פשרה בבג”ץ: יתקיימו הקפות שניות בכיכר דיזנגוף – ללא מחיצות

השופטים מתחו לאורך הדיון ביקורת על התנהלות עיריית תל אביב, שהסכימה בסופו של דבר לפשרה: יתקיימו הקפות שניות בדיזינגוף • ח"כ גדעון סער: "טוב ששופטי בית המשפט העליון העמידו את העירייה במקום" • ח"כ רוטמן: "פסיקת בית המשפט העליון השיבה מעט שפיות ורוגע לתל אביב"
חרדים 10
כ"א תשרי התשפ"ד / 06.10.2023 13:38

בג”ץ דן הבוקר (שישי) בעתירה שהגיש ארגון ‘ראש יהודי’, בדרישה לאפשר את קיום ההקפות השניות בכיכר דיזנגוף – בניגוד להחלטת עיריית תל אביב.

השופטים מתחו ביקורת על התנהלות העירייה – וביקשו מממנה להגיע לפשרה. “אנחנו מעדיפים שתגיעו להסכמה וברוח הדברים שנאמרו פה העירייה תסכים לקיום האירוע וראש יהודי יתחייב שלא יציב הפרדה והאירוע יעבור בצורה שמחה וטובה”.

לאחר דין ודברים החליטו בעירייה להיענות להצעה לפיה ההקפות ייערכו בכיכר דיזנגוף – ובארגון ‘ראש יהודי’ יתחייבו שלא להציב מחיצה.

במהלך הדיון הדגיש עורך הדין אורי ישראל פז, המייצג את ‘ראש יהודי’, כי אם יותר לערוך את ההקפות השניות בכיכר – אין כוונה להציב מחיצות.

השופטים שאלו את היועץ המשפטי של עיריית תל אביב, עו”ד עוזי סלמן, לגבי מקור הסמכות למנוע התאספות בכיכר דיזנגוף.

היועץ המשפטי השיב כי העירייה פועלת מכוח חוק העזר העירוני, הנוגע לשמירה על הסדר והניקיון – והודה כי לא נערך לדיון עמוק בשאלת הסמכות.

ח”כ טלי גוטליב שישבה באולם התפרצה לדברים וזעקה: “אולי כבר תגיעו להסכמה ותפסיקו את הביזיון הזה”.

השופט עופר גרוסקופף כי “האירוע ראוי כשלעצמו”.

היועץ המשפטי של עיריית תל אביב השיב: “לא אמרתי שיש פסול בהקפות אבל לא בכיכר דיזינגוף”.

השופט הדגיש כי העירייה נתנה במקור אישור לקיים את ההקפות השניות במיקום זה ואז ביטלה אותו. עורך הדין השיב: “העירייה אינה רוצה אירוע של אלימות”.

השופט גרוסקופף דחה את הטיעון. “זה שיקול של המשטרה לא? בשיקול הזה אתם מאפשרים למתנגדי האירוע לפעול נגדו”.

לפי דיווח בערוץ 7, במהלך הדיון פרצה אחת הנוכחות בבכי ועזבה את אולם הדיונים. “איך אף אחד לא קם ואומר – ‘זה לא יכול לקרות במדינה יהודית. אני יושבת בבית משפט ודנים האם זה בסדר שיהודי יתפלל תפילה יהודית. בכל מקום אחר בעולם היינו מוקיעים מדינה שהייתה מנהלת דיון כזה”.

יו”ר ועדת החוקה, ח”כ שמחה רוטמן, בירך על פסיקת בית המשפט העליון שהשיבה, לדבריו, “מעט שפיות ורוגע לעיר תל אביב”.

“רגע מכונן בדיון היה כשהשופט שואל על מקור הסמכות ונציג העירייה אומר – לא נערכתי לדיון על שאלת הסמכות. אלו בדיוק הסוגיות שבית משפט אמור לעסוק בהם.

“עיסוק במקור סמכות, בפגיעה בזכויות שלא כדין וביקורת שיפוטית המבוססת על החוק, ולא על תפיסות אידיאולוגיות ופוליטיות, אלו הדברים שלמענם קיימים בתי משפט. אני מקווה שזה אות וסימן לבאות, ושבית המשפט העליון ישוב להיות, כפי שהיה בעבר, מוסד שנהנה מאמון הציבור העוסק בהכרעה בסכסוכים ובשמירה על שלטון החוק, ושופט בצדק”.

ח”כ גדעון סער הגיב בטוויטר: “מלכתחילה סירוב עיריית תל-אביב-יפו לקיום הקפות בכיכר דיזנגוף הדיף ניחוחות של נקמנות מעורבת בשיקולים זרים של הבחירות המתקרבות. טוב ששופטי בית המשפט העליון העמידו את העירייה במקום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות