ביידן: עזה – תחת רשות מחודשת • רה”מ: הנוכחית לא מסוגלת

הנשא ביידן פרסם מאמר בו תמך בשלטון של "רשות מחודשת" על עזה • נתניהו הגיב: "אבו מאזן מסרב עדיין לגנות את טבח. שרים בכירים שלו חוגגים. אחרי שנלחמנו נמסור את זה להם? הם קיבלו בעבר את הרצועה, ומה קרה? הם חוסלו וסולקו תוך פחות משנה. מי יילחם בטרוריסטים?"
חרדים 10
ו' כסלו התשפ"ד / 18.11.2023 23:01

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן פרסם הערב (שבת) מאמר ארוך ב’וושינגטון פוסט’, בו פרס את משנתו לגבי עתיד הרצועה ביום שאחרי המלחמה – והתייחס לדבריו של ראש הממשלה נתניהו נגד הרשות הפלסטינית.

במאמרו כתב ביידן: “לא תהיה העברת אוכלוסיה כפויה של אזרחים מעזה. הקהילה הבין-לאומית צריכה לייסד מנגנון שיקום, שיטפל בצרכים ארוכי הטווח של אזרחי הרצועה. עזה והרשות הפלסטינית צריכות להתאחד תחת ממשל אחד – בסופו של דבר תחת רשות פלסטינית מחודשת”.

ביידן התייחס למלחמות בעזה ובאוקראינה: “הבחירות שאנחנו עושים, באירופה ובמזרח התיכון, יקבעו את העתיד שלנו לדורות הבאים. חמאס, כמו פוטין, נלחם כדי למחוק דמוקרטיה שכנה מהמפה. אמריקה לא יכולה, ולא תיתן לזה לקרות. למען האינטרסים שלנו – ולטובת העולם כולו”.

במאמר הצהיר: “אנחנו עומדים עם ישראל שמגנה על עצמה. ב-7 באוקטובר חמאס טבח ב-1,200 בני אדם, בזוועה הקשה ביותר שבוצעה נגד יהודים מאז השואה”. הוא פירט את הזוועות שהתחוללו באותו היום, והוסיף: “במשך יותר מחודש משפחותיהם של למעלה מ-200 בני ערובה שנלקחו על ידי החמאס חיות בגיהיניום, מחכות בדאגה לגלות אם יקיריהם חיים או מתים. גם בזמן כתיבת שורות אלו, הצוות שלי ואני עובדים כדי לשחרר את בני הערובה”.

הוא הוסיף וכתב: “לעם הפלסטיני מגיעה מדינה משלו ועתיד חופשי מחמאס. גם לי מכאיבות התמונות שיצאו מעזה ומותם של אלפי אזרחים. כל חיי פלסטינים חפים מפשע שאבדו הם טרגדיה שמפרקת משפחות וקהילות.

“המטרה שלנו לא צריכה להיות עצירת המלחמה היום – היא צריכה להיות סיום המלחמה הזו לנצח, לשבור את מעגל האלימות הבלתי פוסק ולבנות משהו חזק יותר בעזה ובמזרח התיכון”.

לדברי ביידן, הסיבה שחמאס פתח במלחמה הזו היא ניסיון להרוס את התקווה לעתיד אחר וטוב יותר באזור. פתרון שתי מדינות הוא הדרך היחידה להבטיח את הביטחון מרות שכרגע נראה שהעתיד הזה רחוק מאי פעם, המשבר הזה הופך אותו לנחוץ מתמיד. ההגעה לפתרון הזה תדרוש התחייבויות מצד הישראלים והפלסטינים, כמו גם של ארצות הברית. העבודה בנושא חייבת להתחיל עכשיו”.

במסיבת עיתונאים משולשת עם השרים גלנט וגנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס: “אחת המשימות שהצבנו – להבטיח שלאחר הניצחון עזה לעולם לא תאיים שוב על אזרחי ישראל. לא אסכים שייכנס אליה גורם תומך בטרור או שמסית. ללא מהפך במנהל האזרחי בעזה, זו שאלה של זמן עד שעזה תחזור לטרור”.

לאחר שנשאל על דברי ביידן, השיב: “אני חושב שהרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית אינה מסוגלת לקבל את האחריות לעזה. אחרי שנלחמנו נמסור את זה להם? אבו מאזן מסרב עדיין לגנות את טבח השבעה באוקטובר. שרים בכירים שלו חוגגים את מה שהיה. הרשות משלמת לרוצחים. אתם יודעים איך הם מחנכים את הילדים שלהם.

“אם לא חל שינוי מה עשינו בזה?”, המשיך נתניהו. “הם קיבלו בעבר את הרצועה, ומה קרה? הם חוסלו וסולקו תוך פחות משנה. מי יילחם בטרוריסטים? מי יבטיח את זה? חייב להיות כאן שינוי. יש לנו הסכמה עם ארה”ב לגבי חיסול החמאס, יש הסכמה עם האמריקנים על השבת החטופים. אני מאמין שנגיע בסוף להסכמה גם בנושא הזה – שאי אפשר לשים בעזה מנהל אזרחי שתומך בטרור. זה לא ייתן כלום”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות