לפיד הציג את התקציב: “עיכוב מע”מ 0 – בגלל אינטרסנטים”

האוצר הציג את התקציב החדש: "התקציב הנוכחי הוא תקציב של תקווה והבטחה. לפני שנתיים אמרתי 'באנו לשנות'. עכשיו השינוי הזה מתרחש" • על חוק מע"מ 0: "חבל שגורמים אינטרסנטיים גרמו לעיכוב מסיבות פוליטיות צרות"
ד' תשרי התשע"ה / 28.09.2014 15:58

לאחר ימים ארוכים שכללו חילוקי דעות, פגישות, הבנות ואי הבנות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר יאיר לפיד, כינס היום (א’) לפיד מסיבת עיתונאים במהלכה הציג את עיקרי התקציב המתוכנן לשנת 2015.

לפיד סיפר כי ההסכמות על התקציב הושגו במהלך פגישתו האחרונה עם ראש הממשלה, זו שנערכה ביום רביעי ערב ראש השנה.

לדבריו, התקציב יובא לממשלה מיד לאחר צום יום הכיפורים. “זהו תקציב בעל בשורה חברתית, בלי העלאות מסים, עם תוספות משמעותיות לא רק לביטחון אלא גם למשרדים החברתיים. תקציב שמזרים משאבים לשיפור החינוך, הבריאות, הרווחה, הבטחון האישי – כל מה שנוגע בחייהם של אזרחי ישראל, הן ממהשכבות החלשות והן ממעמד הביניים”, הכריז לפיד. כזכור, התקשר הבוקר (א’) שר החינוך שי פירון לח”כ יעקב אשר ובישר לו כי נושא הצהרונים הסתדר על הצד היותר טוב ומבלי שההורים ייאלצו לשלם עליו סכום משמעותי. מן הסתם הצהרונים נכללו בבשורה “החברתית” עליה דיבר לפיד היום.

“אם התקציב הקודם היה תקציב של משבר, התקציב הנוכחי הוא תקציב של תקווה והבטחה. לפני שנתיים אמרתי ‘באנו לשנות’. עכשיו השינוי הזה מתרחש. מפני שתקציב הוא לא רק על מספרים. תקציב הוא לא רק על משמעת פיסקלית. תקציב הוא על ילדה שפגשתי בירוחם שעשתה לי מצגת מדעית בלתי נשכחת, על שתי נשים במגדל העמק שרוצות לפתוח עסק קטן, על השילוב בין הסכם הגג שחתמנו לבניית 7,500 יחידות דיור בקריית גת שייתן אלפי מקומות עבודה בשכר גבוה לתושבי האזור. תקציב הוא קודם כל ולפני הכל הכלי שלנו לתת לילדים שלנו חינוך טוב יותר והזדמנויות שלא היו לנו, לתת להורים שלנו טיפול רפואי ואת האפשרות להזדקן בכבוד, לתת לעצמנו עוד מקומות עבודה, עוד מנועי צמיחה, עוד הזדמנות להיזכר, כמו שנזכרנו במהלך מבצע צוק איתן, שמדינת ישראל היא פרויקט משותף של כולנו: ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, כל מי שמוכן להטות שכם”.

לדבריו, עקרונות התקציב כוללים את ההסכמות הבאות: לא יועלו מסים, תקציב הביטחון יגדל ב-6 מיליארד שקל, רובם בהוצאה חד פעמית. התקציביים החברתיים יגדלו באופו משמעותי ויוצאו לפועל שורה של תוכניות למען השכבות החלשות ומעמד הביניים הישראלי. הגירעון יעלה ל-3.4%.

“התוכנית המקורית שלנו לפני מבצע צוק איתן היתה להעביר את התקציב עם יעד גרעון של 3%”, אמר לפיד, אבל, המשיך ואמר, “בואו נשים רגע את הדברים בפרופורציות: כשנכנסתי לתפקידי כשר האוצר מצאתי משק עם תחזית גירעון של מעל 5%. הבור התקציבי עמד על קרוב ל-35 מיליארד שקל. את התקציב 2013-4 הגשנו עם יעד גירעון של 4.65% והוא כלל סדרה של צעדים קשים לציבור הישראלי. במקום לעשות את כל מה שנבחרנו בשבילו, את כל מה שלמענו ולשמו הלכנו לפוליטיקה – לעזור לשכבות החלשות ולמעמד הביניים, להתניע תהליכים ותוכניות שישפרו את חייהם של אזרחי ישראל – היינו צריכים אז לעסוק בפעולות לחילוץ המשק. לפני צוק איתן היה הגירעון בפועל 2.6% בלבד, פחות מהיעד. המשק הישראלי היום הוא שוב חזק, בנוי על יסודות בריאים, התעסוקה היא מהגבוהות בעולם המערבי והצמיחה ל-2015 למרות ההאטה שחווינו בחודשים האחרונים- עדיין צפויה להיות גבוהה יותר מאשר רוב מדינות אירופה”.

“במקום להעלות מסים נרחיב את הגירעון באופן מדוד וסביר, נייעל את המגזר הממשלתי, ונביא כסף ממקורות אחרים כמו הקרן הקיימת לישראל, שהגיע הזמן להכפיף אותה, לחוק יסודות התקציב. אנחנו נגבה יותר ממשאבי הטבע, נמשיך את השיפור המתמשך בגביית המסים, שבה נחלנו לא מעט הצלחות בשנה האחרונה, נמשיך בסגירת הפרצות ותכנוני המס ובמלחמה בהון השחור. בתקציב שאנו מגישים יש מנועי צמיחה חזקים במיוחד. הוא שם דגש כמו שלא שמו פה מעולם על העסקים הקטנים והבינוניים – החל מהקלות מס ועד אשראי זול במיוחד, מפני שעסקים קטנים הם בכל העולם מנוע צמיחה מרכזי של המשק”.

באשר לתקציב הבטחון אמר לפיד כי “תקציב 2015 צריך לתת פתרונות לבעיות הביטחון הייחודיות של מדינת ישראל, כפי שהן באו לידי ביטוי במבצע צוק איתן. את הוצאות צוק איתן שעומדות על 7-8 מיליארד שקל נשלם כבר בשנת 2014. לתקציב הביטחון ב-2015 יתווספו 6 מיליארד שקל שמעלים אותו לסף של 57 מיליארד שקל. אני יודע שהמסורת היא שמשרד האוצר תמיד רוצה לקצץ בביטחון, אבל זה לא היה המקרה הפעם. מערכת הביטחון יכולה וצריכה להתייעל, אבל מהרגע הראשון הבהרנו שאנחנו לא מכירים בכך שיש פה סיטואציה ייחודית. 4 מיליארד שקלים מהתוספת יובאו כהוצאה מיוחדת שאינה נכללת בתקרת ההוצאה הממשלתית. זה מאפשר לנו להגיש תקציב שמרחיב באופן ניכר את השירותים החברתיים”.

אשר לאפשרות לפיה יפרוש מהממשלה באם לא יעבור חוק מע”מ 0 הבהיר לפיד כי “ממשלה שלא מסוגלת להעביר חוקים לא יכולה להתקיים ולכן לא אני לא אצטרך להתפטר אם לא יעבור מע”מ 0. לא אצטרך להתפטר, הממשלה תתפורר מעצמה. חבל שגורמים אינטרסנטיים גרמו לעיכוב התוכנית מסיבות פוליטיות צרות למרות שהם יודעים שהתוכנית תשנה את שוק הדיור ותוריד מחירים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות