נדיר: לראשונה מזה עשרות שנים – אלפים עלו לקבר בנימין בן יעקב 

אחרי שהמצב הבטחוני לא אפשר עלייה לקבר רחל אמנו בבית לחם: אלפים עלו אל קבר בנה בנימין • שערי הקבר, הממוקם בין הרחובות שטראוס וישעיהו במרכז ירושלים, נפתחו לראשונה מזה עשרות שנים לכניסת מתפללים
יוסף גרינבוים
י"ד חשון התשפ"ד / 29.10.2023 12:59

יום ההילולא של רחל אמנו ובנה בנימין: ביום חמישי האחרון, י”א בחשוון – שהוא גם הילולת רחל אמנו וגם יום הולדתו ופטירתו של בנימין בנה – התחדשה העלייה המסורתית לקברו של בנימין בירושלים.

מרגישים במצוקה או בחרדה בגלל המלחמה? כאן תוכלו לקבל עזרה

החל מיום רביעי, ועד לבוקר יום שישי, עלו אלפים רבים אל הציון, הממוקם בין הרחובות שטראוס וישעיהו במרכז העיר ירושלים.

לאחר שנים רבות של הזנחה ועמידת המבנה על סף התפוררות – נפתחו שעריו לראשונה לכניסת מתפללים. זאת, כאשר עמותת ‘בנימין בן יעקב ורחל’ בשיתוף פעולה עם ארגון ‘האיחוד היהודי’ (Jews United) בראשות הרב שמואל גראד, בתיאום מלא עם הרשויות המקומיות, הכשירו את המקום לקראת עליית ההמונים ביום ההילולא.

האלפים, מכל החוגים וקהילות ישראל, הגיעו לתפילת רבים, כאשר מצד אחד של הקבר הוקצתה רחבה מיוחדת וכניסה נפרדת לנשים, בעוד חזית הקבר שימשה הרחבה הגדולה לגברים.

ילדי הת”תים עלו אחר הצהריים כדי לומר פרקי תהילים להצלחת עם ישראל, וביציאתם חולקו לידיהם מיני מתיקה. כמו כן הוצבו לרשות המתפללים שתיה ועוגות משך כל היממה, ובשעות האחרונות הנעימו בעלי מנגנים, יחד עם המתפללים, בשירה וריקודים.

למבנה העתיק ייחוס ומסורת יהודית עתיקה שהועברה מדור לדור המחזקים ומאששים את מיקום קברו של בנימין בן יעקב ורחל, לצד המקורות המופיעים למעלה מ-2000 שנה, כגון ב’ספר הישר’ ועוד רבים.

על המקום הזה הצביע הגר”א כי זהו ‘פתחא דקרתא’ בנחלת בנימין בו נקבר, על פי הכתוב: “את שנים עשר בני יעקב קברו בני ישראל איש באחוזת בניו; איש בעיר בניו קברו בני ישראל את אבותם” (ספר הישר, יהושע פרק אחרון).

“אין לתאר את גודל השעה והזכות ליטול חלק בהכשרת המבנה הקדוש ציונו של בנימין בן יעקב בפתחא דקרתא (פתח העיר) השוכן בלבה של ירושלים”, אומר הרב גראד, “קיבלנו פניות רבות מרבנים, מקובלים, אדמו”רים ואנשי הישוב הישן בירושלים שסיפרו על הקשר שלהם למקום הקדוש עוד לפני קום המדינה, ואף מאות שנים אחורה במסורות שעברו מאבן לבן. בימים קשים כאלו על העם היהודי אנו תפילה כי התפילות הרבות שעלו במקום ביום ההילולא יעשו רושם גדול בשמים לישועת עם ישראל ונזכה באחדות עם ישראל לקרב ביאת גואל צדק”.

מלבד הטיפול לחיזוק ושימור המתחם כמקום קדוש והיסטורי לעם היהודי, פועל הרב גראד עם ראשי עמותת ‘בנימין בן יעקב ורחל’ בשלל ערוצים ובקרב הגורמים הרלוונטיים, כדי להאיץ ולקדם את השיפוצים היתרים והכשרת המקום, בתיאום ואישור מהנדס, לקראת פתיחת שעריו גם בימות השבוע.

צילום: זאביק פרידמן
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות