“מדיניות כושלת, עשו אותו הדבר”: עפר שלח סוגר חשבון עם בנט ולפיד

עפר שלח, ח"כ לשעבר וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, שוחח עם ינון מגל ויצחק בריק על המלחמה מול חמאס • "אלמלא קריסה מוחלטת מודיעינית והגנתית, לא היינו מגיעים לאירוע הזה. היינו מגיעים אולי להתקפה שהייתה נגמרת בתוצאות איומות, אבל לא בפרופורציה המטלטלת של היום"
חרדים 10
ט' חשון התשפ"ד / 24.10.2023 11:51

מה יעלה בגורל התמרון הקרקעי של כוחות צה”ל ברצועת עזה? מתי הוא יחל?

כך תלמדו בחירום: המחוז החרדי מציג חומרי למידה ומאגר שיעורים

עפר שלח, חבר כנסת לשעבר וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס היום (שלישי) לדברים בשיחה עם ינון מגל ויצחק בריק ב-103FM.

“אני חושב שהסיפור הוא לא אם יהיה תמרון קרקעי, הוא יהיה, השאלה היא כיול הציפיות שלנו לגבי הישגיו, ואני חושב שפה נוצרת מגמה מאוד בעייתית שהיא בלתי נמנעת אולי. התמרון הקרקעי הפך מ־2006 לא לכלי אופרטיבי שמחזיקים בארסנל, אלא למבחן של אופי ונחישות. זה יוצר בקרב הציבור תחושה שאם לא נתמרן איבדנו את הרצון לחיות במזרח התיכון, ומצד שני ציפייה שהתמרון יפתור כל צרה. זה לא נכון וזה לא נכון, צריך לעשות מהלך קרקעי באשר הוא משיג את המטרה”.

הוא הוסיף: “הפעילות הצבאית יכולה להרוג מחבלי חמאס ולפגוע בתשתיות שלהם. כל הדיבורים על מיטוט והמילים שאין להן תרגום לשפה צבאית, לא צריך להשתמש בהן. יש השמדת האויב אם הולכים לכל מחילה, זוחלים בה והורגים אותה. אני מאוד מציע לא לעשות את הדבר הזה, התוצאות של זה יהיו הרות אסון. זה יהיה בלתי אפשרי לחיות לצדו של ארגון שזה מה שעשה לנו. יש לכך הרבה מאוד אספקטים, ואחד מהם הוא השמדה מרבית של יכולתו הצבאית”.

על הסיבה בגינה החלה המלחמה – אמר שלח: “ממדיניות שביקרתי אותה בזמן אמת, הגענו לזה ממדיניות של עשר שנים לחיזוקו של חמאס. ממשלת בנט־לפיד עשתה את אותו הדבר, אבל נתניהו היה ראש הממשלה רוב הזמן. מדיניות מפורשת שאמרה ‘נתמוך בחמאס’.

“אלמלא קריסה מוחלטת מודיעינית והגנתית, לא היינו מגיעים לאירוע הזה. היינו מגיעים אולי להתקפת חמאס שהייתה נגמרת בתוצאות שהיו נראות לנו איומות, אבל לא בפרופורציה המטלטלת של היום. הייתה מדיניות כושלת שגידלה את החמאס, וכשל מודיעיני וצבאי ב-7 באוקטובר.

“אני רואה בהתנהלות נכונה הזדמנות נכונה לצאת מתוך הזוועה הזו לכיוון חדש, שמכתיבים אותו האמריקנים.

אני מסתכל קודם כל על ההגדרה של עצמנו, משם נגזור את הפתרון. המדינה לא תוכל להיות אף פעם מדינה שישראל אינה שולטת על גבולותיה. אנחנו צריכים להתחיל מההסתכלות שלנו על עצמנו. מה שלימד אותנו ה-7 באוקטובר הוא שטמינת ראש בחול מביאה לאירוע הכי קשה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות