מחבר הספר ‘להכיר את חמאס’: “הם יילחמו עד שכבר לא יהיה אף אחד”

העיתונאי ומחבר הספר 'להכיר את חמאס' שלומי אלדר על הלך הרוח בחמאס מפרוץ הלחימה: "החלק המסובך של המלחמה מתחיל עכשיו" • "ביום ההתקפה בבוקר, שאלתי את עצמי - 'מה לעזאזל האיש הזה חשב?' אז אספר לכם עוד סיפור מתוך הכלא, שמלמד משהו"
חרדים 10
א' כסלו התשפ"ד / 14.11.2023 10:47

העיתונאי שלומי אלדר, מחבר הספר ‘להכיר את חמאס’ מעריך, בשיחה ברדיו 103,  שהחלק הקשה של המלחמה נגד חמאס בעזה מתחיל עכשיו – כשהפעילות הקרקעית מעמיקה ומגיעה למרכז העצבים של ארגון הטרור.

רוצה לתרום לעמישראל? כך תצטרף למסלול הביטחוני בשירות האזרחי

“החלק המורכב והמסובך של המערכה הוא עכשיו. כשהתחילה הפצצת חיל האוויר על עזה והתחילו להוריד מבנים בשכונת רימאל ואחרים, גם אני הסתכלתי ותהיתי – למה זה נעשה בשלב הזה, והיום זה די ברור. אני חושב שמתחילת המערכה, צה”ל הכין את הכניסה של כוחות צה”ל לאזורים האלה, ואלה אזורים מורכבים מאוד. להיכנס לתוך העיר הצפופה מאוד, זה יהיה מסובך. אני חושב שהמערכה עוד לפנינו”.

לדבריו, “ברור שחמאס ספג מכה קשה, אבל לדאבוני, כמו שאני מכיר את הארגון הזה, הם יילחמו עד שכבר לא יהיה אף אחד. זה ארגון מורכב שעבר תהליך מאוד מאוד מורכב, מרגע שיחיא סינוואר השתחרר מהכלא.

“אני עובד עכשיו על גרסה חדשה לספר שלי ואני לומד המון דברים שלא ידעתי על יחיא סינוואר. אתה מבין איך האיש הזה, בעצם עוד כשהיה בכלא, נלחם על שני אנשים – חסן סלאמה ועימאד עיסא. שני אנשים מתוך הכלא שהוא ניסה להוציא אותם מהפרדה. כבר שם מתחיל המאבק שלו, ולאט לאט, עצם השחרור שלו מסיט את התנועה למקום אחר. השחרור של המחבלים ב’עסקת שליט’ זה משהו שלקח את הארגון למקום אחר. אני רואה את העניין הזה של שטיפת מוח ואת הנחישות להילחם, זה משהו שהוא מאוד באופיו של יחיא סינוואר והוא הצליח להנחיל את זה להם”.

בהמשך, סיפר: “אני לומד עכשיו על אופיו של יחיא סינוואר, וכבר ביום ההתקפה בבוקר, שאלתי את עצמי – ‘מה לעזאזל האיש הזה חשב?’ ולכן רציתי לספר לכם עוד סיפור מתוך הכלא, שמלמד משהו. את יחיא סינוואר אני אף פעם לא ראיתי ולא פגשתי.

“גם כששחררו אותו מהכלא הישראלי, בשב”כ ובאמ”ן לא ידעו עליו כלום. זה היה האיש ההוא שנעצר ב-1989 ‘כולה רצח 4 פלסטינים, שחט אותם, עינה אותם, והוא לא עניין אף אחד’. הם לא התייחסו אליו ולכן גם לא היה ויכוח אם לשחרר אותו או לא.

“אבל אני רוצה לספר לכם סיפור אחד שלמדתי עליו עכשיו והוא מאוד מאוד מהותי לגבי לאן הוא לקח את חמאס ומי הוא האיש הזה. בתקופה מסוימת הוא החליט שהוא רוצה לשחרר את חסן סלאמה ועימאד עיסא, שני מחבלים נתעבים, והוא לקח את כל האסירים בבתי הכלא והיה מוכן לקחת אותם לשביתת רעב, ולא היה אכפת לו ש-1,600 אסירים ימותו.

“הוא השביע אותם על הקוראן, לא היה אכפת לו שכולם ימותו, העיקר שהוא ישחרר את השניים האלה. כשהוא יצא מהכלא, יום אחרי השחרור, עשו איזו עצרת בעזה, הוא עמד ואמר: ‘המשימה לא הושלמה’ והוא הבטיח שהוא ישחרר את עימאד עיסא וחסן סלאמה. זה מה שניתב אותו כל הזמן. הרוע הזה שמוכן להקריב הכול, זה משהו באישיות שלו, זה טירוף וצריך להסתכל עליו כמטורף.

“כל הפגישה של חסן נסראללה ומנהיג הג’יהאד האסלאמי שישבו אז בדמשק ובביירות והצטלמו, זה לא היה משהו מתואם עם יחיא סינוואר. כשחסן נסראללה אומר שהוא לא ידע, הוא לא ידע”.

לקראת סיום השיחה, שיתף לב רם במקרה שאירע לו בזמן שהיה דובר פיקוד דרום, שקשור בחילוץ של אלדר. “אני נזכר שאחרי שחמאס כבר השתלט על הרצועה, אתה עוד ישבת עם האנשים. אז הייתי דובר פיקוד הדרום, וקיבלתי עדכון שבעצם אומר ‘יש עיתונאי ישראלי בעזה, תוציא אותו כי הולכים לחטוף אותו או להרוג אותו'”, סיפר לב רם. “אני זוכר שהרמתי לך טלפון ואתה באמת ברחת והבנת שהפעם זה באמת היה אמיתי. היום כשאתה מסתכל על חבורת המטורפים הזו, אתה מבין איך בכלל היית שם?”, שאל.

 

אלדר השיב: “ראיתי בפייסבוק שלי איזו תמונה מ-2003 או 2004 שאני באיזו הלוויה של אנשי הג’יהאד האסלאמי, כולם עם ארונות קבורה ודגלים שחורים והכול. אני תופס את עצמי ואומר ‘הייתי שם’. הייתי עיתונאי מטורף, היה לי הרבה זמן לחשוב על זה, אבל אני חושב שהיום כשאתה מסתכל על זה בדיעבד ובפרספקטיבה אחרת, אחרי מה שהיה בעוטף ישראל, אני שואל את עצמי הרבה שאלות – ‘האם לא ראיתי או כן ראיתי?’

“אבל קשה להגיד היום, ‘הנה תראו מה היה עכשיו בשבת השחורה ב-7 באוקטובר, ובואו נחשוב מה היה לפני 15 שנים’ – זה היה משהו אחר. כן, ניסו לחטוף אותי. בדיעבד, פעם מישהו שהיה הסגן של מוחמד דף, בריאיון שעשיתי איתו, אחרי שהוא עבר לפת”ח, אמר לי: ‘אלוהים אוהב אותך’. הוא אמר לי: ‘יום אחד ראיתי אותך בשייח’ רדואן והיית על הכוונת שלי ועד היום אני לא יודע למה לא לחצתי על ההדק'”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות