במסגרת חזונה של שרת התחבורה מירי רגב, אישרה היום (שני) הוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) את בקשת משרד התחבורה לקדם שישה מתחמי תחבורה ציבורית אסטרטגיים באזור המרכז.
המתחמים יוקמו ברעננה, ראש העין, רמת גן, קריית עקרון ושניים ביבנה.
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם את המתקנים במסגרת תת”ל 135, תכנית לתשתיות לאומיות העוסקת בהסדרת מרכזי תחבורה ומתקני תשתית לתפעול תחבורה ציבורית באוטובוסים, שנועדה להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית בישראל ולשפר את איכות השירות, במטרה לעודד מעבר מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית יעילה, מהירה, נוחה ובטוחה.
חלק מהמתחמים ישמשו כמרכז תחבורה משולב (מתח”מ), קונספט תחבורתי המקודם על ידי השרה רגב לשדרוג התחבורה הציבורית ברחבי הארץ.
המתח”מ מספק לנוסעים מגוון שירותים ושילוב אופטימלי של פתרונות תחבורה, תוך הבטחת מעבר נוח ומהיר ביניהם. המרכז מאפשר הגעה נוחה ברגל, באופניים ובאמצעי מיקרו מוביליטי (אופניים וקורקינט חשמליים), וכן הורדת ואיסוף נוסעים ברכב פרטי. המרכז מציע קישוריות מיטבית בין כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים ומוניות, רכבת ישראל רכבת קלה ומטרו.
המרכז יוצר מרחב ציבורי המותאם להולכי רגל, וכולל חיבור נוח למוקדי התעסוקה ולאזורי המגורים שסביבו.
התכנית שאושרה היום כוללת שישה מתקנים המיועדים לשמש כמסופי תחבורה ציבורית, חלקם כוללם פעילות נוסעים וחלקם ישמשו כחניונים תפעוליים בלבד. ששת המתחמים החדשים משתלבים בתכנית האסטרטגית הארצית של משרד התחבורה למתקני תשתית לתחבורה הציבורית, הכוללת עשרות מתחמים בכל רחבי הארץ.
חלק מהמתחמים ישמשו כמרכזי תחבורה משולבים (מתח”מ), האבים תחבורתיים הכוללים בנוסף לאוטובוסים גם חיבור לאמצעי תחבורה נוספים כמו רכבת קלה, רכבת ישראל והמטרו, וחלקם כולל חניון לרכב פרטי לצד המתחם.
מתחמי התחבורה החדשים יוקמו ברחוב התדהר ברעננה; מזרח אזור התעסוקה פארק אפק בראש העין; אצטדיון וינטר ברמת גן; קרית עקרון, סמוך לבילו סנטר; ושני מתחמים בעיר יבנה, מתחיימ יבנה הסמוך לתחנת הרכבת וחניון לילה במחלף יבנה.
כל המתקנים כוללים חניות תפעוליות לאוטובוסים, תשתית לטעינת אוטובוסים חשמליים, חדרי מנוחה לנהגים ומבנים טכניים. חניוני הלילה התפעוליים יכללו גם מתקני תדלוק, סככות ומבנים לטיפול ותיקון אוטובוסים ומתקני שטיפה.
השרה מירי רגב: “מרכזי התחבורה המשולבים, ‘האבים’, עומדים במרכז חזון התחבורה הציבורית שלי, המבוסס על חיבוריות וקישוריות מיטביות. תפיסת התחבורה המרחבית שאני מקדמת מבוססת על מתחמי תחבורה משולבים, המקשרים בין כל אמצעי התחבורה בסביבת ה’האב’, במרחב האזורי ולכל חלקי הארץ. המרכזים החדשים מספקים שילוב ומעבר נוח ויעיל בין מערכות התחבורה השונות, ומאפשרים לכל נוסע לתכנן לעצמו את השילוב המתאים לו – להגיע לתחנה בדרך הנוחה לו, מאופניים וקורקינט ועד אוטובוס או רכב פרטי, לעלות על הקו המתאים לו, ולהגיע ליעד הסופי עם אותו מגוון אפשרויות”.
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: “חזון השרה רגב להקמת מרכזי תחבורה משולבים צובר היום תאוצה עם קידומם של שישה מרכזים חדשים במרכז הארץ. התכנית שאישרנו היום בות”ל מהווה צעד נוסף בקידום התכנית האסטרטגית לפיתוח, תכנון ובניית מסופי תחבורה ציבורית עבור כלל משתמשי הדרך. התכנית מהווה תנאי הכרחי לשיפור והרחבת שירות התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, לצד הרחבת השימוש במערך האוטובוסים החשמליים”.