קיצוץ דרמטי בתקציבי הסמינרים במלחמה: ‘בת חרדית שווה שליש?’

הנתונים עגומים: בעוד שלצעירות חילוניות עלה התקציב להכשרה מקצועית, אצל החרדיות הוא נחתך באכזריות - זאת למרות שלא מדובר בעניין המצוי במחלוקת פוליטית או דתית • התוצאה: שחיקה בהכשרת הבנות, קושי בתשלום משכורות, וחשש כבד לעתיד הסמינרים
אריה ריבקינד
ז' כסלו התשפ"ד / 20.11.2023 17:52

אסיפת חירום חשאית התקיימה בבני ברק על ידי איגוד הסמינרים, בה דנו מנהלי סמינרים ותיקים במצבם הכלכלי החמור של המוסדות,  בשל הקיצוצים הכבדים הנובעים ממלחמת ‘חרבות ברזל’.

את האסיפה פתח הרב וולף שהביע הערכה לחברי הכנסת והשרים על עמדתם לימין עולם התורה ולימין הסמינרים במסירות נפש. הוא הזכיר את התוספת הקואליציונית שהשיגו במאמץ מיוחד עבור הסמינרים בהסכם הקואליציוני האחרון, אלא שזה קוצץ כעת בעקבות המלחמה – יחד עם תקציבים רבים אחרים.

הרב אריה רוב הציג בפני הנאספים את הנתונים הכספיים, המלמדים על מצב עגום במיוחד. עוד לפני כן המצב לא היה מזהיר, וכעת – עם הקיצוצים הדרמטיים, נראה שכבר בקרוב זה ישפיע על הסמינרים כולם, הן בתשלום המשכורות, והן ביעילות הלימודים המקצועיים.

הנוכחים ביקשו להדגיש כי הקיצוץ בסמינרים הוא מהלך אנטי שוויוני, שהרי התלמידות עומדות בכל הקריטריונים של לימודי חול, וכי מדובר בכספים שהיו מיועדים ללימודים מקצועיים.

לטענת ראשי הסמינרים, בזמן שתלמידות התיכון הכללי נהנות מתקציבים רגילים, תלמידות הסמינרים יסבלו מקיצוצים חריפים ללא שום סיבה הגיונית. “אותו מסלול לימודים במגזר החילוני יקבל תקציב שמן הרבה יותר מאשר מסלול לימודים זהה במגזר החרדי. התקצוב לתלמידה חילונית יעמוד על 21,000 ש”ח, ואילו תלמיד חרדית תקבל רק 7000 ש”ח בלבד. שליש בדיוק”, הם טוענים.

בנוסף התברר כי תקציב הכשרה חליפית נמחק לחלוטין. תקציב זה הועבר במשך שנים כדי לאפשר לתלמידות הסמינרים שלומדות מקצועות טכנולוגיים מעטפת חינוכית וסביבת למידה מותאמת לתלמידות סמינר.

בנוסף לכך תקציב ההצטיידות הטכנית והטכנולוגית שנועד לרכישת ציוד מחשבים וריהוט בסיסי שעמד על בערך 18 מליון שקלים ונמצא בבסיס התקציב, ולא בכספים הקואליציוניים – נמחק גם הוא לחלוטין.

מנהלי הסמינרים תמהו: “הלא כלל לא מדובר בנושא דתי, שגם בו חלילה מלקצץ בבשר החי. כאן הרי מדובר בעניין מקצועי נטו, והתלמידות אמורות להחזיר את הכסף הזה בעבודה בהמשך החיים – ומדוע לקצץ להן, בו בזמן שלתלמידות מגמות זהות במגזר החילוני – דווקא מעלים את התקציב?”

משתתפי האסיפה סיכמו לעלות עם הנתונים בפני גדולי ישראל כבר בימים הקרובים, כדי לקבל את חוות דעתם כיצד לפעול, בהתחשב בעובדה שהמצב הנוכחי כפי שהוא מסכן את עתידם הקיומי של הסמינרים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות