משרד התחבורה ומשרד האוצר הודיעו היום (רביעי) על השלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט ההרחבה והשדרוג של כביש 6, שיכלול לראשונה בכביש נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית ולרכב רב תפוסה.
בדקתם אם מגיע לכם הקלות של רשות המסים בשל ‘חרבות ברזל’?
הפרויקט, שעלותו נאמדת בכארבעה מיליארד שקלים יבוצע במתכונת BOT, ויכלול הוספת נתיב רביעי בין מחלף קסם למחלף עירון והוספת נתיב שלישי ממחלף עירון למחלף עין תות, סך הכל כ-60 קילומטרים בכל כיוון.
כמו כן, יוקם מחלף חדש, מחלף בית נחמיה. הנתיב השמאלי החדש ישמש לתחבורה ציבורית ולרכב רב תפוסה.
בחודש אוגוסט 2022 נחתמה תוספת להסכם הזיכיון שבה התחייבה הזכיינית חברת דרך ארץ הייווייז, להקים, לממן, לתחזק ולהפעיל נתיב נוסף. בתום הליך תחרותי, נבחרו לפני כחודשיים הקבלנים לביצוע עבודות ההקמה וכעת הושלמה תוכנית המימון לפרויקט.
בימים האחרונים, חברת דרך ארץ הייווייז, בבעלות קרן תש״י וקרן נוי, בעלת זיכיון המדינה להקמה, תפעול ותחזוקה של כביש 6 בקטע המרכזי, יחד עם החשב הכללי, חברת חוצה ישראל, המשמשת כזרוע הביצוע של משרד התחבורה, ובנק הפועלים שהוביל את קבוצת המלווים, השלימו את הסגירה הפיננסית לפרויקט.
שורה של גופים מוסדיים בהובלת בנק הפועלים, מנהל החוב, יעניקו שלושה מיליארד ו-600 מיליון שקלים למימון הקמת הפרויקט. השתתפותם של עמיתים, כלל, מגדל, מנורה, הפניקס ומיטב דש במימון העסקה מהווה הבעת אמון בפרויקט ויותר מכך, מעידה על חוסנו של המשק הישראלי, שבתקופה מורכבת וקשה ממשיך לתפקד ולעסוק בצמיחתה ושגשוגה של מדינת ישראל.
הרחבת הכביש תחולק לארבעה תתי-פרויקטים; מחלף קסם לניצני עוז, ניצני עוז למחלף עירון, מחלף עירון למחלף עין תות, והקמת מחלף בית נחמיה. ביצוע העבודות צפוי להתחיל בשנת 2024 ולהסתיים עד סוף 2028.
כביש 6, עורק התחבורה המרכזי במדינת ישראל, משמש כ-260 אלף כלי רכב ביממה, והרחבתו תאפשר מתן מענה לביקושים הגבוהים בקטעים אלה.
הרחבת כביש 6 צפויה להביא להפחתה משמעותית בגודש התנועה עבור מאות אלפי הנהגים הנוסעים בכביש מדי יום, ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית ברכב. ההרחבה צפויה להביא להתייעלות ולחסכון בזמן נסיעה יקר.
הפרויקט מנוהל בשיטת PPP באמצעות ועדת מכרזים בראשות אושרת דוד-דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי ובהשתתפות משרד התחבורה וחברת חוצי ישראל.
שרת התחבורה מירי רגב: “הרחבת כביש 6 תשרת את כלל משתמשי הדרך, הן את נהגי הרכב הפרטי והן את אלה שיבחרו להתנייד באוטובוס, ותעודד נסיעות שיתופיות המאפשרות נסיעה בנר”ת וחיסכון בזמן. גם בימים אלה של מתח ביטחוני, משרד התחבורה ממשיך להביט קדימה ולתכנן לטווח הארוך כדי להבטיח את צמיחתה ושגשוגה של מדינת ישראל, בדגש על הפריפריה, תוך כדי שמירה על רצף תפקודי לרווחת כלל תושבי ישראל.”
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳: ״עוד צעד חשוב למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית. הרחבת כביש שש היא בעלת משמעות אדירה למערך התשתיות בישראל ולכל הנוסעים בפרט. השלמה הסגירה הפיננסית של הפרוייקט מבורך במיוחד בעת הזו ומעביר מסר של המשך בנייתה והתפתחותה של מדינת ישראל״.
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: “גם בימים אלה, כאשר כל עובדי משרדנו עוסקים יומם ולילה בשמירה על פעילותן התקינה של מערכות התחבורה ברחבי המדינה, ביבשה, בים ובאוויר, אנחנו ממשיכים לקדם את תכנונם וביצועם של פרויקטי תשתית רחבי היקף ליום שאחרי המלחמה – כי היום הזה יגיע, ובעזרת השם יגיע מהר, ואנו נהיה ערוכים לו בכל הדרכים.”
החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: “קידום פרויקטי תשתית לאומיים הינו חיוני להתאוששות המשק. הצלחת הפרויקט מעידה על חוסנה של הכלכלה ועל היכולת לגייס מימון והשקעות, גם בימים אלו. שיטת ה-PPP לקידום פרויקטים ממשיכה להניב פרי, ואנו מקדמים שורה של מכרזים בתחומי התחבורה, פסולת, אנרגיה, מים ובינוי”.
מנכ”ל חוצה ישראל, דן שנבך: “השלמת הסגירה הפיננסית הינה הבעת אמון בפרויקט הלאומי, כביש 6, ובחשיבותו כעורק תשתית חיוני ומרכזי למדינת ישראל ולאזרחיה. אנו גאים להוביל את הפרויקט שהינו יחיד מסוגו, המחבר את הארץ לאורכה ולרוחבה, ובאמצעותו יופחתו עומסי התנועה עבור הנוסעים הרבים.”