מה עושים כשלא ניתן להביא רב לבדוק הסוכה? הרעיון של גני איילון

כך הושק פרויקט 'כשרות סוכות' בשכונת גני איילון בלוד, הממפה הלכתית את כלל דגמי הסוכות בשכונה • במדריך מיוחד מוצגות הנחיות הלכתיות מדויקות לכל מרפסת סוכה • לצורך עריכת המדריך ביקרו מורי ההוראה בסוכות שונות בשכונה, בדקו ומדדו וביררו את ההלכות
חרדים 10
י"ט תשרי התשפ"ד / 04.10.2023 20:37

במסגרת פרויקט ‘כשרות סוכות גני איילון’ הוכשרו בשכונה החרדית בלוד סוכות רבות, שכמעט הוקמו באופן הפסול, מחוסר מודעות.

שמחה מקיר לקיר: מה סיפר משה ליאון לגדולי ישראל בב”ב?

על התקלות המצויות בהקמת סוכות, עוררו גדולי האחרונים בספריהם, ואף המליצו להביא מורה הוראה אל כל סוכה כדי לבחון אם הדפנות והסכך נעשו כדין.

גם בדורנו ישנם אנשים המתמצאים בהלכה, שלאחר שדנו עם הרבנים על הכשר הסוכה שלהם – הופתעו לגלות שלא ידעו על הלכות המעכבות בכשרות הסוכה.

את ההמלצה להביא מורה הוראה לבדוק כל סוכה מורכב מאוד ליישם: מחד, בגלל חוסר הנעימות להכניס רב הביתה בתוך הבלגן של ערבי החגים והילדים המשועממים בחופש. מאידך, נדיר שמצליחים לשלוף את הרבנים מבתי ההוראה העמוסים בשואלים על ארבעת המינים.

וכך, בשכונת גני איילון נמצא פיתרון: הופק מדריך הלכתי ראשון מסוגו בארץ, הממפה את עשרות דגמי מרפסות הסוכה הפתוחות בשכונה, לפי דגם בניין ולפי קומה, מגדיר אותן הלכתית ומנחה על פי שרטוטים מקצועיים, היכן יש להציב את הדפנות הנוספות, באיזו צורה ועד היכן הסוכה כשרה.

לצורך עריכת המדריך ביקרו מורי ההוראה בסוכות שונות בשכונה, בדקו ומדדו וביררו את ההלכות בעמל רב – תחת הכוונתו המדוקדקת של רב השכונה, הגאון רבי יעקב לנדו, המתמצא במיוחד בהלכות דפנות ומחיצות.

מאחר והמרפסות שונות זו מזו לחלוטין, בלתי אפשרי להציג הוראות כלליות, אלא נדרשת הנחיה פרטנית לכל דגם בניין ולכל קומה בנפרד. המרפסות שונות מאוד בצורתן ובמספר הקירות שיש בהן, מהן בעלות קיר אחד, מהן עם שני קירות מקבילים המכונים “כמבוי”, אחרות עם שנים מחוברות בצורת האות ריש המכונות “עריבן”.

יש מרפסות המכוסות חלקית על ידי המרפסת שמעל וצריך מדידות ודיונים האם ניתן לצרף את הקיר המרוחק מדין “דופן עקומה”. כמו כן, מרפסות רבות עוברת מעליהן חגורת בטון הפוסלת תחתיה, ולחלק מהמרפסות נוספות מובלעות שצריך לבדוק אם הם מצטרפות לסוכה מדין “פסל היוצא”.

במדריך נוספה הכוונה פרטנית לכל סוכה איך ניתן להכשיר ב”נידון המוזאיקה” שרבים מקפידים לא להשתמש כדופן בקיר מדורג עם דירוג רחב יותר מד’ טפחים. אלו רק חלק מהנידונים שיש במרפסות הסוכה שניתן להם מענה מפורט וברור.

הפרוייקט רחב ההיקף נערך על ידי מערכת הגיליון ‘במה תורנית’ היוצא לאור ב’בית הכנסת המרכזי גני איילון’, המכונה ‘איצקוביץ’ של לוד’, וצורף לגיליון חג הסוכות.

בגיליון השבועי ‘במה תורנית’ מתפרסמים דברי תורה מעמלם של תושבי השכונה בהלכה ובאגדה, שלרגל הרמה הגבוהה של הדברים הם זוכים להתעניינות רבה מאוד ברחבי הארץ ואף בתפוצות.

לדברי עורכי הגליון, פוסקי הלכה רבים קיבלו את הגיליון בקורת רוח רבה, כשבליבם שאיפה להצליח להשיק פרויקט דומה גם במקומות מגוריהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות