שרי רוט: אבישי, תחזור לנתניהו, תגיד לו – האיומים? ‘לא מפחיד’

בתכנית 'אזור בחירה' בהגשת ברוך קרא בערוץ 13, דנו על חוק הגיוס והאיומים של השר גולדנופף • אבישי בן חיים: "לפני כמה ימים הייתי בפגישה עם ראש הממשלה. זה מה שהוא שאל אותי. עד כמה זה רציני?" • שרי רוט: "האיומים מזכירים לי את ימי ליצמן העליזים"
חרדים 10
כ"א תשרי התשפ"ד / 05.10.2023 21:39

ברוך קרא: מושב החורף של הכנסת יפתח בעוד קצת יותר משבוע, וחוץ מקידום המהפכה המשפטית, הנושא הנפיץ ביותר, זה שתיאורטית, תיכף תגידו עד כמה זה מעשי, עלול לאיים על שלימות הממשלה הוא כמובן חוק הגיוס. אז אבישי, שמענו אתמול את גולדקנופף אומר שהוא מאיים בהתפטרות שלו, עד כמה זה רציני?

מה עשה ראש העיר משה ליאון בסוכות של גדולי הדור שגרים בירושלים?

אבישי בן חיים: לפני כמה ימים הייתי בפגישה עם ראש הממשלה. זה מה שהוא שאל אותי, בתור יועץ לענייני חרדים…

קרא: שאל אותך?

בן חיים: כן, הוא רצה פרשנות, תגיד לי מה אתה אומר. האם אם לא נעביר את חוק הגיוס, החרדים יפרשו מהממשלה? אז אני עונה את מה שאני עונה לך.

החברה החרדית, המפלגות החרדיות, מחולקות לשלושה חלקים: ספרדים ש”סניקים, ליטאים ‘דגל התורה’ והחסידים. מי שמסוגלים באמת לפרוש מהממשלה אם לא יעבור חוק הגיוס – זה החסידים. כלומר, גולדקנופף ופרוש. הם מסוגלים באמת לפרוש, אבל גם הם, לא יפילו את הממשלה אלא הם יפרשו ויישארו במשהו כזה בחוץ.

בוא נסכם את הדיון, לא העכשווי, אלא ההיסטורי ממש: לא יהיה גיוס חרדים! לא רק הממשלה הזו, אף אחד לא מסוגל לגייס חרדים – והחברה הישראלית צריכה להבין את זה. ולכן, צריך לחזור ולהבין מה הדבר שאותו כן אפשר לעשות בשלב הזה. התפיסה הקלאסית היום אומרת שגיאה גדולה: אם אנחנו רוצים לטפל בסוגיה הזו בוא נבנה לחרדים מסגרות בתוך החברה המודרנית, שיאפשרו להם להיות חרדים בתוך הצבא. הדבר הזה נוסה עשרים שנה, מ-99′, מהקמת הנחל החרדי, ונכשל.

לכן, הפתרון היחידי שהוא לא פתרון טוב, אבל הוא ממעיט את אי השוויון בנטל, הוא העלאת שכר חיילי צה”ל. מי שיגרום  לשוליים של הציבור החרדי להתגייס.

קרא: כלומר ליצור שוויון בכיוון ההפוך.

בן חיים: בוודאי, ואתה יודע מה? כדי שלאנשים יהיה יותר קל, נקרא לזה ‘כספים ייחודיים לחילונים’. בשבוע הבא נשדר כתבה גדולה בנושא גיוס החרדים, והיא מראה עד כמה כל הסיפור הזה שיש ‘גל של גיוס חרדים ו’התקדמות בגיוס חרדים’ הוא בלוף.

ספי עובדיה: זו בעיה אמיתית, זה לא משהו שנתניהו יוכל בקלות לפרק אותו. אני מסכים עם אבישי שהבעיה הגדולה היא עם הצלע החסידית.

שרי רוט: עם חצי מתוכו לפחות. זה לא אומר שפרוש יילך איתו.

ספי: אבל אתה צריך לזכור שלנתניהו יהיה גם קושי בתוך הקואליציה, זה לא רק שהתגובה הציבורית יכולה להיות מאד סוערת ולהגביר את המחאה שגם ככה נמצאת בעוצמה מאד משמעותית. אני גם לא בטוח שיש לו 61 אצבעות לדבר הזה. בתוך הליכוד יש לנתניהו התנגדות מאד משמעותית לדבר הזה.

שרי: כן, אבל הם לא יפרקו ממשלה. אני דווקא שמעתי את גולדקנוף שאמר ‘אני אתפטר’ וזה הזכיר לי את ימי ליצמן העליזים שהתפטר מסגן שר והפך לשר ושוב לסגן שר… וכל מיני קומבינות כאלו… אני דווקא פה באולפן אמרתי דברים יותר קשים על גור. חשבתי שהאדמו”ר מגור יגיד לו ‘תלך עד הסוף’, אני אגב עוד לא בטוחה שהוא לא יגיד לו את זה. אמירות של להתפטר… אז הוא לא יהיה סגן שר, נו ביג דיל. הוא יהיה מנכ”ל במשרד ממשלתי ומעליו מישהו יהיה שר, לא מפחיד. אבישי, תחזור לנתניהו, תגיד לו ‘לא מפחיד’…

אבישי: חח זה מה שאמרתי לו…

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות