עונשי מאסר ב’פרשת הרבנים’ • ומה אמר השופט על הראשל”צ בקשי דורון?

יוני גרין
|
ה' תשרי התשע"ה / 29.09.2014 15:43
בית המשפט המחוזי בירושלים גזר עונשי מאסר כבדים על הרבנים שהורשעו במתן תארי רבנות פיקטיביים לאנשי כוחות הביטחון בתמורה לתשלום • השופט על הפרשה: “אחת הגדולות והמתוחכמות בארץ” • מתח ביקורת על התנהלותו של הראשל”צ אליהו בקשי דורון – שמשפטו מתנהל בנפרד – ואמר: הוא היה מודע למעשים והיה שותף למרמה

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום בצהרים (שני) את דינם של המעורבים במה שמכונה ‘פרשת הרבנים’.

השופט אמנון כהן הטיל עונשי מאסר כבדים על המורשעים בפרשה. על הרב מאיר רוזנטל, מי שהיה עוזרו של הרב הראשי יונה מצגר, נגזרו שבע שנות מאסר, על הרב יצחק אוחנה – עוזרו האישי של הרב הראשי דוד לאו –  נגזרו עשרה חודשי מאסר.

השופט אמנון כהן הגדיר את הפרשה כ”אחת הגדולות והמתוחכמות בארץ” ומתח ביקורת על הנאשמים ש”ניצלו את רצון המערכת להיטיב עם אנשיה לטובת הזדמנות עסקית להגדלת רווחיהם הפרטיים על חשבון המערכת הציבורית”.

השופט מתח ביקורת על התנהלותו של הרב הראשי לשעבר, הראשל”צ אליהו בקשי דורון, ואמר כי הוא היה מודע למעשים והיה שותף למרמה.  נגד הרב בקשי דורון הוגש כתב אישום ומשפטו מתנהל בנפרד. 

 ב’פרשת הרבנים’ נחשדו בכירים במשטרה, בצבא וברבנות הראשית, כי הנפיקו תעודות השכלה תורנית גבוהה, לאנשי כוחות ביטחון, תוך הנפקת תעודות ומסמכים כוזבים, כביכול אותם אנשים אכן עומדים בתנאי הסף, ועברו בהצלחה את הבחינות.

על סמך מצג כוזב זה, אישרו גופי הביטחון את זכאותם של אנשי הקבע והשוטרים להטבות שכר.

בעקבות הגשת כתב האישום, הוחלט במשטרה ובצבא להפסיק את מתן הטבות השכר שניתנו שלא כדין לאנשי כוחות הביטחון.

 שבעת הנאשמים שהורשעו והיום נגזר דינם הם:

• הרב מאיר רוזנטל, שימש כאחראי במכללת דרכי הוראה על הנפקת האישורים השונים, ובהמשך פעל מול הרבנות הראשית להשגת תעודות ההשת”ג (השכלה תורנית גבוהה), עבור מרבית המכללות.

רוזנטל הורשע בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, סיוע לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והלבנת הון.

השופט כהן קבע, כי רוזנטל שלשל לכיסו 2 מיליון שקל מפעילותו בתחום המכללות – הן כתשלום שקיבל ממכללות קיימות והן ובעיקר דרך תתי-מכללות שפתח בעצמו. כהן דחה את טענתו של רוזנטל, כאילו הכספים הללו נועדו מראש לצדקה ולא שימשו אותו באופן אישי. רוזנטל הפך למאכער, והוא “הנחה, תכנן ותפעל את מערכת הוצאת האישורים במכללות השונות. במסגרת זו, הנפיק בעצמו אישורים כוזבים וכן הנחה את בעלי התפקידים במכללות, אילו אישורים עליהם להכין”.

על רוזנטל נגזרו 7 שנות מאסר ו-24 חודשים על תנאי, וכן קנס על סך 500 אלף שקל.

 • הרב יצחק אוחנה שהיה מנהל מחלקת בחינות והסמכה ברבנות הראשית, הורשע ב-1,350 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, 1,350 עבירות של ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, 1,350 עבירות של מתן תעודה כוזבת, מרמה והפרת אמונים, ושבועת שקר.

על אוחנה נגזרו עשרה חודשי מאסר בפועל ו-12 חודשי מאסר על תנאי.

 • מאיר רואימי, שהקים וניהל את מכללת בית שאן. הורשע בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, מרמה.

על מאיר רואימי  נגזרו 3 שנות מאסר ו-200 אלף שקל קנס. 

 • הרב אהרון גוטסדינר, הרב של מחוז צפון במשטרה. הורשע בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סיוע לניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, לפי זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות, לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, מרמה.

על הרב אהרון גוטסדינר, סגן הרב המשטרתי הראשי לשעבר, נגזרו 4 שנות מאסר.

יתר הנאשמים – שרון אפריאט, וחיים בן חיים –  נידונו לעבודות שירות, והם ממתינים לתסקיר מבחן, בעוד גזר הדין של יוני בן ארי, המטפל בבנו שנפצע בצוק איתן’, נדחה.