“חמאס לא רוצה במערכה”: ציטוטים מדיונים סגורים של הצבא נחשפים

הציטוטים מהדיונים הסגורים של הצבא בחודשים שלפני מתקפת הפתע נחשפים • הרמטכ"ל: "חמאס לא מעוניין במערכה" • השב"כ: "סינוואר רוצה להרגיע"
חרדים 10
י"ב חשון התשפ"ד / 27.10.2023 00:28

כבר 20 ימים מדובר על המחדל שהוביל למתקפה הרצחנית של חמאס בשמחת תורה – והערב (חמישי) מסך העשן מתחיל להתפזר בנוגע למה שקרה בצמרת המדינית והביטחונית של ישראל בחודשים שקדמו לה.

הרמטכ”ל, שב”כ, אגף המודיעין של צה”ל – כולם הרגיעו את הדרג המדיני בדיוני הערכות מצב בשנה האחרונה ואמרו שבחמאס לא מעוניינים בהסלמה.

כתבת חדשות 13 מוריה אסרף וולברג חשפה כי בחודש ספטמבר האחרון,  לקראת חגי תשרי, התקיימה הערכת מצב ביטחונית, במהלכה אמרו בכירי מערכת הביטחון: “פני חמאס להסדרה אזרחית. חמאס ישיג פופולריות באמצעות צעדים אזרחיים ולא באמצעות מבצע צבאי”.

השב”כ טען בדיון, כי בשלה העת אצל סינוואר להרגיע את המצב, הוא רוצה לאכוף את ההפגנות על הגדר, ללא הצלחה.

בדיון בחודש מרץ אמר הרמטכ”ל הרצי הלוי: “חמאס לא מעוניין במערכה, אך מבין שהיא מתקרבת”.

כוונתו של הלוי, ככל הנראה, היא לסבב נוסף – ולא למלחמה. אלא שבמהלך מבצע ‘מגן וחץ’ כונסה הערכת מצב נוספת. נציג שב”כ אמר: “חמאס דוחק בג’יהאד להפסיק את הלחימה כי הוא לא רוצה להיכנס למערכה”.

הסבב הזה נגמר כעבור כמה ימים. ביום ירושלים – אז התכנסו ראשי מערכת הביטחון לעוד הערכת מצב שבו כבר נעשה שימוש במסקנות המבצע.

באגף המודיעין בצה”ל היו בטוחים: “חמאס ראה מה קרה לג’יהאד ב’מגן וחץ’. הוא לא רוצה להיכנס לסבב”.

הצטרפו להערכה הזו ואמרו בדיון נוסף שהתקיים אחרי המבצע במהלך חודש מאי: “חמאס הבין שלטובתו לא להעביר את עזה ולמקד מאמצים ביהודה ושומרון”.

כשלושה שבועות לפני המתקפה, שר הביטחון יואב גלנט העריך: “חרף היציבות הביטחונית מול עזה, ישנם איתותים מחמאס לחידוש צעדות השיבה, גם אם ללא כוונה ממשית להוציא אותן לפועל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות