התוכנית של גולדקנופף לשיקום היישובים בעוטף שנפגעו בטבח נחשפת

שר הבינוי והשיכון הגיש לראש מנהלת 'תקומה' את תכנית השיקום של משרד הבינוי והשיכון לתושבי היישובים שנפגעו במתקפת הטרור • לפי התוכנית, ירכשו יותר מ-1,000 מבנים זמניים שיפוזרו ביישובים מארחים, הקרובים ככל האפשר למקום מגוריהם הקודם
יוני גרין
ט"ז חשון התשפ"ד / 31.10.2023 19:19

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הגיש לראש מנהלת תקומה משה אדרי, מסמך עקרונות עם תכנית סיוע עבור הקהילות של מפוני העוטף לטווח הזמן הארוך והבינוני.

על פי התכנית, תושבי עוטף עזה שפונו מבתיהם לאחר האסון הכבד ב’שבת השחורה’ יפונו באופן זמני למתחמי קראווילות במקומות הבאים: מפוני בארי – יעברו לחצרים, ניר עוז – לחצרים או להב, חולית – לרביבים, כפר עזה – יעברו לדורות, רוחמה או בית קמה, ובנוגע למפונים מנחל עוז – המקום טרם נקבע.

יתר הישובים יחזרו ליישוביהם בגמר הלחימה, שם יוקמו שכונות זמניות בתוך הישוב עבור הבתים שנפגעו.

השר גולדקנופף מציין במכתבו, כי יש לבצע בהקדם, עוד בטרם גמר הלחימה, סקר הנדסי בנוגע למצב המבנים והתשתיות.

על פי התכנית שמציע שר הבינוי והשיכון במכתבו, יש לפעול בשני מסלולים עיקריים – האחד, מסלול אתרים זמניים לקהילות אשר התשתיות הפיזיות שלהם ספגו מהלומה קשה (בהם זמן השיקום הוא ארוך יותר); והשני, מסלול שיקום בתחום יישובי המקור (בתום הלחימה), עבור הקהילות שהתשתיות הפיזיות שלהם במצב טוב באופן יחסי.

לפי התכנית, אתרים אלה ימוקמו בקיבוצים מאמצים בנגב המערבי ו/או בתחומי המועצה, וזאת מתוך רצון להחזיר את הקהילות בהקדם לקרבת הקיבוץ המקורי. כך, עם גמר הלחימה יוכלו להשתלב במעגל החיים הקבוע שלהם: עבודה, לימודים ושמירה על הקהילה.

עקרון העל של תכנית השיקום הוא שימור הקהילות וחיזוקן כערך עליון, וזאת משום ש”לכל ישוב יינתן המענה המתאים ביותר עבורו, על מאפייניו הקהילתיים והפיזיים, וכי כל החלטה תתקבל בשיתוף פעולה ובשקיפות מלאה עם הקהילות”.

על כן, מדגיש השר במכתבו, את הצורך לדייק את התכנית בשיתוף עם הקהילות.

עוד מציין השר במסמך, כי יש לבצע הזמנה מידית של כ-1,000 מבנים לדיור עבור 5 האתרים הזמניים בשני דגמים קבועים של 100 מ”ר ו-50-מ”ר – דבר שאמור לייעל משמעותית את הפריסה בשטח. בנוסף, מדברים במשרד על הקמה של מבני ציבור לשימוש הקהילה.

בשל דחיפות הנושא, משרד הבינוי והשיכון החל לקדם מימון לתכנון בחצרים, להב, בית קמה, דורות, ברור חיל ורוחמה – אלו האתרים שהוצגו על ידי הקהילות והמועצות האזוריות כאופציונליים להקמת אתרים זמניים בתחומם.

יש להדגיש, כי התכנון שנעשה באתרים אלה הוא עבור שכונות קבע. ככל ויוחלט לשכן בהם קהילות מיישובי העוטף, ניתן יהיה להמיר התכנון לתכנון של מחנה זמני.

מבחינת התקציבים שידרשו בתכנית, צוין במכתב, כי לרשות משרד הבינוי והשיכון עומדות יתרות תקציב מתאימות לצורך תחילת הליך הפיתוח וזאת מבלי להידרש לתקציבים תוספתיים. ככל שהמינהלת תאשר למשרד להתחיל לקדם את התכנון ואת הפיתוח – המשרד יכול להתחיל לעשות זאת באופן מיידי.

השר גולדקנופף מציין כי רכישת המבנים תעשה באופן מרוכז על ידי מנהלת תקומה, ומדגיש כי יש להתחיל בביצוע הרכישה באופן מיידי.

“ידועה למשרד עמדת גורמים שונים אשר סבורים כי אין נחיצות לאתרים הזמניים בעת הזאת, וזאת מתוך חשש בלתי מבוסס בדבר השימוש במבנים לאחר חזרת הקהילות ליישוביהם. משרד הבינוי והשיכון, על כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים, ובראשם המינהל להתיישבות הכפר, חולקים על עמדה זו וסבורים שלא ניתן לקיים הליך שיקום ראוי ומתאים ללא אתרים זמניים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות