נעצרו 5 חשודים ביריקה על נוצרים בעיר העתיקה • החשד: תקיפה

אחד מהחשודים, צעיר חרדי, תועד יורק לעבר צליינים בסרטון שפורסם השבוע - והוביל לגל הגינויים מצד רבנים ופוליטיקאים • 4 נערים נוספים שחשודים ביריקה, נעצרו מיד לאחר שירקו לעבר תיירים נוצרים שביקרו בעיר העתיקה • אחד מהם ירק על בעל דוכן נוצרי שמכר צלבים בפתח כנסייה
חיים טוויל
י"ט תשרי התשפ"ד / 04.10.2023 11:39

שוטרי מרחב דוד במחוז ירושלים עצרו הבוקר (רביעי)  5 חשודים – בהם אחד קטין –  בחשד שירקו לעבר נוצרים או כנסיות בעיר העתיקה בירושלים.

שמחה מקיר לקיר: מה סיפר משה ליאון לגדולי ישראל בב”ב?

אחד מהעצורים נעצר לאחר שזוהה בגין המקרה שהתרחש מוקדם יותר השבוע ותועד בסרטון שהתפרסם ברשתות החברתיות והוביל לגל גינויים במערכת הפוליטית,  וארבעת העצורים האחרים ממקרים שהיו הבוקר, בהם חשוד שירק לעבר בעל דוכן נוצרי שמכר צלבים הבוקר בכניסה לכנסייה.

כל החשודים הועברו לחקירה במרחב דוד. שלושה מהחשודים שנעצרו על ידי השוטרים זוהו בשעת מעשה הבוקר על ידי תצפיתני מרכז השליטה של מרחב דוד (מבט 2000).

העבירה שבגינה השוטרים עצרו את החשודים היא עבירת תקיפה. על אף תלונות רבות שהצטברו במשטרה נגד היורקים, קיים קושי משפטי להעמידם לדין במקרים הללו מכיוון שחומרת העבירה נמצאת ברף הנמוך.

בתוך כך, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג’מן הנחה על הקמת צוות חקירה מיוחד “לטיפול בתופעת היריקות וגילוי השנאה בעיר העתיקה כלפי נוצרים”. בנוסף, הנחה על הרחבת הפעילות המבצעית הגלויה והסמויה, שילוב אמצעים טכנולוגיים ובחינת שינוי שיאפשר הטלת קנסות מנהליים כלפי אותם אנשים.

תורג׳מן התייחס בסיום הערכת מצב שקיים אתמול בעיר העתיקה בירושלים לתופעת היריקות לעבר נוצרים ואמר: ״לא נסבול גילויי שנאה כלפי אף אחד, יהודים, מוסלמים או נוצרים בעיר העתיקה ובכל מקום אחר בירושלים. האלימות והשנאה לאחר, לובשת צורות ופנים שונות.

“לצערנו אנו עדים להמשך התופעה הבזויה והמכוערת של גילויי שנאה כלפי נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, בעיקר על ידי יריקה לעבר הרצפה בעת מעבר לידם על ידי קיצוניים. למי שעושה זאת, יש בעיה קשה קודם כל בחינוך, בתפיסת העולם ובכבוד לאחר. אנו מגנים את התופעה המכוערת הזו שפוגעת במרקם החיים הייחודי הקיים באזור הזה מזה שנים רבות הכולל מבקרים, מתפללים ומטיילים מכל הדתות – יהודים, מוסלמים ונוצרים, זה לצד זה״.

מפקד מחוז ירושלים הנחה, כאמור, להקים במרחב דוד צוות חקירה מיוחד לטיפול בנושא והוסיף: “לצד מגוון האתגרים שלפתחנו, בימים האלו בפרט, יש חשיבות להמשך הפעילות המבצעית הגלויה והסמויה בהקשר זה במוקדים הרלוונטיים בעיר העתיקה. לנוכח העובדה שרובם המוחלט של מקרי היריקות לעבר הרצפה בסמוך לנוצרים אינם מדווחים, עלינו ליזום זיהוי וטיפול באותם מקרים ולשלב את מצלמות מבט 2000, השוטרים בשטח, הניטורים ברשת וכל אמצעי אחר לניטור בזמן אמת או בדיעבד, ולטיפול חקירתי בכלים שברשותנו לרבות בחינת טיפול פלילי במקרים המתאימים בעילה של פגיעה רגשות דת״.

בהמשך ממ״ז ירושלים התייחס לפעולות נוספות הנדרשות למיגור התופעה והנחה לבחון מהלך שיאפשר הטלת קנסות מנהליים, והוסיף: ״כל זה עדיין לא יפתור את הבעיה ביחס לאותם ילדים, חלקם צעירים מאוד הרבה מתחת לגיל העונשין, ושם צריך מעורבות משמעותית ומיידית של גורמי חינוך, דת והנהגה, ואחריות הורית, שכולם יוצאים באמירה ברורה וחד משמעית שמעשים אלו: אסורים, פסולים וראויים לכל גנאי״.

כחלק מחיזוק הקשר עם הקהילות הנוצריות, לפני כחודשיים נפגש מפקד מחוז ירושלים עם ראשי העדות והכנסיות באזור ואמר להם: “אנו מחויבים ופועלים לבטחונכם בכל השנה. שיתוף הפעולה בין המשטרה לראשי העדות ונציגי הקהילות הנוצריות בירושלים והשיח הרציף איתכם משמעותיים עבורנו. המציאות מזמנת לנו אתגרים רבים, כמו גם מעשים פסולים ומבישים שראויים לכל גנאי.

“חרטנו על דגלנו לאפשר לכל אדם מכל דת את חופש הפולחן בירושלים, ובעיר העתיקה בפרט. לא תהיה סבלנות או סלחנות למי שמבצע מעשי שנאה כלפי האחר. נפעל כלפי כל אירועי אלימות נגד מוסדות דת, אנשי דת ובכלל. מקרים אלו יקבלו את מלוא הקשב ותשומת הלב המבצעית שלנו. מעבר לפעילות יזומה ומניעה, יש חשיבות רבה גם לדיווח מיידי למשטרה על כל אירוע חריג בזמן אמת, זאת על מנת שנוכל לייצר מענה מיידי. אנחנו משטרה של כולם ונמשיך לפעול לשמירת שלומם ובטחונם של בני כל הדתות והעדות, תושבי העיר והמבקרים בה״.

בסיום המפגש סוכם על חיזוק שיתוף הפעולה ומפגשיים עיתיים לעדכונים שיתקיימו עם בהובלת ק׳ הקישור של מרחב דוד לעדות הנוצריות.

ח”כ שמחה רוטמן התייחס ליריקות לעבר נוצרים: “מאוד שמח שהמשטרה מפעילה מודיעין על פגיעה באנשי דת, היו 18 אירועים של פגיעה בבתי כנסת בת”א ביום הכיפורים – אני מצפה למעצרים. כשתקפו מתפללים בעיר העתיקה ובהר הבית, וגם היום כשירקו עליי – אף אחד לא נעצר”.

סוכות בירושלים: מברכת כהנים ועד תערוכת קופסאות אתרוג • מדריך

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות