המהפך של יאיר לפיד: “לא לפוצץ תפילות, יש נשים שרוצות הפרדה”

יממה אחרי הודעת הגינוי שפרסם לפיד לארגון 'ראש יהודי' שערכו את תפילת יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף, ראש האופוזיציה מבצע פרסה ומגנה את המהומות שעוררו פעילי השמאל • לפיד גם קרא להתעלם מהתפילה המתוכננת של בן גביר בכיכר: "תשאירו אותו שם לבד"
אריה ריבקינד
י"ב תשרי התשפ"ד / 26.09.2023 21:38

חוזר בו? לאחר הגינוי המקומם שפרסם אמש נגד ארגון ‘ראש יהודי’ שאירגן את תפילות יום הכיפורים בכיכר דיזנגוף, ראש האופוזיציה ח”כ יאיר לפיד פרסם הערב (שלישי) פוסט ארוך בחשבון הפייסבוק שלו – בו התייחס לאלימות שהופעלה כלפי המתפללים ביום כיפור בתל אביב ולכוונה של השר בן גביר לקיים בתגובה תפילת מחאה בכיכר דיזנגוף ביום חמישי.

רוצה לעבוד ב’מוסד’, שב”כ, או במשטרה? בא להשתלב בשכר גבוה

בפוסט, תחת הכותרת “אז מה כן”, כתב לפיד: “אסור שהמראות של כיכר דיזינגוף יחזרו. יהודים דוחפים יהודים בזמן התפילה, צעקות, מריבה ביום הכי קדוש לנו. זו לא המדינה שאנחנו רוצים להיות, ולא האנשים שאנחנו רוצים להיות. אחד הדברים שיום הכיפורים מסמל, הוא לקיחת האחריות. אם אתה רק אומר, ‘הם התחילו’, אין יום הכיפורים מכפר”.

על התפילה של בן גביר כתב: “בהזדמנות זאת, אני קורא לכולם להתעלם מה’תפילה’ של בן גביר ביום חמישי בכיכר. תשאירו אותו שם לבד. בשבילו אין עונש גדול יותר”.

הוא הוסיף: “אחת הסכנות הגדולות של התקופה היא שנהפוך להיות מה שאנחנו נלחמים נגדו. אי אפשר לנצח שנאה בשנאה. אי אפשר לנצח קנאות בקנאות. במקום להרים מחיצות משלנו, אני רוצה להציע תחליף מקורי לזעם: אמונה בעצמנו, בערכינו, ביכולתנו להבין את המציאות. לא כל התחשבות באחר היא אסון, לא כל ויכוח צריך להגיע עד הקצה.

“אנשים בטוחים בעצמם יודעים לבחור את המריבות שלהם. שניאור החב”דניק מהשכונה שלי שואל אותי פעם בחודש אם אני רוצה להניח תפילין, ופעם בחודש אני אומר לו בחביבות ‘לא, תודה’, ושואל מה שלום הילדים שלו”.

לדבריו, “אנחנו אנשים מתונים. זה כוחנו, כך אנחנו מבינים את החיים בדמוקרטיה יהודית. התגובה להדתה היא לא התרחקות מן המסורת. התגובה להפרדה היא לא להיפרד מן התפילה. היהדות לא מאיימת עלינו, היא שלנו והיא חלק מזהותנו. היא הסיבה לחיים בישראל, לשירות בצה”ל, למעורבות חברתית. היהדות שלנו היא האמונה בזכויות נשים, זכויות להט”בים, זכויות ‘הגר הבא בשעריך'”.

“אז מה הפתרון שלנו?”, תהה לפיד והסביר: “התשובה דווקא מונחת מולנו, לחזור לשנה שעברה. הרי גם בשנה שעברה, לפני שההפיכה המשטרית שיסתה אותנו זה בזה, היו פה דתיים וחילונים, והיתה תל אביב (ומודיעין, וחיפה), והתקיימו תפילות, ויום הכיפורים היה שקט, וקדוש, לבשנו חולצות לבנות והתחשבנו איש ברגשות רעהו. גם בשנה שעברה היתה מורכבות, אבל היה רצון טוב – המצרך הכי חסר בישראל”.

לפיד הבהיר: “עם רצון טוב נוכל לעמוד על העקרונות הליברלים, אבל לא לפוצץ תפילות ולא לתת למשיחיים את מלחמת הדת שהם כל כך רוצים. אנחנו מאמינים בכל לבנו שאסור להדיר נשים במרחב הציבורי, אבל שמנו לב שלא רק גברים רצו להתפלל בהפרדה, יש גם נשים שמעדיפות את זה. אנחנו יודעים שמחיצות הן רעות, אבל עם קצת רצון טוב, האם אין פתרונות אחרים שאנחנו מסוגלים לחשוב עליהם?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות