עדות מפקד שלדג: ‘נלחמים מבית לבית, רואה הקטסטרופה בעיניים’

סא"ל ב' סיפר על הקרבות נגד המחבלים בבסיסים וביישובים ועל גבורת הלוחמים: "אנחנו חוטפים כי אנחנו הולכים קדימה ואין מה לעשות, בשביל זה אנחנו כאן. הלכנו קדימה, חטפנו חזק" • הגיב לביקורת: "אם לא נלחמתם פה אל תדברו איתי על איך נלחמים"
חרדים 10
כ"ד תשרי התשפ"ד / 09.10.2023 12:05

מפקד יחידת הקומנדו של חיל האוויר שלדג, סגן אלוף ב’, הבטיח ללוחמיו שפועלים מהשעות הראשונות של המלחמה כי ישראל תנצח את המערכה – על אף הקשיים הגדולים.

סא”ל ב’ סיפר היום (שני) על האירועים מתחילת המלחמה והלחימה בשטח נגד המחבלים. על הקרבות מבית לבית בעוטף, הלוחמים שלא ישנים וקרא: “אני רואה את הקטסטרופה בעיניים, אני מבין את זה, אבל האנשים פה נלחמים. אם לא נלחמתם פה אל תדברו איתי על איך נלחמים”.

הוא גולל את הדרמה מבוקר החג: “התעוררתי בשבת ב-07:00 במושב ארבל, ישנו אצל ההורים של אשתי. התקשרו אליי ואמרו לי שיש מטחים כבדים מעזה. עליתי לאוטו, בדרך הספקתי לחבר את פורום המפקדים ולהגיד להם – ‘התחילה מלחמה’. הבאתי את כולם והספקתי להביא עוד שני אנשי מילואים. אחד הוא המנל”ח של היחידה, מי שעוזר לי לנהל את הלחימה בעורף, איש מילואים ותיק. עוד איש מילואים בשם שחר אמרתי לו ‘סע לאוגדת עזה מהבית, תתחבר לקצין האג”ם ותגיד לי מה המשימה”.

הוא המשיך: “בדרך, בערך ב-07:30 הקפיצו לנו את הצוות הראשון, צוות כוננות מטכ”לי עם 12 לוחמים, על מסוק ינשוף, הם דיברו איתי מהדרך וטסו. הייתי עדיין בדרכים וביקשתי מיד לארגן את הכוח הבא ועוד מסוק. צוות הכוננות הראשון נחת בשעה 08:30 בקיבוץ בארי, 12 לוחמים ומתחילים להילחם על הקיבוץ. ב-09:30 כבר טסתי עם הצוות הבא בדרך לרעים. רגע לפני שאני טס אני תופס את הסגן שלי ואומר לו –’תביאו אחרינו את כולם'”.

ב’ סיפר על הגעת שאר הכוחות: “בשעות הבאות כל היחידה מגיעה אלינו עם מסוקים, רכבים וברגל. אני מדבר על היחידה, מפלגת אימונים עד אחרוני אנשי המילואים. עד השעה 14:00 הייתי בערך עם 200 לוחמים. הצוות הגיע לקיבוץ בארי בשעה 08:30 ומתחיל להיכנס לקיבוץ. הוא חטף הרבה אש מהמחבלים, פצוע והרוג. הוא מבין שיש הרבה מחבלים בקיבוץ ונערך מחדש ללחימה. בשעות הבאות הוא נלחם לבדו כמה שעות והורג 20 מחבלים.

“בשלב הזה, הצוות הזה, מגיעים עד הכדורים האחרונים, כולם במחסניות האחרונות. במקביל נחתתי עם הצוות באוגדת עזה, ברעים, נחת בש”ג. שם זיהינו שלושה מחבלים הרוגים, והרבה אופנועים. חזרתי לקצין הגששים של האוגדה שאיבטח את החמ”ל האוגדתי, שמענו הרבה צרורות ירי. בתוך הבסיס, הוא עדכן אותי באיזור המחבלים, הבסיס שקט, אין בבסיס כוחות, כולם יצאו החוצה ליישובים.

“זיהינו איפה ריכוז המחבלים, התחלנו לחתור למגע, והגענו קרוב מאוד אליהם. חטפנו אש מהיתקלות בטווחים קצרים, חמישה נפגעו. בעצם הקרב הפך לכמה דקות של קרב חילוץ, פשוט כמעט חצי מהכוח נפגע. חילצנו את ההרוגים והפצועים.

“המשכנו לנהל קרב עם המחבלים. חבורת המחבלים הגדולה נוטרלה, היא לא יורה יותר. מפה המשכנו לטהר את המחנה. במשך היום הגיע עוד כוח שלי, כוח כבד יותר שמגיע על יסעורים ואחרי עוד שעה מגיעה פלגה מסיירת מטכ”ל. טיהרנו את המחנה, הוצאנו את חיילי המפקדה, חלקם חיים, חלקם ירויים. חזרתי למחבלים החיים עם הכוח הגדול יותר, תקפנו אותם עם מסוקי קרב בתוך המחנה. חלקם יצאנו וירינו בהם בחוץ”.

ב’ המשיך לתאר את הקרב: “בשלב זה שאר הכוחות הצטרפו ללחימה. הסגן שלי השמיד מארב של חמאס על הצירים, נפגע בעצמו ואיבדנו עוד לוחם. חלק מהכוח חבר לכוח שכבר נמצא בבארי ונלחם איתו. יש כוח שחובר לכוח של קומנדו ונלחם איתו ועוד כוחות שפשוט מצטרפים ללחימה. מאז אנחנו פה בלחימה עם הכוחות בבארי, כפר עזה, בשטחים הפתוחים עוד רדפו אחרי המחבלים שנשארו, יחד עם השב”כ והאוגדה”.

מפקד שלדג הדגיש: “האירוע פה הוא יותר רחב כמובן, אני לא צריך להסביר לכם את זה, הכוחות פה, פגשתי את כולם והייתי כמעט בכל המקומות ב-48 השעות האחרונות. הם לא היו פה כי הם הלכו לישון. הם יצאו להילחם ביישובים, מי שלא יצא להילחם ביישובים זה כי פשוט הותקפו המוצבים.

“הגבורה של המפקדים. אני אתן לכם דוגמא איש המילואים ששלחתי לאוגדת עזה, נסע לאורים, למפקדת האוגדה החליפית שהוקמה שם, בדרך מתקשר אליו קצין האג”ם של האוגדה ואומר לו שגם באורים יש מחבלים וצריך שהוא יטהר את המחנה. איש המילואים שלי הגיע מהבית עם אקדח ונתקל בדרך באירוע, הוא הורג מחבל אחד שם, יש שם שוטר פצוע הוא לקח ממנו את הרובה, הוא פשוט תופס מחלקה מקורס מ”כים איש המילואים הזה, אומר להם לעלות על אוטובוס ומטהר את המחנה באורים ומוציא את החיילות מהמפקדה שם שהיו נעולות בחדרים. רק אז הוא חובר לקצין אג”ם של האוגדה”.

ב’ הוסיף: “במקביל למה שאנחנו עושים, אנחנו הגענו מהר כי אנחנו מחוברים למסוקים. דילגנו על כל החסימות והגענו עם המסוקים כל הזמן. אבל הכוחות בדרכים כל הזמן, סיירת מטכ”ל שחברה בצהריים, חטיבות הקומנדו, חטיבות החי״ר, גדוד 890 עזר לסמג״ד שלי לחלץ את הגופה של הלוחם, נלחמו בגבורה. הם היו פה כולם, היו, חתרו למגע ונלחמו. גם ביישובים אנחנו נלחמים מבית לבית ואני איתם בלחימה.

“אני רואה את הקטסטרופה בעיניים, אני מבין את זה, אבל האנשים פה נלחמים. והלוחמים גם שלי וגם של כל הצבא, החיים שלנו הם מאחורה, חיי האזרחים קודמים. אין פה המתנה”, הדגיש ב’. “כשיש אזרחים אנחנו רצים קדימה כל הזמן מהרגע הראשון, מהרגע שהעירו אותי בבוקר בשבת ועד הרגעים האלה עכשיו שיש לי כוח שחותר למגע לאיזה אות חיים. חשוב לי שתבינו את זה, זה לא רק האנשים שלי, כל הצבא פה, המפקדים של הקו וכל הכוחות שהגיעו בדרך.

“ליחידה יש חמישה הרוגים. ביניהם מפקד פלגה, מפקד צוות שהיה נצור בבית שלו בשדרות בשבת בבוקר, אחרי ששיחררו אותו יצא על אזרחי עם נשק של אח שלו, חבר לרכב של סיירת מטכ״ל ואמר לה שהוא איתם ונלחם איתם ונהרג עם הכוח של סיירת מטכ”ל בבארי.

“עוד לוחם ותיק, רס״ב בן 45, הלוחם הכי ותיק שלי ביחידה, לוחם בקבע עם אישה ושלושה ילדים. הוא הסתער על המחבלים בעלומים ונפל. עוד קצין שהיה הקשר שלי בהסתערות פה על המחבלים בתוך מחנה רעים וקיבל שני כדורים בראש”.

מפקד שלדג יצא בקריאה: “אני מבקש שאם לא נלחמתם פה אל תדברו איתי על איך נלחמים. אני אגיד לך מה שאני אומר ללוחמים שלי. אני לא רוצה להיות דרמטי. אני אומר ללוחמים שלי מהרגע הראשון שקודם כל אנחנו במלחמה, עוד לפני שהגעתי לשטח אמרתי להם את זה, הקשה והמורכב עוד לפנינו, אנחנו הולכים לנצח. יש לנו נפגעים ואנחנו לא מסתכלים אחורה, זה לא משנה כרגע. אנחנו מסתכלים על המשימה הבאה, על האזרח הבא שמצילים ועל המחבל הבא שהורגים. את הנעשה אין להשיב.

“אני אומר לך שהלוחמים שלי זה מה וגם האחרים שאני רואה, נלחמים כמו אריות. רובם הגדול המכריע תחת אש כזאת בפעם הראשונה. אנחנו חוטפים כי אנחנו הולכים קדימה ואין מה לעשות, בשביל זה אנחנו כאן. הלכנו קדימה, חטפנו חזק, אנחנו וכל הצבא שפה. אין לי ספק על זה בכלל. אני רואה פה את הברק בעיניים של האנשים. תקשיבו לי שנייה, אני לא נכנס לעניינים ביניכם ואני לא נכנס למחשבות האישיות של כל אחד. אני מבקש מכם ממקור ראשון, ממי שהיה פה ברגע הראשון באמת. הביקורת על הכיפאק היא בסדר גמור אבל זה לא משנה כרגע. צה”ל פה נלחם בלי הפסקה עם ברק בעיניים עם הבנה שמגנים פה על האזרחים ולפני הכל”.

בסוף דבריו הדגיש מפקד שלדג: “אל תיכנסו לטקטיקה אם הלכנו ימינה או שמאלה. הקרבות הם קדימה, כל הזמן. אנשים פה עם טלפונים סלולרים. אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים, אני מבקש מכם, הם לא צריכים לשמוע שהם לא בסדר, הם לא עושים את ההפרדות אם זה האלוף או הזה או הזה. אנחנו צה”ל. אנחנו מדינת ישראל. אין אחרים עכשיו. אני מבקש מכם, בשביל המדינה ובשביל הלוחמים – תהיו הוגנים, הביקורת המוצדקת שימו אותה על מי שצריך, לא עכשיו על צה”ל הלך ימינה או הלך שמאלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות