“דואבים”: בעולם הרבני והפוליטי סופדים למרן הגרב”מ אזרחי זצ”ל

"היה לאורך עשרות שנים מעורר ומקרב להבנת והעמקת התורה ומתוך המאור שבה החזיר רבים למוטב" • רבנים ואישי ציבור סופדים לזקן ראשי הישיבות בדורנו, הגרב"מ אזרחי זצ"ל, ראש ישיבת 'עטרת ישראל'
יוסף גרינבוים
י"א חשון התשפ"ד / 26.10.2023 11:06

זקן ראשי הישיבות, זקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה וראש ישיבת ‘עטרת ישראל’, הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ”ל, נפטר הבוקר (חמישי) בגיל 94.

מרגישים במצוקה או בחרדה בגלל המלחמה? כאן תוכלו לקבל עזרה

העולם הרבני והפוליטי סופד:

הרב הראשי הגר”ד לאו: “יחד עם כל בית ישראל בארץ ובתפוצות אנו אבלים ומבכים מרה על הסתלקותו הבוקר של מרן ראש הישיבה הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק”ל אשר הנהיג את עולם הישיבות ביד רמה ממרום גילו. רבי ברוך מרדכי זצ”ל היה מיוחד בחיות בלימוד התורה והנחיל תורה לכל כלל ישראל. כיתת רגליו בכל העולם בגיל מבוגר ובריאות רופפת למען הפצת תורת ה׳ והיה לאורך עשרות שנים מעורר ומקרב להבנת והעמקת התורה ומתוך המאור שבה החזיר רבים למוטב. נשבה ארון האלוקים, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'”.

הראשון לציון הגר”י יוסף: “‘וי לארעא דישראל דחסרא גברא רבה’. שמעתי בכאב ובצער עמוק על הסתלקותו מאיתנו של שריד אחרון לדור דעה, מרן ראש הישיבה גאון ישראל, הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ״ל ראש ישיבת ׳עטרת ישראל׳, תורה אגוני מגנא ואצולי מצלא ועם ישראל איבד עמוד של תורה והגנה דווקא בימים בהם הוא זקוק להם יותר מכל.

עשרות אלפי תלמידיו למעלה משבעים שנה של הרבצת תורה ממשיכים את מורשתו ומושפעים מתורתו ומדרכו המיוחדת בחדוות התורה והשקיעות בלימוד שהוא היה דוגמה מהלכת לה כל ימי חייו.

המקום ינחם את משפחתו הכבודה ותלמידיו הרבים ויה״ר שיעתיר בתפילה ממקום מושבו בשמי מרום על עם ישראל הנתונים בצרה ויקוים בנו מה שנאמר ובילע המוות לנצח ומחה ה׳ אלוקים דמעה מעל כל פנים אמן”.

תנועת דגל התורה פרסמה הודעת אבל: “אבלים ודואבים בהיוודע הבשורה המרה על פטירתו של מרן ראש ישיבת עטרת ישראל הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק”ל, חבר מועצת גדולי התורה. אשר העמיד במשך עשרות שנים אלפי תלמידים בתורה ויראת שמיים עם מורי דרכינו, ונשא על כפיו את עול עם ישראל ושל תנועתינו הקדושה. גדולה האבידה ואין לה תמורה”.

יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני נשא דברים בפתח ישיבת הוועדה: “בדרך לירושלים קיבלתי את הבשורה המרה, והאמת היא שחשבתי לבטל את הישיבה משום כבודו, שאלתי חבר מועצת גדולי התורה אצלינו והוא אמר שמכיוון שזה שעת חירום לעם ישראל ומדובר בדיונים דחופים, וגם ההלוויה היא לא בשעות הללו אז לקיים את הישיבה”.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: “ברוך דיין האמת. צער רב ויגון קודר בכל שדרות היהדות הנאמנה על הסתלקותו לשמי מעלה של מרן ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוקללה”ה, חבר מועצת גדולי התורה וראש ישיבת עטרת ישראל. מרן זצוק”ל הנהיג בגאון ובתפארת את ישיבת עטרת ישראל והיה מורה דרך לרבבות תלמידיו ושומעי לקחו. זכתה ירושלים שהיה ממנהיגה הרוחניים במשך שנות דור והשפיע עלינו מתורתו וקדושתו. יְרוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה אָבְדָה כְּלִי חֶמְדָּתָהּ”.

שר הבינוי והשיכון  יצחק גולדקנופף, יו”ר יהדות התורה: “יחד עם כל בית ישראל קבלתי בתדהמה את הבשורה המרה על הסתלקותו לגנזי מרומים של ראש ישיבת ‘עטרת ישראל’ מרן הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק”ל בעל ה’ברכת מרדכי’, מגדולי מעתיקי השמועה בדור האחרון, שכל חייו היו מוקדשים לתורה, עבודת ה’, ואהבת ישראל לכל יהודי באשר הוא. העמיד דורות רבים של תלמידים בישיבה הקדושה ‘עטרת ישראל’, זכה להרבות חיילים רבים לתורה, עמד בעוז ובגבורה כנגד המבקשים לחבל בכרם ישראל ובחומות השבת. אני שולח את תנחומיי לבני משפחתו ולתלמידיו הרבים שהלכו לאורו. ‘תּוֹרָה תּוֹרָה חִגְרִי-שָׂק, וְהִתְפַּלְּשִׁי בַּעֲפָרִים אֵבֶל יָחִיד עֲשִׂי לָךְ, מִסְפַּד תַּמְרוּרִים'”.

תנועת ש״ס פרסמה הודעת אבל בה נאמר: “ש”ס ובראשה מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה שליט״א, יו״ר התנועה הרב אריה דרעי, נציגיה ופעיליה, מבכים מרה את פטירתו של זקן ראשי הישיבות משיירי כנסת הגדולה, גאון מופלג בכל מכמני התורה, שריד לדור דעה אשר הרביץ תורה לאלפים ורבבות למעלה משנות דור מתוך חדווה של תורה והשיב רבים מעוון, ידיד אמת לתנועת ש״ס הק׳ ונושאי דגלה מאז היווסדה והיה לעזר ואחיסמך לבני עדות המזרח לגדלם ולרוממם, מגדולי ופארי הדור מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק״ל ראש ישיבת עטרת ישראל, חבר נשיאות ועד הישיבות וחבר מועצת גדולי התורה אשר התבקש הבוקר לישיבה של מעלה והוא בן צ״ד שנים.

“מועצת חכמי התורה ותנועת ש״ס אבלים יחד עם אלפי תלמידיו וכל בית ישראל על האבדן הגדול לעולם התורה והישיבות, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה׳”.

יו״ר ש״ס אריה דרעי: “אבל יחיד עשי לך! בלב מורתח מצער ויגון קיבלתי הבוקר את הבשורה המרה על הסתלקותו של מרן ראש הישיבה הגרב״מ אזרחי זצוק״ל.

מאז היותי נער בישיבה זכיתי לקרבתו האישית והלבבית ולאורך כל הדרך ליווה אותי בעיצה ותושיה להמשיך לפעול למען עולם התורה והישיבות בכל האתגרים שהיו. ראש הישיבה זצוק״ל היה ידיד אמת לתנועת ש״ס ונושאי דגלה והביע את תמיכתו הנלהבת בפעולותיה הכבירות להקמת עטרת תפארת יהדות ספרד, והגיע לכל הכנסים שלנו שם נאם את נאומיו המהדהדים שהפיחו עיזוז בלב כולם.

איבדתי היום מורה רוחני וידיד נפש גדול אשר היה לי כאב רחום. בכל משעולי התקופות בחיי, הוא היה בין הראשונים שדאג להביע דברי חיזוק ועידוד. פעמים רבות שהיה טורח עד לביתי כדי לחזק את רוחי להמשיך בעשיה. נפשי נקשרה בנפשו, בעיצותיו המחכימות, בתמיכתו ועידודו, באהבת הבריות שהיתה טבועה בו ובאהבת התורה שהיתה חדורה בו. גדולה האבידה עד מאד. אוי מי ייתן לי תמורתו”.

שר הרווחה יעקב מרגי: “נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים וְנִשְׁבָּה אֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ. יחד עם כל בית ישראל אני כואב ודואב על הסתלקותו לגנזי מרומים של מרן ראש הישיבה, הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק”ל, זקן מועצת גדולי התורה וראש ישיבת עטרת ישראל. במשך עשרות בשנים הרביץ תורה לרבים והעמיד דורות של אלפי תלמידים”.

סגן שר החקלאות ח”כ משה אבוטבול: יחד עם כל בית ישראל, קבלתי בתדהמה את ההודעה המרה על פטירתו של מרן ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון הגדול הרב ברוך מדרכי אזרחי זצוק”ל. דמעות צער וגעגועים, למר”ן ראש הישיבה. העיר בית שמש חייבת לו את התפתחותה הרוחנית, שכראש עיר תמיד עודדני לפתח ולטפח הקמת ישיבות ותתי”ם בעיר .

“בביקורי אליו לאחרונה כח”כ ויו”ר השדולה למען השבת, חתם וחיזק את הצורך בשמירת השבת בפרט בשעון החורף חבל על דאבדין”. .

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: “מפני הרעה נאסף הצדיק. בצער רב ובכאב גדול אנו מתבשרים על הסתלקותו לגנזי מרומים של שריד לדור דעה זקן ראשי הישיבות מרן הרב ברוך מרדכי אזרחי.

מרן השקיע את כל ימיו ללימוד התורה הקדושה ולהרבצתה ברבים והעמיד תלמידים הרבה. דאג לחיבור בין המגזרים במסגרת מחנה בני תורה אותה הקים. אני שולח תנחומים למשפחתו ולרבבות תלמידיו”.

ח”כ ארז מלול, בוגר ישיבת ‘עטרת ישראל’: “יום עצוב מאוד. עם ישראל איבד היום את ענק מגדולי הענקים. שריד לדור דעה. הראש ישיבה שלי שזכיתי שנים לשמוע ממנו שיעורי תורה. אבידה שאין לתאר”.

ראש העיר ירושלים משה ליאון כתב: “יחד עם כל בית ישראל אני כואב את הסתלקותו של זקן מועצת גדולי התורה מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ”ל. זכה להיוולד בירושלים וגר בה כל חייו. הקדיש את כל כוחו להעמדת עולם הישיבות והעמיד רבבות תלמידים. אני בטוח שהרב ימשיך להיות מליץ יושר על כולנו – בפרט בתקופה מורכבת זו. ירושלים תנציח את דמותו ואת מורשתו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות