרובות ובימים הקרובים. מה שהביא לתוצאה שאליה אנחנו מייחלים שנגיע בזמן הקרוב זאת הפעולה הנחושה, המקצועית, המדויקת והקטלנית של כוחות צה”ל. כתוצאה מההחלטה שקיבלנו לפני כחודש ימים להעצים את התמרון, להיכנס אל תוך השטח ולהגביר את הלחץ על חמאס – יש סיכוי להבשיל מתווה שיביא לשחרור של חטופים והדבר הזה הוא דבר מרכזי ביותר.

שחרור חטופים, בעיניי, הוא קודם כל נושא ערכי, נושא מוסרי, נושא של מחויבת בין מדינה, ממשלה והאזרחים. אני יכול לומר לכם כאן שכל חברי הקבינט, כל חברי המטה הכללי, שירות הביטחון הכללי, המוסד וכל מי שעוסק בנושא השבויים והנעדרים מוסר את כל זמנו, נפשו ומרצו יום ולילה. חיילי צה”ל מסתכנים כל יום על מנת לשפר את המצב. לדבר הזה יש פירות.

עבורי, שחרור חטופים זה ערך, ואני חייב לומר שכל אחד מאיתנו שמסתכל על התמונות ורואה את הסרטים ורואה את אנשים, וחושב על הילדים, ועל החיילות והחיילים, ועל המבוגרים, ועל ניצולי השואה, מבין כמה הדבר הזה חשוב.

יחד עם זה, ללא הלחץ והמשכו לא יהיה סיכוי להביא גם את הקבוצות הבאות שאנחנו רוצים להביא. לכן, לפי בקשתי ובקשתה של מערכת הביטחון נכנסה לתוך החלטת הממשלה הדרישה החד משמעית, שאנחנו נחליט באותה החלטה, שמיד לאחר שנמצה את השלב הזה תימשך פעולת צה״ל, שב”כ וכלל הכוחות במלוא עוצמתה. ראשית, על מנת לנצח את חמאס, להכריע אותו ולהביא לתוצאה, ושנית על מנת ליצור את האדן המתאים ולהביא לפעם הבאה את החטופים הנוספים שאנחנו יכולים להביא.

אני מנצל את ההזדמנות הזאת בפני חברי הממשלה, שלצערי לא יצא לי להשתתף בישיבות ממשלה כתוצאה מעומס הזמנים, אבל אני מנצל את האפשרות הזאת ואת ההזדמנות הזאת, בשביל להביע בפניכם את ההערכה הרבה שאני, ואני חושב שגם אתם רוכשים לכל הגופים שפועלים – לצה״ל – מהרמטכ”ל ועד אחרון החיילים, השב”כ – מראש השב”כ ועד אחרון הרכזים, המוסד – מראש המוסד ועד אחרון האנשים שפועלים בשטח, בארץ ובחו”ל, כולם מסורים לעניין וגם כל מי שעוסק בנושא השבויים והנעדרים באופן ספציפי. עם ישראל זכה במערכת אדירה וחלק גדול מהכוח שלה זה האחדות שמופגנת מהפורום הזה גם בממשלה, גם בקבינט וגם בקבינט המלחמה״.

השר בני גנץ: “כפי שנאמר, המתקפה שצה״ל ביצע יחד עם כל כוחות הביטחון זה הבסיס למתווה שחרור החטופים שנדון בו היום, שיוצג כאן. לא פחות חשוב מזה, הוא הבסיס להמשך המאמצים המבצעיים ההכרחיים, גם בזירה הדרומית ואולי בזירות נוספות. המתווה הזה הוא חלק מתפיסה כוללת של החזרת כלל החטופים והנעדרים מהמערכה הזו ומהמערכות הקודמות. ככה אנחנו ניגשים – אחרי כל דמות יש שם, יש משפחה, יש מסירות ואנחנו רוצים בסופו של דבר להביא את כולם, למרות שהשלב הזה הוא שלב אחד מתוכו.

אני אגיד ביושר – המתווה הזה הוא מתווה קשה, הוא מכאיב מבחינה אנושית אבל הוא גם מתווה נכון כי הוא לוקח את המירב האפשרי ומממש אותו. אני חושב שהוא גם יהווה את הבסיס להמשך. מה שיש בהחלטה הזאת שהיא החלטה אפשרית. כך לדעתי צריך להבין את זה, שזאת החלטה אפשרית במסגרת מטרות המלחמה ושמאפשרת לנו מוסרית ומבצעית, גם וגם, את המשך פיתוח המערכה להמשך.

יש רגע בחיים שעליו אמרו חכמינו: ‘אין ספק מוציא את הוודאי’. הספק יכול להיות הרבה מאוד דברים שאולי נוכל להגיע אליהם בהמשך, והוודאי הוא כאן ועכשיו – וצריך להביא אותו הביתה, וצריך אחר כך להמשיך להילחם בשביל להביא עוד הביתה. זו המשימה שלנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות