“אינם שונים מהמחבלים”: בישראל רותחים על הצלמים שתיעדו הטבח

תגובות חריפות בישראל על התחקיר שחשף כי צלמים של כלי תקשורת בינלאומיים ליוו את הטבח • בני גנץ: "עיתונאים שידעו על הטבח לא שונים ממחבלים" • ליברמן: "הצלמים ומעסיקיהם שותפים לטבח בשבת השחורה, כולם נושאים באשמה. כולם צריכים לעמוד לדין"
חרדים 10
כ"ה חשון התשפ"ד / 09.11.2023 12:26

בישראל מגיבים בחריפות לתחקיר שפרסם אתר ‘הונסט ריפורטינג’ HonestReporting ממנו עלה, כי צלמים שעבדו עבור סוכנויות ידיעות וכלי תקשורת בינלאומיים מוכרים, פעלו לצד מחבלי חמאס שביצעו את הטבח ב’שבת השחורה’.

חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, אמר: “אם היו עיתונאים שידעו על הטבח, ששתקו וצילמו בזמן שילדים נטבחו – הם אינם שונים מהמחבלים ודינם חד הוא”.

יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן: “הצלמים ומעסיקיהם שותפים לטבח בשבת השחורה, כולם נושאים באשמה. כולם צריכים לעמוד לדין”.

מערך ההסברה הלאומי שבמשרד ראש הממשלה דורש כי תינקט פעולה מיידית בנוגע ל”צלמים בשירות חמאס”. בהודעה שפרסם נכתב: “רואה בחומרה רבה את תופעת הצטרפותם של צלמי עיתונות העובדים עם כלי תקשורת בינלאומיים, לסיקור מעשי הטבח האכזריים של מחבלי חמאס, ביום שבת 7/10/2023 ביישובי עוטף עזה.

“אנשי תקשורת אלו הינם שותפים לפשעים נגד האנושות. מדובר בפגיעה בכללי האתיקה המקצועית. לשכת העיתונות הממשלתית הוציאה הלילה מכתב דחוף לראשי מערכות התקשורת בהן מועסקים צלמים אלו, וביקשה הבהרות בעניין. מערך ההסברה הלאומי דורש כי תינקט פעולה מיידית”.

מהתחקיר עולה התהייה: מה עשו הצלמים על הגבול בין עזה לישראל באותו בוקר של הטבח, האם הגעתם תואמה מראש עם מחבלי חמאס, והאם ידעו מראש פרטים חלקיים מהטבח המתוכנן.

בתחקיר צוינו ארבעה שמות של צלמים. אחד מהם, חסן א-צליח, עובד פרילנסר  – שאף חצה את הגבול לשטח ישראל יחד עם המחבלים.

הוא צילם טנק בוער והסתנן לקיבוץ כפר עזה. א-צליח תיעד בחשבון הטוויטר שלו את עצמו מול טנק הישראלי. הוא לא לבש אפוד עיתונות או קסדה. בעבר הצטלם מחובק עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

שני צלמים אחרים, עלי מחמוד וחאתם עלי, הוצבו במקום במטרה לצלם ישראלים שנחטפו לעזה. מחמוד תיעד את הטנדר שנשא את גופתה של הצעירה שני לוק הי”ד, עלי צילם תמונות של חטופים אחרים.

בהמשך הוסרו שמות הצלמים ממאגר הנתונים של הסוכנות.

גם סוכנות גדולה אחרת פרסמה תמונות משני צלמי עיתונות שהיו גם הם בגבול בזמן מתקפת חמאס. אחד מהם אף צילם התעללות של אזרחים עזתים בגופת חייל שהוצאה מהטנק. אחת מתמונות אלא אף תויגה כ”תמונת היום” של הסוכנות.

בינתיים הצלם חסן א-צליח, הבין כי חייו מצויים בסכנה. בערוץ שהוא מפעיל ברשת הטלגרם כתב: “אני נתון כעת לקמפיין הסתה גדול בתקשורת הישראלית, לאחר שסיקרתי את המלחמה המתמשכת בעזה. לנוכח ההסתה התקשורתית השיטתית הזו כלפי, אני מטיל אחריות על הרשויות הרלוונטיות ומזהיר מפני פגיעה בצוותי העיתונות ובסוכנויות ידיעות מקומיות הפועלות ברצועת עזה”.

דובר ה-CNN מסר בתגובה לפרסום התחקיר: “אנו מודעים לדברים ולתמונות שמשוייכות לחסן א-צליח – צלם שעבד באופן עצמאי. אמנם לא מצאנו בשלב הזה סיבה לפקפק בעבודה העיתונאית שהוא עשה עבורנו, אך למרות זאת החלטנו להשעות את כל הקשרים איתו”.

מסוכנות ידיעות נמסר: “אנו משתמשים בתמונות של פרילנסרים ברחבי העולם, כולל בעזה. חסן א-צליח היה פרילנסר ועבד לפעמים עבורינו. תפקיד הסוכנות הוא לאסוף מידע על אירועי חדשות ברחבי העולם, בכל מקום שבו הם מתרחשים, גם כשהאירועים האלה הם נוראיים ועם המוני נפגעים”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות