השר אקוניס הציג לממשלה את יעדי משרד החדשנות לשנת 2024

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס: "בקרוב נראה שינוי מגמה בהייטק ונציג את הקוד אתי בנושא בינה מלאכותית. החזרנו את כל המלגות שבוטלו על ידי הממשלה הקודמת - ובראשן למדענים חוזרים ומשרתי מילואים"
אריה ריבקינד
י"ג תשרי התשפ"ד / 28.09.2023 13:47

שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס הציג לממשלה את יעדי המשרד לשנת 2024.

בשנת 2024 המשרד יקדם את התוכניות לאומיות בחדשנות, מדע וטכנולוגיה: התוכניות של משרד החדשנות כוללות את התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית, התוכנית להגדלת ההון האנושי להייטק, הובלת תחום החלל האזרחי ותוכניות לאומיות בתחומי העדיפות הלאומית בניהם: קוואנטום, בינה מלאכותית (AI) ומדע הנתונים, ביו קונברג’נס, פודטק, אנרגיות מתחדשות, חלל ובלו-טק.

זאת ועוד, המשרד פועל לשנות את המגמה העולמית של האטה בהשקעות בהיי-טק, שהחלה עוד במחצית 2022.

לטובת האצת קצב, בסוף יולי אושר חוק עידוד תעשיות עתירות ידע ועידוד השקעות הון, המעניק הטבות מס למשקיעים בחברות היי־טק ישראליות וכן הטבות לחברות בגין רכישת חברות אחרות או מיזוג עם חברות אחרות. מטרת החוק היא לשמר את ישראל כיעד אטרקטיבי להשקעה בחברות טכנולוגיה ולתמוך בפיתוחה של תעשייה זו. בנוסף, המשרד משקיע בתחומים בעלי סיכון גבוה ומיעוט משקיעים מהשוק הפרטי, כמו למשל: מדעי החיים, אגריטק, פודטק, תחבורה חכמה, אנרגיה ואקלים.

תחום הבינה המלאכותית בעולם צומח בשנים האחרונות באופן חסר תקדים. המשרד שם לו ליעד לחזק את המובילות הישראלית בתחום הבינה המלאכותית לטובת שיפור איכות החיים והבטחת חוסנה הלאומי וצמיחתה הכלכלית של מדינת ישראל, ועד סוף שנת 2023 יפורסם מסמך מדיניות לאתיקה ורגולציה בבינה מלאכותית.

יעד נוסף שהמשרד הציב הוא עידוד פיתוח עתודות המדע והמחקר בישראל. לצורך כך המשרד משקיע כ-118 מיליון שקלים לקידום המחקר היישומי בתחומי העדיפות הלאומיים. בנוסף המשרד תומך במרכזי המו”פ בפריפריה, במסגרת זו, הקצה המשרד כ-52 מיליון ש”ח לפיתוח עסקי של מרכזי המו”פ, ובחיזוק פעולתם לפיתוח-כלכלי אזורי וקידום המצוינות המחקרית.

המשרד הגדיל את תקציב מלגות והשנה הוא עומד על שיא של זמנים כ-12 מיליון שקלים. המלגות מיועדות לסטודנטים וסטודנטיות לכל התארים בהתאם למלגה. חלק מהמלגות מיועדות למגזרים שונים, כגון: נשים, משרתי מילואים, העדה האתיופית וחרדים.

כמו כן, המשרד שם דגש על עידוד מצוינות מדעית לציבור, במסגרתו הגדיל המשרד את תקציב ״סל מדע״ להקמת מרכזי פיזיקה. השנה החזיר המשרד את פעילות קייטנות מדע בקיץ, והם פעלו ב-208 רשויות ושיא של 35 אלף תלמידים,

עוד המשרד פועל לאפשר לבני נוער ולילדים, בכל יישוב בארץ, להיחשף לתחומי המדעים המדויקים, לעודד מצוינות והנגשת תחומי המדעים לכלל האוכלוסייה ומפעיל תוכניות בתחום בניהם: תוכנית תב״ל (תלמידים בונים לוויינים), אולימפיאדת החלל, תוכנית מדעניות העתיד ועוד.

יעד נוסף שעומד בראש פעילות המשרד הוא חיזוק הקשרים המדעיים של ישראל בעולם. כיום פעילים למעלה מ-40 הסכמים עם 36 מדינות. כחלק משיתוף הפעולה המשרד ממן מחקרים משותפים עם מדינות מובילות בשווי של 27 מיליון שקלים ופעיל בארגונים בינלאומיים בכ-180 מיליון שקלים.

באמצעות תכניות אלו פועל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה לעיצוב וקידום המצוינות המדעית טכנולוגית להבטחת עתיד הכלכלה והחברה בישראל, ולהצבתה בחזית החדשנות העולמית – נוסף על חשיפה, הנגשה ועידוד מצוינות בקהילה בתחומי מדע טכנולוגיה ומחקר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות